به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری مهر رضا نوروزی همزمان با سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) با بیان اینکه بیشتر این دختران بازمانده از ازدواج در روستاها ساکن هستند، گفت: مهاجرت پسران از روستا به شهرها برای کسب درآمد، مشکلات اجتماعی، بالارفتن سن ازدواج در کشور و تحصیلات دختران شهری از عمده دلایل بازماندگی دختران از ازدواج محسوب می‌شود.

وی همچنین از وجود حدود ۶۰۰ هزار دختر درشرف ازدواج از گروه افراد فقیر (دو دهک پاین جامعه) خبر داد و گفت: در صورتی که زمینه ازدواج این افراد فراهم نشود می‌تواند به عنوان یک تهدید تبدیل شود.

مدیرکل امور حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد ادامه داد: کمیته امداد در جهت ترویج و تسهیل سنت حسنه ازدواج و تحکیم و تقویت بنیان خانواده و پیشگیری از شیوع آسیب‌های فردی و اجتماعی در بین جوانان در شرف ازدواج و زنان سرپرست خانوار خدمات مختلفی را ارائه می‌کند به طوری که سال گذشته ۵۳هزارنفر از دختران و پسران و زنان سرپرست خانوار تحت پوشش از کمک هزینه ازدواج و جهیزیه برخوردار شدند.

وی در ارتباط با کمک هزینه جهیزیه به متقاضیان واجد شرایط، تصریح کرد: این کمک هزینه‌ها برای دختران تحت پوشش کمیته امداد در قالب کمک هزینه جهیزیه با سرانه ۲۰میلیون ریال به صورت بلاعوض به تعداد ۴۰هزارنفر، کمک هزینه جهیزیه دختران نیازمند به تعداد سه هزارنفر به مبلغ ۱۰میلیون ریال، هدیه ازدواج به ۱۰هزار پسر تحت پوشش از ۵۰۰ تا ۷۰۰هزار تومان و کمک هزینه ازدواج دو هزار و ۳۰۰ زن سرپرست خانوار بوده است.

نوروزی با اشاره به حمایت‌های کمیته امداد برای استحکام و تقویت بنیان خانواده خاطرنشان کرد: کمیته امداد برای تشویق و حمایت از زوج‌های جوان کلاس های مشاوره نیز برگزار می‌کند و همچنین این افراد از تسهیلات قرض‌الحسنه ۳۰میلیونی ریالی نیز بهره‌مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه اعتبارات این نهاد پاسخگوی هزینه ازدواج دختران برای تشکیل خانواده نیست، افزود: موسسات و مراکز خیریه و نیکوکاران می تواند برای کمک به ازدواج آسان این افراد به این نهاد کمک کنند.

نوروزی با بیان اینکه کمیته امداد هیچ جهیزیه‌ای را به مددجویان بدون ارائه مشاوره قبل از ازدواج اهدا نمی‌کند گفت: بر این اساس طبق بررسی‌هایی که درحوزه فرهنگی انجام شده است کمترین طلاق‌ها را در کمیته امداد شاهد هستیم، چراکه بیشتر این افراد رنج دیده و سختی های زندگی را چشیده‌اند و از زندگی‌های فانتزی به دور هستند.

وی ادامه داد: سال گذشته بیش از ۶۰هزار کمک هزینه پشت نوبت برای ازدواج داشته‌ایم که امسال نیز با توجه به محدودیت اعتبار هر ماه به تعداد آنها اضافه می‌شود.

نوروزی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۸۲میلیارد تومان اعتبار برای کمک به ازدواج جوانان هزینه شده است، تصریح کرد: از این میزان حدود ۷۱ میلیارد تومان آن برای جهیزیه دختران پشت نوبت بوده به طوری که ۵۰ درصد آن از کمک‌های مردمی تامین شده است.

نوروزی با اشاره به اینکه کمیته امداد ازدواج را راهی برای توانمند سازی مددجویان می‌داند،گفت: امسال سرانه کمک هزینه ازدواج از ۲۰میلیون ریال به ۳۰ میلیون ریال افزایش یافته است ولی با توجه به محدودیت اعتبارات سرانه سال گذشته را برای مددجویان پرداخت می‌کنیم.

وی اظهار کرد: این نهاد از سال ۷۰ تا ۹۲ حدود ۵۳۸ میلیارد تومان در حوزه کمک به ازدواج نیازمندان سرمایه‌گذاری کرده که حدود ۱.۵ میلیون زوج را شامل می شوند که به صورت بلاعوض از امداد تسهیلات دریافت کرده‌اند.

مدیرکل امورحمایت‌های اجتماعی کمیته امداد کمک به ازدواج نیازمندان در را چهار فصل کاری تعریف کرد و یادآور شد: عمده آن برای دختران تحت پوشش کمیته امداد و دختران نیازمندی که تحت پوشش امداد نیستند و موردی از این نهاد خدمات می‌گیرند و بخش دیگر هدیه ازدواج پسران و کمک به ازدواج زنان سرپرست خانوار تحت پوشش را شامل می‌شود.