به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان در یک تحقیق منحصربفرد دریافته‌اند گرد و غبار موجود در خانه می‌تواند سبب چاقی کودکان شود.

گفتنی است، بر اساس تحقیقات پژوهشگران دانشگاه دوک کارولینای شمالی مواد موجود در گرد و غبار از جمله گریس، سیالات هیدرولیک و پلاستیک می‌تواند سبب فعالیت یک پروتئین خاص به نام PPARgamma شود که این پروتئین سبب چاقی، تکثیر و حتی مرگ سلولی می‌شود.

براساس تحقیقات قبلی نیز اثبات شده بود که بین گرد و غبار موجود در محل زندگی و کار و چاقی افراد نوعی رابطه مستقیم وجود دارد.

کارشناسان نشانه‌هایی از فعالیت قابل توجه PPARgamma را در کودکان و نوزادان خانواده‌هایی که محل زندگی آنها پر گرد و غبار و بدون نظافت کافی است شناسایی کرده‌اند. 

بر اساس تحقیقات موسسه بین‌المللی محیط زیست جهانی کودکان خردسال هر روز حدود50 میلی گرم گرد و غبار محل زندگی خود را استشمام می‌کنند و چنانچه در این گرد و غبار مواردی چون مواد فرار شیمیایی باشد زمینه لازم جهت افزایش تکثیر سلولی و چاقی در کودکان به وجود می‌آید.

نتایج این تحقیق در مجله بررسی علم و تکنولوژی محیط زیست به چاپ رسیده است. 

در عین حال نظافت بیش از حد منازل و استفاده بیش از حد از پاک کننده‌ها بویژه سفید کننده‌ها سبب افزایش ابتلا به آسم و آلرژی در کودکان خردسال می‌شود.

بر اساس تحقیقات کودکانی که در خانه‌هایی با سطح نظافت معمولی زندگی می‌کنند کمتر دچار بیماری آلرژی به گرد و غبار می‌شوند. 

بر این اساس پزشکان به والدین توصیه می‌کنند در حفظ نظافت منزل خود در حد اعتدال برای حفظ سلامت کودکان و جلوگیری از ابتلای آنها به آلرژی و چاقی اهتمام ورزند.