به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران دکتر محمد کی‌پور اپتومتریست گفت: بیماری گلوکوم در اثر افزایش نامتناسب فشار چشم و ایجاد صدمه به عصب بینایی در افراد تظاهر پیدا می‌کند و کلیه عواملی که تعادل فشار چشم را مختل سازند به افزایش ریسک ابتلا به آب سیاه منجر می‌شود. 

وی افزود: بویژه این عوامل در تنظیم وضعیت عمومی گردش خون در پیشگیری از ابتلا به آب سیاه نقش‌ موثری دارد و افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری آب سیاه را دارند و یا مبتلایان به بیماری دیابت باید از رژیم غذایی ویژه و کنترل شده‌ای تبعیت کنند تا از بروز یا وخامت این بیماری‌ها تاحد امکان پیشگیری شود. 

کی‌پور مطرح کرد: از آنجا که روزه داری ممکن است فشار طبیعی چشم را در افراد مبتلا به آب سیاه به میزان غیر مجازی افزایش دهد باید در خصوص انجام این فریضه با متخصصین مشورت‌های لازم صورت بگیرد. 

وی تاکید کرد: امکان افزایش فشار چشم و صدمه به عصب بینایی و اختلال در میدان بینایی افراد تا حدود زیادی محتمل است،‌ البته تصمیم گیری در این خصوص بعد از انجام معاینات تکمیلی صورت می گیرد و در افراد بالای 40 سال که معمولا سابقه خانوادگی ابتلا به آب سیاه دارند، معاینات منظم باید صورت گیرد که از جمله می‌توان به سنجش فشار چشم و بررسی شبکه‌ای اشاره کرد. 

وی در ادامه گفت: بیماری آب سیاه چشم یک بیماری خاموش و پیش رونده است که معمولا ایجاد صدمه به بینایی افراد بدون بروز علائم و نشانه‌های محسوس برای بیمار رخ می‌دهد و تنها با انجام منظم معاینات دوره‌ای می‌توان از تاثیرات ناگوار و جبران ناپذیر این بیماری اجتناب کرد و معمولا اصلاح سبک زندگی، انجام منظم ورزش و فعالیت‌های بدنی به بهبود وضعیت گردش خون و تنظیم و تعدیل فشار چشم در افراد منجر می‌گردد و از ریسک‌ ابتلا به بیماری آب سیاه چشم می‌کاهد. 

کی‌پور در پایان گفت: مصرف مفرط و بی‌رویه کورتون‌ها نیز از عواملی است که در بروز آب سیاه تاثیر گذار می‌باشد اما تغذیه مواد غنی از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها و خودداری از استعمال محرک‌هایی نظیر دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی در این زمینه اکیدا حائز اهمیت است.