به گزارش پارس به نقل از تسنیمسیدمؤید علویان فوق‌ تخصص گوارش و کبد در پاسخ به این پرسش که برخی افراد عنوان می‌کنند مصرف تنقلات بین وعده‌ها سبب چاقی‌شان نمی‌شود، عنوان کرد: افرادی که کار نشسته و فکری زیادی می‌کنند و در واقع پشت میزنشین هستند، باید بدانند که چربی‌های بدن آنها بیش از دیگران است.

رئیس شبکه هپاتیت ایران ادامه داد: انجام کارهای فکری که بر پایه دانش ذهنی انجام می‌شود کنترل اشتها را مشکل‌تر می‌کند و به مصرف کالری و چربی بیشتر می‌انجامد. از آنجا که سلول‌های عصبی مغزی برای تامین سوخت به قند تکیه دارند کار ذهنی شدید سبب ناپایداری سطح قند خون می‌شود و فرد برای داشتن قوه ادراک بیشتر نیاز به مصرف گلوکز برای سوخت بیشتر خواهد داشت.

علویان بیان کرد: برای پیشگیری از افزایش چربی در بدن به دلیل مصرف چیپس و تنقلات بهترین راه برای مبارزه با گرسنگی، تامین سوخت از غذاهای حاوی فیبر، پروتئین و کلسیم است.

این استاد دانشگاه بقیه الله (عج) سپاه خاطرنشان کرد: بنابراین اگر در میان روز در محیط کار احساس گرسنگی کردید به جای خوردن یک بسته چیپس، چند قاشق ماست بدون چربی یا هویج مصرف شود.

رابطه ورزش و چاقی

در این راستا علویان فوق‌تخصص گوارش و کبد چندی قبل نیز درباره رابطه ورزش و چاقی به تسنیم عنوان کرده بود: در این زمینه ثابت شده است که ورزش زیادکننده اشتها نیست بلکه نقش تنظیمی و تعدیل کنندگی را دارد، ثبات در انجام فعالیت‌های متعال و نرمش‌های روزانه کلید اصلی برای رسیدن به وزن مناسب و حفظ آن است.

این استاد دانشگاه بقیةالله تصریح کرد: اگر افراد به رژیم غذایی خود پایبند باشند و برنامه ورزشی‌شان نیز به‌صورت منظم اجرا شود کاهش وزن قطعی است، هرچه فعالیت ورزشی بیشتر شود مقدار کالری بیشتری مصرف می‌شود و کاهش وزن بارزتر است.

علویان ادامه داد: مردم از قدیم به نقش انجام فعالیت‌های ورزشی و تحرک بیشتر در حفظ وزن ایده‌آل و کاهش وزن اضافی واقف بودند، وزن ایده‌آل با تمرینات ورزشی تنها با یک رژیم غذایی مناسب و صحیح به دست می‌آید.

رئیس شبکه هپاتیت ایران خاطرنشان کرد: افراد اگر به گذشته خود نگاه کنند متوجه می‌شوند که از زمانی که فعالیت‌های خود را کم کردند از جمله در ایام خرید خودرو، بازنشستگی و نزدیک شدن محل کار به محل سکونت دچار اضافه وزن و چاقی شدند.