به گزارش پارس به نقل از فارس مسعود مهرپور،‌دبیر انجمن سکته مغزی در پاسخ به سؤال یکی از شهروندان درباره اینکه چه سردردی می‌تواند ناشی از سکته مغزی باشد، اظهار داشت: به طور کلی، تشنج و سردرد دو عاملی است که بعد از سکته‌های مغزی ایجاد می‌شود. سردرد بعد از سکته مغزی امری شایع است و 30 درصد مبتلایان به سکته‌های مغزی بعد از ترخیص از بیمارستان دچار سردرد می‌شوند.

*سردرد ناشی از سکته‌های مغزی بعد از ظهر احساس می‌شود

وی افزود: سردرد ناشی از سکته مغزی که معمولاً بر اثر گرفتگی عروق ایجاد شده است، تنشی بوده و بیشتر در ناحیه پس سر و بعد از ظهرها احساس می‌شود. بنابراین درمان آن توسط داروهایی است که برای سردردهای تنشی تجویز می‌شود.

این نورولوژیست ادامه داد: سردرد می‌تواند شدید یا خفیف باشد. مبتلایان به سکته‌های مغزی که سابقه سکته‌های مغزی بزرگ دارند و این موضوع بر کارکرد آنها تأثیر گذاشته است، دچار سردرد شدید می‌شوند. برخی افراد نیز در پی سکته‌های مغزی به سردرد خفیف مبتلا می‌شوند که با مسکن قابل کنترل است.

*سردرد ناشی از خونریزی مغزی را جدی بگیرید

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: برخی سردردها بر اثر سکته‌های مغزی ناشی از خونریزی مغزی ایجاد می‌شوند که حتماً باید توسط پزشک فرد بررسی شود، زیرا می‌تواند عاملی برای خونریزی مغزی مجدد باشد.

دبیر انجمن سکته مغزی گفت: به طور کلی هر سردردی که شدید و ناگهانی باشد، حتماً باید توسط پزشک بررسی شود،‌به ویژه اگر با تهوع، استفراغ، ضعف اندام‌ها، سرگیجه و تاری دید همراه باشد.

*مبتلایان بهداشت خواب و تغذیه را رعایت کنند

این متخصص مغز و اعصاب با توصیه به مبتلایان برای رعایت بهداشت خواب و تغذیه، تصریح کرد: خواب و تغذیه مناسب به ویژه پرهیز از مصرف غذاهای محرک، قرار نگرفتن در معرض نور شدید و مدیریت استرس می‌تواند در بهبود سردرد ناشی از سکته‌های مغزی موثر باشد.

وی خاطر نشان کرد: سردرد ناشی از سکته‌های مغزی در صورت مراجعه به پزشک، مصرف به موقع داروها و رعایت موارد ذکرشده بعد از چند ماه برطرف می‌شوند و جای نگرانی وجود نیست.