~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس طیبه ارشاد مسئول گروه تربیت بدنی و سلامت دوره متوسطه اول دفتر تألیف کتب درسی اظهار داشت: برای سال تحصیلی 95ـ94 برنامه درسی تربیت بدنی در پایه پنجم و نهم در قالب بسته آموزشی طراحی شده و اجزایی دارد.

وی ادامه داد: در پایه پنجم کتاب راهنمای معلم درس تربیت بدنی و فیلم آموزشی برای معلمان و لوح‌های آموزشی ویژه دانش‌آموز که در قالب پوسترهای کاغذی طراحی شده است را پیش بینی کردیم.

*کتاب راهنمای معلم و فیلم آموزشی درس تربیت‌بدنی در پایه نهم

ارشاد با بیان اینکه در پایه نهم کتاب راهنمای معلم و فیلم آموزشی مدرسان را داریم، گفت: تلاش شده است محتوای آموزشی تربیت بدنی از طریق اجزای بسته آموزشی به نحو شایسته در اختیار معلمان قرار گیرد و آنها بتوانند در تحقق اهداف آموزشی در مدرسه، آن را به کار گیرند.

مسئول گروه تربیت بدنی و سلامت دوره متوسطه اول دفتر تألیف کتب درسی با اشاره به اهداف گروه تربیت بدنی افزود: درس تربیت بدنی دارای سه محور شامل «دانستنی‌های ضروری»، «مهارت‌های فردی» و «نگرش‌های موردنظر» است و این درس تلاش می‌کند دانش‌ها و نگرش‌های لازم را از طریق برنامه در دانش‌آموزان پیگیری کند.

وی اضافه کرد: اینکه چقدر این اهداف به نتیجه می‌رسد منوط به خیلی چیزهاست و درس تربیت بدنی پیش‌نیازهایی دارد که اگر فراهم نباشد برنامه در تحقق اهداف خود ناکام می‌ماند.

ارشاد گفت: یکی از پیش‌نیازها برنامه و دیگری نیروی انسانی متخصص است و مدارس که هنوز معلم متخصص تربیت بدنی ندارند نمی‌توانند برنامه ما را به صورت تمام و کمال دنبال کنند.

مسئول گروه تربیت بدنی و سلامت دوره متوسطه اول دفتر تألیف کتب درسی یادآور شد: عامل دیگر فضا و امکانات ورزشی است؛ مدارس حتی در تهران فضا و امکانات کافی ندارند و نگرش دیگر خانواده‌ها و اولیا نسبت به درس تربیت بدنی است و تا زمانی که ضرورت اهمیت این درس به عنوان تنها درسی که یکی از ساحت‌های تعلیم و تربیت که ساحت زیستی و بدنی است درک نشده و با این بی‌تفاوتی نگاه شود، این درس نمی‌تواند کار خود را پیش ببرد.

وی بیان داشت: تا زمانی که دغدغه مدیران و اولیا فقط رشد شناختی دانش‌آموزان باشد و تا زمانی که دغدغه آنها گرفتن نمرات خوب در دروس نظری و راه یافتن به مدارس نمونه، تیزهوشان و موفقیت در آزمون‌های علمی باشد، قطعاً توجه لازم به درس تربیت بدنی نمی‌شود.

* المپیاد درون مدرسه‌ای و برنامه آغازین در مدارس دنبال می‌شود

ارشاد تصریح کرد: اخیراً معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش برنامه‌ای تحت عنوان «المپیاد درون مدرسه‌ای»و نیز برنامه «آغازین در مدارس»را دنبال می‌کند؛ نگاهمان این است، درس تربیت بدنی صرفاً در آن دو ساعت و نیز برنامه درسی خلاصه نمی‌شود؛ بلکه درس تربیت بدنی می‌تواند تمام فعالیت‌های زمان حضور دانش‌آموزان در مدرسه و اوقات آنها را پوشش دهد و اگر به این شکل باشد می‌تواند به اهدافش برسد.

مسئول گروه تربیت بدنی و سلامت دوره متوسطه اول دفتر تألیف کتب درسی ادامه داد: خوشبختانه با اقداماتی که انجام می‌شود در المپیاد درون مدرسه‌ای ساعات تفریحی و فوق برنامه دانش‌آموزان طراحی می‌شود و از همه ساعات به نفع درس تربیت بدنی استفاده شده یا در برنامه آغازین مدارس نیز به نفع درس تربیت بدنی استفاده می‌شود.

وی گفت: برای نمونه در پایه نهم هندبال آموزش می‌دهیم، در پایه هشتم والیبال و در پایه هفتم بسکتبال آموزش می‌دهیم اما آموزش ما رویکرد حرفه‌ای نیست و قرار نیست بسکتبالیست، والیبالیست و هندبالیست تربیت کنیم.

ارشاد با بیان اینکه نگاه به آموزش این رشته‌های ورزشی کمک به رشد و توسعه حرکتی دانش‌آموزان است، افزود: به دنبال این هستیم دانش‌آموزان در یک فضای شاد و فعالیت گروهی نشاط‌ انگیز کنار یکدیگر مشارکت کرده و لذت کسب یک تجربه ورزشی را در کلاس تربیت بدنی کسب کنند و در این حالت است که می‌توانند آن را تعمیم دهند.

مسئول گروه تربیت بدنی و سلامت دوره متوسطه اول دفتر تألیف کتب درسی در گفت وگو با فارس گفت: رویکرد نگاه جدید به درس تربیت بدنی چه در دوره ابتدایی که در قالب کتاب ضمیمه برنامه قبل را کامل کردیم و نیز در 3 پایه دوره متوسطه اول بیشتر این است که تلاش کنیم دانش‌آ‌موزان نه تنها در جریان درس تربیت بدنی به آن رشد کافی در مهارت‌های حرکتی و آمادگی جسمانی برسند بلکه تجربه دلچسب از حضور در یک برنامه درسی را کسب کنند و آن را به سایر اوقات فراغت خود تعمیم دهند.

وی اضافه کرد: برنامه ما در متوسطه اول در 3 قالب طراحی شده است که بخشی متمرکز و تجویزی است، بخشی نیمه‌تجویزی و انتخابی و قسمت سوم اختیاری است.

ارشاد تصریح کرد: بخش تجویزی که در همه مدارس برای دانش‌آموزان دختر و پسر باید یکسان آموزش داده شود، مباحثی است که بر اساس نیازهای رشدی و حرکتی دانش‌آموزان طراحی و در اختیار آنها قرار گرفته است.

مسئول گروه تربیت بدنی و سلامت دوره متوسطه اول دفتر تألیف کتب درسی یادآور شد: خیلی مدارس شرایط یکسان ندارند دانش‌آموزان استعداد یکسان نداشته، معلمان تخصص مساوی ندارند و امکانات توزیع یکسانی در کشور ندارد و شرایط اقلیمی اجازه نمی‌دهد برنامه یکسان را دنبال کنیم؛ در نتیجه  بخش انتخابی برنامه ناظر بر این تفاوت‌هاست و در اختیار معلم و دانش‌آموز بوده تا با توجه به امکانات و شرایط اقلیمی و استعداد دانش‌آموزان فعالیت و ورزش را خود انتخاب می‌کنند.

وی بیان داشت: بخش اختیاری برنامه ناظر به آن بخشی از برنامه می‌شود که امکان اجرای آن در مدرسه و در دروس تربیت بدنی فراهم نیست اما به عنوان فعالیت بسیار تأثیرگذار، سهل و در دسترس در تمام زندگی می‌توان به آن پرداخت مانند پیاده‌روی، کوهنوردی و دوچرخه‌سواری و زمان آن  در برنامه حداکثر 2 جلسه و در هر نیمسال یک جلسه در قالب اردوی ورزشی خارج از مدرسه است.

ارشاد خاطرنشان کرد: به جهت اینکه اجرای برنامه‌های اردویی در مدارس ملاحظات خود را می‌خواهد و به هماهنگی با مدیر مدرسه، خانواده‌ها و تأمین اعتبارات نیاز دارد، آن را در بخش اختیاری گذاشتیم تا مدارسی که می‌توانند این بخش را نیز پوشش دهند.

*بسته آموزشی درس تربیت بدنی و سلامت ناظر بر برنامه است

مسئول گروه تربیت بدنی و سلامت دوره متوسطه اول دفتر تألیف کتب درسی افزود: اگر برنامه به روز شود بسته آموزشی درس تربیت بدنی و سلامت ناظر بر برنامه است و هر زمان نیاز به اصلاح باشد اتفاق می‌افتد و به جهت اینکه سال دوم تولید بسته آموزشی در گروه تربیت بدنی است هنوز فرصت بازنگری آن فراهم نشده است.