به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران کارشناسان در یک کشف منحصر به فرد دریافته‌اند ابتلای کودک به بیماری اوتیسم را می‌توان در دوران نوزادی و تنها از طریق انجام یک آزمون استشمام بدست آورد.

گفتنی است، بر اساس مطالعات انجام شده کودکان بدنیا آمده با بیماری اوتیسم دارای بوی بدن دهان به نسبت کودکان سالم هستند.

کارشناسان علت این امر را ناتوانی به درک این نکته که تنفس را باید تنها از طریق راه بینی محدود کند، است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، یکی از موارد شایع در دوران کودکی بوی بد ناشی از تنفس دهان کودکان و یا بوی ناشی از خروپف دهان آنها است که به تدریج با یادگیری  نحوه صحیح دم و بازدم این مشکل برطرف می‌شود اما در کودکان مبتلا به اوتیسم این اختلال ادامه می‌یابد و کودک نمی‌تواند آن را کنترل کند.

کارشناسان با انجام آزمون استشمام بر روی کودکان با حدود 81 درصد موفق به شناسایی کودک مبتلا به اوتیسم شده‌اند.

پژوهشگران اعتقاد دارند افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (asd) توانایی کنترل طبیعی بوی دهان خود را ندارند.

این آزمون غیرکلامی می‌تواند به عنوان یک شاخص مفید برای تشخیص این بیماری هنگامی که کودک تنها چند ماهه است به کار رود.

پژوهشگران در این شیوه 18 کودک مبتلا به اوتیسم دارای بوی نامطبوع دهان به هنگام خروپف بوده‌اند در صورتی که کودکان سالم دارای بوی بدن دهان هنگام نبوده‌اند.

اعتقاد بر این است که در بیماران مبتلا به اوتیسم، مغز به عنوان یکپارچه‌ساز هماهنگی بین حواس مختلف و اعمال حیاتی نمی‌تواند بدرستی وظایف خود را انجام دهد و به این دلیل نوعی نقصان در عملکرد اعضای بدن ازجمله بوی نامطبوع به هنگام خروپف از همان دوران نوزادی به وجود می‌آید.

کارشناسان اذعان دارند اطلاع از ابتلا به اوتیسم در یک کودک در سنین پایین می‌تواند کمک بسیاری مفیدی به پزشکان برای درمان و کنترل اختلال و کمک به کودک برای برقراری تعاملات اجتماعی با محیط پیرامون شود.

این پژوهش‌ در مجله زیست‌شناسی به چاپ رسیده است.

کارشناسان امیدوار هستند با راه‌اندازی آزمون تست استشمام در درمانگاه‌های درمانی در سراسر جهان در آینده بتوانند ظرف کمتر از 10 دقیقه به ابتلا یا عدم ابتلا فرد به بیماری اوتیسم پی ببرند.