به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس مصطفی خاکسار قهرودی در نشست خبری خود با اشاره به فرارسیدن سال تحصیلی جدید اظهار داشت: طبق سنوات گذشته مجموعه امداد بنا دارد با همکاری وزارت آموزش و پرورش و سازمان بسیج مستضعفین، جشن عاطفه‌ها را در سراسر کشور برگزار کند.

وی تصریح کرد: با توجه به فرارسیدن سال تحصیلی جدید، مجموعه امداد وظیفه خود می‌داند که کمک‌های نیکوکاران را جمع‌آوری و دراختیار دانش آموزان نیازمند قرار دهد چرا که حق تمام دانش‌آموزان ما در سراسر کشور این است که از امکانات اولیه بهره‌مند باشند.

خاکسار قهرودی با اشاره به اینکه جشن عاطفه‌های امسال در دو مرحله برگزار خواهد شد، گفت: نخستین مرحله این جشن روزهای 26 و 27 شهریورماه با همکاری کمیته امداد و سازمان بسیج مستضعفین برگزار می‌شود که 7 هزار پایگاه (5 هزار پایگاه در روز اول و 2 هزار پایگاه در روز دوم) آمادگی جمع‌آوری کمک‌های مردمی را دارند.

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) اضافه کرد: با هماهنگی که با وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته است، مرحله دوم جشن عاطفه‌ها 8 مهرماه در مدارس و واحدهای آموزشی برگزار خواهد شد و 40 هزار پایگاه در مدارس و مراکز آموزشی آماده جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای دانش‌آموزان نیازمند هستند.

وی با بیان اینکه کمک‌های جمع‌آوری‌شده در مدارس توسط مدیران و انجمن اولیا و مربیان در همان مدرسه عمدتاً توزیع خواهد شد، گفت: چنانچه در مدرسه‌ای دانش‌آموز نیازمند کمتر باشد، قطعاً این کمک‌ها در سایر مدارس موردنیاز توزیع می‌شود.

خاکسار قهرودی همچنین با تأکید بر اینکه کمک‌های جمع‌آوری شده در پایگاه‌های کمیته امداد دراختیار دانش‌آموزان تحت پوشش این نهاد قرار می‌گیرد، بیان داشت: هم‌اکنون 330 هزار نفر دانش‌آموز در سه مقطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان تحت پوشش مجموعه امداد قرار دارند و از کمک‌های این نهاد برخوردار هستند.

وی اضافه کرد: سال گذشته از محل برگزاری جشن عاطفه‌ها 46 میلیارد تومان در بخش نقدی و غیرنقدی جمع آوری شده بود که این کمک ها با همکاری وزارت آموزش و پرورش و کمیته امداد دراختیار دانش‌آموزان نیازمند قرار گرفته است که امسال پیش‌بینی می‌شود شاهد افزایش کمک‌ها در جشن عاطفه‌ها باشیم.

وی اضافه کرد: هدف ما در برگزاری جشن عاطفه‌ها افزایش سطح کمک‌ها با کیفیت و تمرکز بیشتر است و به همین جهت تعداد پایگاه‌های کمیته امداد را در جشن عاطفه‌ها کاهش داده‌ایم.

خاکسار قهرودی با بیان اینکه کمیته امداد فعالیت خیریه‌ها و مراکز نیکوکاری را رقیب خود نمی‌داند بیان داشت: ما خوشحال هستیم که کار خیر و نیکوکاری در جامعه به صورت گسترده در حال انجام است و نگاه ما نیز محدود کردن اینگونه کارها نیست، اما هستند مواردی که افراد سودجو و فرصت‌طلب اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی می‌کنند که ما در این بخش نگرانی خود را اعلام کرده‌ایم و امیدواریم مردم با توجه به شناختی که از مراکز و مؤسسات خیریه دارند، کمک‌های خود را به نیازمندان اهداء کنند.

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) اضافه کرد: راه‌اندازی مراکز نیکوکاری یکی از سیاست‌های امداد در سال‌های گذشته بوده که امسال نیز بنا داریم تعداد این مراکز را در سایر استان‌ها افزایش دهیم.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه کمک‌های جمع‌آوری شده در جشن عاطفه‌ها در اسرع وقت و بدون فوت وقت دراختیار دانش آموزان تحت پوشش امداد و نیازمند قرار خواهد گرفت، گفت: این کار در کوتاه‌ترین زمان ممکن و قبل از آغاز سال تحصیلی انجام می‌پذیرد.

وی در ادامه به میزان صدقات جمع‌آوری شده در شش ماهه ابتدای سال جاری اشاره کرد و افزود: 137 میلیارد تومان در قالب طرح‌های مختلف و متعدد امداد جمع‌آوری شده که در مقایسه با شش ماهه ابتدایی سال گذشته با 13 درصد رشد روبه‌رو بوده‌ایم.

خاکسار قهرودی با بیان اینکه سال گذشته جهت برگزاری پایگاه‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی در جشن عاطفه‌ها 2 میلیارد تومان هزینه شده بود، بیان داشت: سیاست ما این است که بتوانیم با هزینه کمتر بهره‌وری بیشتری را داشته باشیم به طوری که 40 هزار نفر برای برگزاری این جشن حضور خواهند یافت که از این تعداد 32 هزار نفر نیروی افتخاری و مابقی نیروی رسمی امداد هستند.

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به برنامه‌ریزی این نهاد برای جلوگیری از دستبرد پول صندوق‌های صدقات توسط سارقین اظهار داشت: شاهد هستیم که سارقین به وسیله سیخ، میخ و کلید و ... پول داخل صندوق‌های صدقات را دستبرد می‌زنند و به همین جهت، مجموعه امداد برای جلوگیری این سرقت‌ها برنامه‌هایی را پیش‌بینی کرده است.

وی ساخت صندوق‌های الکترونیکی را یکی از راه‌های جلوگیری از دستبرد پول‌های صندوق صدقات برشمرد و گفت: هم‌اکنون با تفاهم‌نامه‌ای که با شرکت‌های مختلف امضاء کرده‌ایم، بنا داریم تعداد این صندوق‌ها را افزایش دهیم.

قهرودی اضافه کرد: یکی از کارهایی که برای جلوگیری از سرقت صندوق صدقات در دستور کار قرار دارد، تبدیل قفل‌های معمولی به قفل‌های رمزدار است که این طرح به صورت برنامه‌ریزی در حال اجراست و در یک بازه زمانی مشخص، قفل‌های معمولی جای خود را به قفل‌های رمزدار خواهند داد ضمن اینکه فضای داخل و محفظه صندوق‌های صدقات نیز با تغییراتی روبه‌رو خواهند بود.

وی بیان داشت: در حال حاضر آزمایش‌های لازم برای طراحی صندوق های جدید انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود سارقان دیگر نتوانند پول داخل صندوق‌های صدقات را بردارند.

وی همچنین به راه‌اندازی درگاه کاملی با استفاده از روش نوین و جدید در اینترنت خبر داد و گفت: علاوه بر این درگاه، خانواده‌ها و خیرین می‌توانند با تلفن ثابت و شبکه‌های موبایلی با یک سرشماری ثابت و ملی کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را به مددجویان و نیازمندان اهدا کنند.

خاکسار قهرودی خاطرنشان کرد: 80 درصد از طرح اشاره شده به اتمام رسیده است و به زودی رونمایی می‌شود، به طوری که در طرح جدید، کمک‌های نقدی و غیرنقدی تعریف شده است.

وی همچنین به صندوق‌های الکترونیکی در استان تهران اشاره کرد و افزود: 200 صندوق الکترونیکی در تهران ایجاد شده است که در آینده بنا داریم تعداد این صندوق‌ها را افزایش دهیم، ضمن اینکه بنا داریم شرایطی را فراهم کنیم که علاوه بر استفاده از کارت‌های شهروندی، خیرین و نیکوکاران بتوانند با کارهای عضو شتاب، کمک‌های خود را به نیازمندان اهدا کنند.

خاکسار قهرودی هزینه ساخت هر صندوق الکترونیکی را 500 هزار تومان دانست و گفت: به زودی تعداد این صندوق‌ها در سایر استان ها از جمله مشهد، شیراز و تبریز توسعه خواهد یافت.

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) در ادامه نشست خبری خود با تأکید بر اینکه در دوره جدید، ریالی از محل دریافت وجوه مردمی برای پرداخت حقوق پرسنل استفاده نمی‌شود، تصریح کرد: اگرچه این شرایط سختی‌هایی را برای ما ایجاد کرده است، اما به تأکید رئیس کمیته امداد، منابعی از کمک‌های مردمی برای پرداخت حقوق پرسنل استفاده نمی‌شود.

خاکسار قهرودی تصریح کرد: با بخشنامه رئیس کمیته امداد، هر ماه ابتدا مستمری مددجویان، حقوق کارمندان غیررسمی و در پایان، کارمندان رسمی پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه اگرچه در گذشته با مجوزهای رسمی و قانونی از محل دریافت وجوه و کمک‌های مردمی حقوق پرسنل و کمیته امداد پرداخت شد، خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه ما در شش ماهه ابتدای سال جاری با کاهش 10 درصدی بودجه امداد روبه‌رو بوده‌ایم، اما به هیچ وجه از منابع و کمک‌های مردمی برای پرداخت حقوق پرسنل استفاده نکرده‌ایم.

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) ادامه داد: آنچه که برای ما مهم و حائز اهمیت است، اعتماد مردم به عنوان سرمایه اجتماعی به کمیته امداد است.

وی در ادامه نشست خبری خود به ساختمان کمیته امداد و فروش آن اشاره کرد و گفت: من از جزئیات آن خبر ندارم، ولی شنیده‌ها حاکی از آن است که قرار است این ساختمان فروخته شود.

وی با اشاره به دیدار اخیر اعضای هیأت امنای کمیته امداد و معاونین این نهاد با مقام معظم رهبری تصریح کرد: دراین دیدار، مقام معظم رهبری نکات بسیار مهم و حائز اهمیتی را مطرح نمودند و خاطرنشان کردند که کارهای خوبی در امداد انجام شده و اشکالاتی را هم در گذشته داشته که بایستی تلاش شود این اشکالات و نواقص مرتفع شود.