به گزارش پارس به نقل از فارسحمیدرضا ترابی در پاسخ به سوال یکی از شهروندان که خانمی 33 ساله است و به تازگی احساس بی‌حسی و خواب‌رفتگی در اندام‌های تحتانی مانند دست‌ها و پاهایش می‌کند، اظهار داشت: بی‌حسی و خواب‌رفتگی اندام‌ها علل مختلفی دارد. پس از شرح حال و معاینه بالینی برای این شهروند آزمایش خون توصیه می‌شود تا میزان چربی و ویتامین‌ها مشخص شود افزایش چربی خون، کمبود ویتامین B12, B3، کلسیم و منیزیم می تواند موجب خستگی و خواب رفتگی اندام‌ها شود.

عضو کمیته علمی انجمن MS ایران، گفت: در صورت سالم بودن آزمایشات، MRI سر توصیه می‌شود و در صورتی که مشکلی از این بابت وجود نداشته باشد به احتمال زیاد عامل بی‌حسی و خواب‌رفتگی اندام‌ها استرس است.

این نورولوژیست با توصیه به افراد برای رعایت سبک زندگی مناسب و سالم، تصریح کرد: الگوی تغذیه‌ای سالم با مصرف غذاهای خانگی، کاهش فست‌فودها، سبزیجات تازه و پخته و گوشت کمتر می‌تواند نقش موثری در سلامت افراد به ویژه کسانی که براثر کمبود ویتامین‌ها دچار بی‌حسی و خواب رفتگی اندام‌ها می‌شوند داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین تحرک کافی، مدیریت استرس، خواب مناسب و مطالعه می‌تواند سلامت افراد را تضمین کند.

عضو کمیته علمی انجمن MS ایران، اظهار داشت: به طور کلی افرادی که در سنین جوانی به سر می‌برند و بیماری خاصی ندارند باید هر 2 تا 3 سال چکاپ شوند، بعد از 50 سالگی نیز در صورت عدم بیماری خاص هر یک سال و در صورتی که به بیماری مبتلا هستند باید هر 6 ماه بررسی شوند. اگر آزمایشات نشان دهد که فرد چربی خون بالا دارد و در صورتی که چربی خون با رژیم قابل کنترل نباشد باید قرص ضد چربی مصرف شود.