به گزارش پارس به نقل از تسنیم، سید مرتضی صفوی درباره نقش فرآورده‌های پروبیوتیک در ایمنی و سلامت کودکان اظهار داشت: تغذیه‌ای که بر اساس اصول علمی و با در نظر گرفتن احتیاجات بدن کودکان تنظیم شده باشد، قطعاً سلامت و رشد و نمو کودکان را تأمین خواهد کرد.

به گفته وی محصولات پروبیوتیک می‌توانند در پیشگیری و درمان بسیاری از مشکلات گوارشی و بیماری‌های روده ای کودکان مؤثر باشند. استفاده از باکتری‌های پروبیوتیک در فرمول شیر خشک نوزادان و قرص‌های مکمل می تواند به بهبود تعادل میکروفلورا در دستگاه گوارش و سیستم ایمنی آنان کمک کند.

دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان داشت: برای حفظ جمعیت میکروبی مفید در دستگاه گوارش تعداد باکتری‌ها در محصولات پروبیوتیک باید حداقل یک میلیون باکتری در گرم باشد. بنابراین با انجام آزمون‌های میکروب شناسی بر روی فرآورده‌های پروبیوتیک و کنترل تعداد باکتری‌ها می‌توان از سلامت و اثرات مفید ادعا شده در مورد آنها اطمینان حاصل کرد.

صفوی افزود: مطالعه روی تعدادی از محصولات پروبیوتیک آزمون‌های میکروب شناسی به روش شمارش کُلنی در پلیت و با استفاده از محیط‌های کشت اختصاصی انجام گرفت.

وی گفت: از 30 نمونه فرآورده پروبیوتیک، تعداد باکتری‌های پربیوتیک در 3 نمونه کمتر از حدود تعیین شده بود. حفظ پایداری ژنتیکی و فیزیکی پروبیوتیک‌ها هنگام تولید و نگهداری تا مرحله فروش باید توسط تولید کننده تضمین شود.

دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: نگهداری در محیط خنک میزان اطمینان از پایداری و تعداد مناسب باکتری‌ها را در محصول را بالا می‌برد. باکتری‌ها باید تا پایان تاریخ انقضا محصول در آن زنده بمانند تا پس از مصرف و عبور از روده به تعداد کافی به انتهای روده بزرگ رسیده و در آنجا مستقر شوند.

صفوی خاطرنشان کرد: بنابراین لزوم فرهنگ سازی و ایجاد یک طرز فکر نوین در درک این مطلب که فرآورده‌های پروبیوتیک قرص و کپسول نبوده، بلکه جزئی از سبد غذایی روزانه به شمار می‌آیند بسیار ضروری است.