به گزارش پارس به نقل از قدس آنلاین بیماریهای قلب و عروقی در شش ورزشکار بالقوه المپیکی در این مطالعه به گونه ای بود که جان آنها را تهدید می کرد.

محققان موسسه علوم و طب ورزش در کمیته المپیک ایتالیا در رم یافته های خود را در کنگره انجمن اروپایی پیشگیری و توانبخشی قلب و عروق با عنوان یوروپریونت 2015 ارایه کردند. 

دکتر پائولو امیلیو آدامی نویسنده این تحقیق گفت: حتی ورزشکاران المپیکی صرف نظر از عملکرد برتر جسمی و دستاوردهای مبهوت کننده شان، شیوع بالای ناهنجاریهای قلب عروق از جمله بیماریهای خطرناک را نشان دادند.

دکتر آدامی و همکارانش هزار و 435 ورزشکار مرد و 919 ورزشکار زن با میانگین سنی 27.6 سال را بررسی کردند. این افراد طی سالهای 2002 تا 2014 تحت معاینات بدنی و اکوکاردیوگرافی قرار گرفتند. 

از برخی از این ورزشکاران اکوکاردیوگرافی 24 ساعته گرفته شد تا تشخیص قبلی آنها تایید شود.

شمار بالایی از این ورزشکاران شامل 171 نفر یا 7.3 درصد دچار ناهنجاری قلب وعروق بودند.

میزان ابتلا به این بیماریها در شش تن از این 171 ورزشکار خطرناک بود و به همین علت صلاحیت آنها برای شرکت در رقابت رد شد. 24 ورزشکار دیگر تعلیق شدند، اما بعدا تحت نظارت دقیق پزشکی اجازه یافتند در رقابت شرکت کنند.

ناهنجاریهای تشخیص داده شده شامل بیماری عروق کرونر قلب و کاردیومیوپاتی است که جزو شایعترین علل مرگ ناشی از ایست قلبی است. 

به گفته دکتر آدامی، مشکلات قلب و عروق به علت عدم انجام غربالگری کافی تشخیص داده نمی شود. 

دکتر آدامی از اینکه ورزشکاران المپیکی که تصور می شود جزو سالمترین افراد باشند و با داشتن چنین ناهنجاریهای مهمی به سطوح بالای رقابتی می رسند، ابراز شگفتی کرد.

این ناهنجاری ها به علت اینکه غربالگری های قبلی ورزشکاران همانند غربالگری بکار رفته توسط دکتر آدامی و تیم او نیست، تشخیص داده نشده اند. 

وی گفت: ما نمی توانیم ورزشکاران نخبه را سالم فرض کنیم. این مطالعه نشان می دهد به علت شدت و فشاری که ساعت ها تمرین و مسابقه بر دستگاه قلب و و عروق وارد می کند، ارزیابی دقیق تری برای ورزشکاران حرفه ای در مقایسه با عموم جمعیت باید انجام شود. ما پیشنهاد می کنیم الگوی غربالگری ما برای تمام ورزشکاران نخبه صرف نظر از هر نوع ورزشی بکار رود.

دکتر آدامی می خواهد تمام ورزشکاران برای تضمین اینکه بدون خطر مسابقه می دهند و در معرض خطر مشکلات قلب و عروق نیستند تحت معاینات پزشکی قرار گیرند. او برای ورزشکارانی که رقابت نمی کنند به ویژه کسانی که بی تحرک هستند، مراجعه به پزشک طب ورزش را توصیه می کند.

در سال 1982 ایتالیا برنامه ای را برای غربالگری تمام نوجوانان و بزرگسالان در ورزش های سازمان یافته راه اندازی کرد. اما مطالعات سایر کشورها این کارایی این شیوه را در تشخیص تمام موارد پرخطر مورد تردید قرار داده است. 

بطور نمونه یک مطالعه نشان داد برای پیشگیری از وقوع یک مورد مرگ ناگهانی ، حدود 800 ورزشکار باید به علل پزشکی از شرکت در مسابق رد صلاحیت شوند.

با این حال قوانین ایتالیا که حضور ورزشکاران را در مسابقات تا زمانی که پرونده سلامت قلب و وعروق ارایه نکنند، منع می کند با کاهش 89 درصدی مرگ ناشی از ایست قلبی در ورزشکاران طی سالهای 1980 تا 2003مرتبط شناخته شده است.