به گزارش پارس به نقل از مهر دریافت های غیرمتعارف در حوزه سلامت که همگان آن را تحت عنوان «زیرمیزی پزشکان» می شناسند، یکی از چالش ها و دغدغه های دست اندرکاران نظام سلامت کشور است.

به گزارش خبرنگار مهر، دریافت های زیرمیزی برخی پزشکان که وزیر بهداشت دولت یازدهم معتقد است بیش از دو دهه است که گرفتار آن هستیم، در چند سال اخیر به شدت افزایش یافته است بطوریکه  خود پزشکان نیز به این وضعیت معترض شده و خواستار تفکیک این گروه قلیل از اکثریت جامعه پزشکی شده اند. اما با تمام این تفاسیر، دریافت های زیرمیزی، موضوعی نیست که بتوان از کنار آن بی اعتنا عبور کرد. زیرا، همین گروه قلیل و اندک، با زیاده خواهی های خود، شرایطی را برای مردم فراهم کرده اند که بیماران دچار مشکلات مالی مجبور شده اند زندگی خودشان را «حراج» کنند تا شاید بتوانند دستمزد جراح زیاده خواه را بدهند.

دکتر عابد فتاحی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از پدیده زیرمیزی در بازار سلامت کشور به عنوان «ایدز پزشکی» یاد می کند و می گوید: پدیده زیرمیزی، شان و منزلت و جایگاه جامعه پزشکی را هدف گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه دریافت های زیرمیزی باعث آزار و اذیت مردم و مدیریت کلان حوزه سلامت شده است، می گوید: این حادثه شوم در بین جامعه پزشکی به قدری نفرت انگیز است که خیلی ها به آن «ایدز پزشکی» می گویند.

فتاحی با عنوان این مطلب که فقط تعداد کمی از اعضای جامعه پزشکی مبادرت به چنین کار زشتی می کنند، معتقد است که در مقابل ۱۰ تا ۱۵ درصد از احاد جامعه پزشکی که چنین کاری می کنند، اکثریت جامعه پزشکی کشور پاک هستند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به بروز این قبیل تخلفات در بیمارستان های دولتی اشاره دارد و می گوید: ابتدا باید به این نکته توجه کرد که پدیده شوم زیرمیزی در بخش خصوصی اتفاق نمی افتد، زیرا میزان دریافتی از بیمار در بیمارستان خصوصی مشخص و معلوم است. این حادثه زمانی شکل می گیرد که در بخش دولتی که نباید هزینه اضافه ای دریافت شود، رخ می دهد. البته ناگفته نماند که زیرمیزی در بخش خصوصی به شکل دیگری مشاهده می شود. زیرا، این طور نیست که هر مقدار پولی که خواستند می توانند از بیمار بگیرند. چون هزینه ها مشخص است و بر اساس کدها و K جراحی که تعریف شده، هزینه ها از بیمار دریافت می شود. بنابراین، بخش خصوصی هم نمی تواند آزادانه هر طور خواست از مردم پول بگیرد. در واقع، زیادتر از رقم مصوب، زیرمیزی حساب می شود.

عبدالرحمان رستمیان یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس است که به اقدامات مجلس در برخورد با پدیده زیرمیزی پزشکان اشاره می کند و می گوید: از زمانی که کمیسیون بهداشت در مجلس نهم شروع شد، موضوع زیرمیزی و تعرفه های غیرمتعارف به این کمیسیون ورود پیدا کرد. دکتر دستجردی و دکتر طریقت وزرای قبلی بهداشت به کمیسیون آمدند و در دولت یازدهم با حضور دکتر هاشمی بررسی این بحث به صورت جدی شروع شد. چون یکی از شکایت های اصلی که اعضای کمیسیون در شهرستان های خود می دیدند، زیر میزی بود.

وی به معضل زیرمیزی حتی در بیمارستان های دولتی اشاره می کند و می افزاید: حتی در بیمارستان های دولتی این معضل بود چون ممکن است در برخی از شهرستان ها بیمارستان خصوصی نباشد. همچنین در بعضی از مواقع در اورژانس زیرمیزی گرفته می شد. ولی در عین حال پزشکانی را داشتیم که زیرمیزی نمی گرفتند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس علت زیرمیزی در میان جامعه پزشکی را زیاده خواهی بیان می داند و می گوید: وقتی ارزش نسبی خدمات وجود دارد و منابع دولت به این قسمت ها آمده تا تعرفه ها را اصلاح کند، به هیچ وجه نباید زیرمیزی را داشته باشیم.

دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت با عنوان این مطلب که بيش از ۲۰ سال است گرفتار اين پدیده شده ايم و اگر جلوی آن را نگيريم آسيب جدي خواهيم ديد، بر ضرورت نظارت جدي بر دريافت هاي نامتعارف به ويژه در تهران تاكيد دارد و می گوید: مسئولين حوزه سلامت و دانشگاه هاي علوم پزشكی آبروی خود را در قبول مسئوليت گذاشته اند و دولت نيز به رغم همه مشكلات مالی به ما اعتماد كرده و به حوزه سلامت كمك كرده است و اگر عده قليلي با دريافت های غیرمتعارف ما را تحقير مي كنند بايد جلوي آنها را بگيريم و نبايد باعث سلب اعتماد مردم و مسئولين شويم.

اما دکتر سلیمان عباسی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در واکنش به اظهارات مسئولان وزارت بهداشت که معتقدند زیرمیزی در بازار سلامت صفر شده است، می گوید: اصلا چنین چیزی واقعیت ندارد که زیرمیزی در بازار سلامت به صفر رسیده باشد. با برنامه هایی که وزارت بهداشت در سال ۹۳ و ۹۴ در پیش گرفته و با توجه به اجرای طرح تحول نظام سلامت و ابلاغ کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت، و همچنین افزایش تعرفه های پزشکی به خصوص در سال جدید، ممکن است ۲ تا ۳ درصد از میزان دریافت زیرمیزی کاهش یافته باشد و این هم متوجه کسانی است که با طرح تحول نظام سلامت همکاری می کنند، اما من به آقای وزیر آدرس بیمار و بیمارستان می دهم که بروند ببیند از مردم پول غیرمتعارف گرفته اند یا خیر.

وی با اعتقاد به این مسئله که زیرمیزی بر عکس آنچه عنوان می شود، تشدید خواهد شد، استدلال خود را اینگوه توضیح می دهد: وقتی پزشکانی که برای همکاری با طرح تحول نظام سلامت مطب خودشان را تعطیل کردند و آمدند در بخش دولتی مشغول شدند، و درآمدشان افزایش یافت. حالا که درآمد این پزشکان بالا رفته است، وزارت بهداشت شروع کرده به صورت پلکانی، از درآمد آنها کسر می کند که این اقدام عوارضی خواهد داشت.

عباسی ادامه می دهد: این کاهش پلکانی درآمد پزشکان در بیمارستان های دولتی، باعث خواهد شد تا پزشک جبران این کسری را یا از جیب مردم بگیرد و یا با طرح تحول نظام سلامت همکاری نمی کند و در نتیجه این طرح با شکست مواجه خواهد شد و او به بخش خصوصی باز می گردد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با طرح این سئوال که چه لزومی دارد هم تعرفه ها را بالا ببریم و هم از درآمد پزشکان کم کنیم، می گوید: قطعا پزشک برای جبران این کسری درآمد، از بیمار خودش مطالبه خواهد کرد و در واقع، همان پدیده زیرمیزی خواهد بود.

آنچه مسلم است اینکه دریافت های زیرمیزی همچنان وجود دارد و هنوز هستند بیمارانی که ناچارند بدون هیچ اعتراض و گلایه ای و تنها به امید درمان شدن، پول خواسته شده را پرداخت کنند. این همان «پول هایی است که درد مردم را خوب می کند»!