به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس جبرائیل نسل سراجی اظهار داشت: در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی سیاست‌ها و ضوابط اجرائی آموزش عالی در عرصه سلامت به تصویب رسید و توسط ریاست محترم جمهور جهت اجرا ابلاغ شد که در این مصوبه اهداف مختلفی پیش بینی شده و در نهایت با اجرای این موارد انتظار می رود توزیع عادلانه منابع، ایجاد فرصت های برابر، استفاده از فرصت‌های منطقه‌ای، تمرکز زدایی و جلوگیری از تجمع امکانات و مشارکت فعالانه دانشگاه ها به مرحله اجرا در آید.

وی افزود: در معاونت آموزشی برای تغییر در آموزش سلامت بسته‌های تحول پیش‌بینی شد و در سمینارهای علمی مورد بحث قرار گرفت که با توجه به بازخوردهای مناسب این بسته‌ها ان‌شاءلله موضوع آن اجرایی خواهد شد.

دبیر ستاد اجرایی سند آمایش سرزمینی آموزش عالی سلامت یک هدف این آمایش را بهره‌مندی از پتانسیل مناطق آموزشی برشمرد و گفت: بر اساس این آمایش 10 منطقه آموزشی در کشور در نظر گرفتیم و تلاش شده از نقاط قوت مناطق برای سایر مناطق نیز استفاده و از مزیت‌های این مناطق‌ آموزشی بهره‌مند شویم.

نسل سراجی ادامه داد: ایجاد یک عدالت آموزشی، آموزش پاسخگو دیگر اهداف اجرای آمایش سرزمین جهت ارتقا آموزش‌ها در آموزش عالی سلامت است.

وی با اشاره به اینکه 11 محور اصلی برای آمایش سرزمینی آموزش عالی سلامت در نظر گرفته شده است گفت: هر یک از این محورها در 4 بخش تقسیم شده و بر این اساس بیش از 40 برایند آموزشی مد نظر قرار گرفته است تا با اجرای بسته‌های آموزشی کیفیت آموزش در دانشگاه‌های علوم پزشکی ارتقاء یابد.

دبیر ستاد اجرایی سند آمایش سرزمینی آموزش عالی سلامت با بیان اینکه قبل و اوایل انقلاب از پزشکان فیلیپینی و هندی برای درمان بیماران به دلیل کمبود پزشک و یا کیفیت آموزش‌های پزشکی بهره‌مند می‌شدیم در حالی که سطح آموزشی نسبت به آن زمان در کشور بسیار ارتقاء یافته است.

نسل سراجی با بیان اینکه رفع نیاز به پزشکان و متخصصان خارجی نیز از دیگر برنامه‌های انجام شده است، افزود: در حال حاضر کیفیت‌گرایی در آموزش مورد پیگیری قرار دارد تا بتوانیم فرایند آموزشی را ارتقاء دهیم.

وی اضافه کرد: بسته‌های تحول راه را نشان می‌دهد که چگونه می‌توان وضعیت آموزشی را ارتقاء داد یا چگونه از فرایندهای بین‌المللی برای این مسئله بهره‌مند شد.

دبیر ستاد اجرایی سند آمایش سرزمینی آموزش عالی سلامت در رابطه با نمره‌ای که به آموزش پزشکی کشور تعلق می‌گیرد، گفت: به مفهوم عام کلمه آموزش به تنهایی مطرح نیست که بخواهیم بر اساس آن نمره آموزش پزشکی را مطرح کنیم. آموزش در سه حوزه کلاسیک،‌ پژوهش و درمان مورد توجه است که می‌توان برای هر کدام نمرات جداگانه در نظر گرفت.

سراجی بیان داشت: زمانی آموزش‌های پزشکی کافی برای نیازهای مرتبط آموزشی نبود و در حال حاضر سعی شده تحولی ایجاد کنیم چرا که کشور از لحاظ بار بیماری در حال دگرگونی است و به سمت بیماری‌های غیرواگیر پیش می‌رود. همچنین نسبت به قبل ایران به سمت سالمندی رفته و مشکلات را باید در این زمینه مورد توجه قرار داد و تغییرات لازم در آموزش‌ها را ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه در آینده بر اساس این سند در راستای ماموریت محور کردن دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور گام های اساسی برداشته خواهد شد، خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن بسته‌های تحول آموزشی به زودی شاهد تغییرات آموزش پزشکی در کشور خواهیم بود.