به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران محسن خوش نیت فوق تخصص غدد درون ریز کیفیت رژیم غذایی در سفره‌های ماه مبارک رمضان از مواردی است که می‌تواند خطر سرطان را کاهش یا افزایش دهد به طوری که مصرف زیاد روغن احتمال ابتلا به سرطان را افزایش و مصرف فیبر احتمال ابتلا سرطان را کاهش می‌دهد.

وی افزود: مصرف زیاد روغن‌های حیوانی خطر برخی سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. 

وی گفت: مصرف روغن‌های نباتی جامد در ماه مبارک رمضان که اغلب حاوی اسیدهای چرب مضر هستند خطر سرطان را افزایش می‌دهد.
 
وی تصریح کرد:‌ مصرف نادرست روغن‌های گیاهی مایع ( به عنوان مثال، روغن‌های مایعی که مخصوص سرخ کردنی نیستند و برای سرخ کردن استفاده شود مانند روغن آفتابگردان و یا سویای که مخصوص سرخ کردن نیست)‌خطر سرطان را افزایش می‌دهد، بنابراین جهت پخت و پز و سرخ کردن حتما باید از روغن های مخصوص سرخ کردنی استفاده کرد. 

وی تاکید کرد: مصرف زیاد غذاهای آماده یا Fast Food  به دلیل حرارت دیدن روغن مورد استفاده در تهیه آنها خطر سرطان را افزایش می‌دهد زیرا روغن مورد استفاده تغییر شکل داده و مواد سرطان زا در آن تولید می‌شود. 

وی تصریح کرد: در سر سفره‌های افطار و سحر نیز مصرف زیاد نمک و غذاهای پر نمک خطر بسیاری از سرطان‌ها به خصوص سرطان معده را افزایش می‌دهد. 

وی خاطر نشان کرد: مصرف کم غذاهایی که فیبر بالایی دارند، خطر سرطان را افزایش می دهند. 

وی اضافه کرد: فیبر ماده‌ای است که می‌تواند جذب مواد سرطان زا را به داخل بدن کاهش دهد و مواد غذایی که فیبر بالایی دارند عبارتند از نان و غلات سبوس‌دار، آرد قهوه‌ای، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات که توصیه می‌شود این مواد در سر سفره‌ افطار و سحر استفاده شدند. 

وی تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان مصرف میوه و سبزی را باید افزایش داد زیرا میوه و سبزی علاوه بر دارا بودن فیبر که خطر سرطان را کاهش می‌دهد، حاوی برخی ترکیبات به نام آنتی اکسیدان‌ها می‌باشند که از سلول‌های بدن محافظت کرده و خطر سرطان را کاهش می‌دهند.