به گزارش پارس به نقل از ایسناحمید فشارکی با بیان اینکه تنبلی چشم یک اختلال بینایی است و در صورتی که به موقع درمان نشود، فرد از یک یا هر دو چشم کم بینا یا نابینا می‌شود، اظهار کرد: به طور کلی آمبلیوپی یا تنبلی چشم یک حالت از کم بینایی چشم است که از نظر ظاهری نمودی در چشم ندارد.

وی با بیان اینکه در بیماری آمبلیوپی، چشم هیچ گونه عیب فنی به صورت ظاهری ندارد اما دید چشم اندک است، افزود: تنبلی چشم مربوط به سنین کمتر از هفت سال است و در صورتی که این اختلال در حدود پنج سالگی و کمی بالاتر از آن درمان شود، بینایی کامل چشم دست می‌آید.

این متخصص چشم با اشاره به اینکه درمان تنبلی چشم قبل از هفت سالگی مهم است، تصریح کرد: درمان بیماری‌های چشمی در این سن با توجه به اینکه کودک در حال رشد است، اهمیت دارد؛ زیرا در صورتی که کودک در یک چشم خود ضعف داشته باشد و درمان نشود تنبلی نیز اتفاق می‌افتد.

فشارکی ادامه داد: از سه سالگی می‌توان عیوب انکساری و انحرافات چشم کودکان را تشخیص داد و بهتر است تنبلی چشم اصلاح شود؛ زیرا موکول کردن درمان به بعد از سن هفت سالگی بینایی و دید فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه در واقع تنبلی یکی از بیماری‌های مخفی چشم است، گفت: در صورت وجود انحراف در چشم، احتمال بروز تنبلی نیز وجود دارد و بهتر است با بستن چشم سالم ضعف تنبلی را برطرف کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تنبلی یک بیماری شایع چشمی در کودکان است، تصریح کرد: تنبلی چشم بزرگسالان مربوط به دوران کودکی است و بنابراین درمان بیماری‌های چشمی از جمله تنبلی در دوران رشد بسیار ضروری و تنها راه پیشگیری از آن تشخیص به موقع است.