به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس علی ماهر، گفت: در اداره کل آزمایشگاه مرجع سلامت، پیش نویس منشور حقوق مراجعین به آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی توسط کمیته مشورتی آزمایشگاه مرجع سلامت و با استفاده از متون اسلامی، پزشکی و اخلاقی و استفاده از نظر همه ذینفعان تهیه و پس از تصویب در شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت از سوی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی وقت ابلاغ شده است.

وی افزود: در این منشور به مواردی از قبیل دریافت خدمات آزمایشگاهی به نحو شایسته برای مراجعین براساس اصول تعریف شده، در اختیار قرار دادن اطلاعات به نحو مطلوب و به میزان کافی به مراجعین، محترم شمردن حق انتخاب و تصمیم‌گیری آزادانه مراجعین در دریافت خدمات آزمایشگاهی، ارائه خدمات آزمایشگاهی مبتنی بر احترام به حریم خصوصی مراجعین و رعایت اصل رازداری و امانتداری همچنین دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات و پیشنهادات توسط مراجعین تاکید شده است.

ماهر با بیان این که نویس منشور حقوق مراجعین به آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی با امضاء وزیر بهداشت وقت در 22 مهر سال 91 به تمامی دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی کشور ارسال شده است، گفت: در این راستا سالانه دو بار پانل های اخلاق در کنگره های آزمایشگاهی برگزار می شود.

معاون فنی و برنامه ریزی معاونت درمان همچنین گفت: پوستر منشور حقوق مراجعین به آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی با همکاری انجمن‌ها منتشر و در سطح تمامی آزمایشگاه‌ها جهت نصب در محل تردد مراجعین توزیع شده است.

به گفته ماهر اختیار صدور و تمدید پروانه تاسیس و مسئول فنی آزمایشگاه‌ها به دانشگاهها جهت کاهش مراجعات متقاضیان تفویض شده است و پایگاه اینترنتی نیز جهت اطلاع رسانی قوانین و آئین نامه ها و الزامات و ... راه اندازی و قابل دسترس است.