به گزارش پارس به نقل از تسنیم، علی اصغر فانی امروز در گردهمایی معاونان آموزش ابتدایی کشور در اردوگاه شهید باهنر تهران در جمع معاونان آموزش ابتدایی کشور اظهار داشت: اعتقادم اینست که در این نشست ها باید به راحتی مباحث، انتقادها و اعتراض ها بیان شود. مشی مدیریتی اینجانب قانع کردن یا قانع شدن است و این طور نیست که بنده متکلم وحده باشم و شما موظف به اجرا حتی در صورت ناصحیح بودن مطلب باشید.

وی پیشرفت آموزش وپرورش را در سایه تقریب نگرش ها امکان پذیر دانست و تصریح کرد: چند سال پیش در مجله مدیریت که بنده مدیر مسئول آن بودم سرمقاله ای تحت عنوان « تقریب نگرش ها › › به رشته تحریر در آوردم، زیرا اعتقاد دارم یکسان سازی نگرش ها نه لازم و نه امکان پذیر است.

فانی فاصله بین نگرش و تضارب آرا را برای ارتقای کیفیت، خلاقیت و نو آوری در بستر آموزش وپرورش ضروری تلقی و بیان کرد: اینجانب به جای یکسان سازی نگرش ها نظریه تقریب نگرش ها را ارائه داده ام.

سرپرست وزارت آموزش وپرورش اضافه کرد: با تعامل، رفت و برگشت نظرها و اجازه به بدنه آموزش وپرورش برای اظهار نظر باید نگرش ها به یکدیگر نزدیک شود در این صورت دیگر نیازی به ارسال بخشنامه و ابلاغیه نیست و همه به صورت خودکار، کار خود را انجام خواهند داد.

سرپرست وزارت آموزش وپرورش با اشاره به اولویت های دوره ابتدایی، بهسازی نیروی انسانی را مهم ترین اولویت این دوره تحصیلی قلمداد کرد.

وی تاکیدکرد: باید به سمتی برویم که روح معلم را در اختیار داشته باشیم لازمه این کار افزایش انگیزه معلمان با راهکارهای مناسب و گام به گام امکان پذیر است، بهبود مدیریت آموزشگاهی با رویکرد مدرسه محوری دومین اولویت دوره ابتدایی است، باسرلوحه قرار دادن شایسته سالاری، اعتقاد دارم مدیران مدارس باید در بین فرهنگیان فرهیخته از مقبولیت و محبوبیت برخوردار باشند.

فانی با تاکید بر ایجاد و افزایش انگیزه در معلمان و ارتقای مهارت های حرفه ای در آنان خطاب به معاونان آموزش ابتدایی گفت: بسیار خرسندم که خانم ها به شکل یکدست سکاندار امر آموزش ابتدایی در کشور هستند و اعتقاد دارم با مسئولیت پذیری بالایی که خانم ها دارند، امور را تا صددرصد به انجام می رسانند.

فانی با اشاره به این مطلب که مدرسه مبنای اصلی تعلیم و تربیت است و این همان مدرسه محوری است، گفت: در حال حاضر صف مجری دستورات ستاد است در صورتی که این نظام سلسله مراتبی باید واژگون شود و حرف ها و سخن ها از مدرسه تراوش کند وهمه ما در خدمت مدرسه قرار گیریم.

وی با تاکید بر برگزاری چنین نشست هایی برای جمع نظرها و دستیابی به نتیجه افزود: اینجانب در پست های مدیریتی پیشین در جلسات بیشتر شنونده بودم و در پایان از حاصل شنیده ها، بیانات خود را طرح می کردم که بر دل می نشست، زیرا از دل برآمده بود و با این وصف دیگر نیازی به صدور و ارسال هیچ بخشنامه ای نبود.

سرپرست وزارت آموزش وپرورش با توصیه به مسئولان آموزش ابتدایی برای اجرای روش فوق در استان های تحت پوشش خود ادامه داد: اگر به توان کارشناسی خود اطمینان داشته باشیم، از اعتراضات هراسی نخواهیم داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سند تحول بنیادین نظام آموزشی کشور دایره آن را فراتر از ایران ۱۴۰۴ ذکر و اظهار کرد: از تولید تا اجرای سند ۳ مرحله وجود دارد که اکثر اوقات مرحله دوم یعنی اجرایی یا عملیاتی کردن آن مورد غفلت واقع می شود در صورتیکه در این مرحله مهم است که باید امکان سنجی کرد و مقدمات لازم برای اجرا را تدارک دید.

فانی سند تحول نظام آموزشی را سندی ارزشمند دانست و با تاکید بر اجرای آن به عنوان یک تکلیف بیان کرد: بنده اعتقاد دارم اجرای این نظام که آن را کاملا بر حق می دانم باید از پایه اول ابتدایی آغاز می شد و این موضوع را در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بیان کردم زیرا هدف گذاری در بازه ۵ پایه در یک دوره تحصیلی با هدف گذاری در یک بازه۶ پایه تفاوت دارد و سوار کردن یک پایه در بین کار در بخش های مختلف آن از جمله تالیف محتوای کتب درسی و… اثرات نامطلوبی برجای می گذارد.

سرپرست وزارت آموزش وپرورش بر زمینه سازی، امکان سنجی، دقت نظر و مطالعه اساسی در برنامه ریزی قبل از اجرا تاکید و اضافه کرد: در برنامه ریزی ها باید آیین نامه ها، فضا، هدف گذاری و دیگر مولفه ها به دقت مدنظر قرار گیرد تا در آینده با مشکل مواجه نشویم.