به گزارش پارس به نقل از روابط عمومی برنامه "پایش"، یکصد و سی و هشتمین برنامه پایش با حضور حجت الاسلام ولی‌الله نقی‌پورفر، عضو هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگر مطالعات خانواده از شبکه یک سیما پخش شد.

دکتر نقی‌پورفر استاد حوزه و دانشگاه در برنامه این هفته پایش دستگاه‌های اجرایی و دینی را به سهل انگاری در موضوع ازدواج جوانان و گم کردن اولویت‌ها متهم کرد.

وی با اشاره به اینکه 60 درصد مشکلات فرهنگی ــ اجتماعی و 40 درصد اقتصادی است، ادامه داد: اتاق‌های فکر کشور باید موضوع ازدواج و الزامات آن را درست پردازش کنند لذا نیمی از بودجه فرهنگی کشور باید به مقوله ازدواج تخصیص داده شود.

* اعلام زلزله فرهنگی ــ اجتماعی با 15میلیون جوان در آستانه ازدواج

نقی‌پورفر میزان جمعیت جوانان در سال 1375 را 6 الی 7 میلیون عنوان کرد و با اشاره به اینکه این رقم در سال 1385 به 13 الی 15 میلیون نفر افزایش داشته است، تصریح کرد: در شرایط کنونی باید اعلام زلزله فرهنگی ــ اجتماعی کرد.

این پژوهشگر مطالعات خانواده افزود: بعد از جنگ تحمیلی و 8 سال دفاع مقدس نگاه مدیریت به‌سمت تجمل گرایی سوق پیدا کرد و این موضوع یکی از دلایل نداشتن الگوی خوب برای ازدواج آسان است.
وی با اشاره به اینکه اولویت‌های اجتماعی شناسایی نشده‌اند، تصریح کرد: مدیریت فرهنگی ــ اجتماعی کشورمان درست نیست و نتوانسته الگوی مناسبی برای ازدواج ارائه کند که البته در این زمینه رسانه‌ها نیز مستثنی نیستند.

*آمار طلاق در منطقه شمیرانات 33درصد است

نقی‌پورفر ضمن تأکید بر اینکه میزان آمار طلاق در روستاها 12 درصد، شهرها 16 درصد، مراکز استان‌ها 18 درصد، استان تهران 24 درصد و در منطقه شمیرانات 33 درصد است، ادامه داد: با کمی دقت می‌توان دریافت که در هر منطقه‌ای که وضعیت اقتصادی بیشتر شده آمار طلاق نیز افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه 30 درصد جامعه با ذهنیت اشتباه در مورد دلایل تأخیر در ازدواج جوانان مواجه است و همین امر موجب شده تا مشکل فرهنگی داشته باشند، اظهار کرد: به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد دادیم که وزارت امور جوانان و زنان را راه‌اندازی و به‌عبارتی ادغام کند ولی عملی نشد.

این پژوهشگر مطالعات خانواده ضمن تأکید بر اینکه از موضوع ازدواج دانشجویی در اواسط دهه 1360 که با ابتکاری مناسب برای ازدواج آسان راه‌اندازی شد به‌نفع تبلیغات برخی نمایندگان مجلس مورد سوء استفاده قرار گرفت، خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم در جامعه قتل خاموش رخ دهد زیرا مسئله تشکیل خانواده امری مقدس است و خودش به‌تنهایی 50 درصد دین افراد را کامل می‌کند.

نقی‌پورفر با بیان اینکه موضوع ازدواج و تشکیل خانواده فرابخشی است و به کل نظام حاکمیت یک کشور برمی‌گردد، اظهار کرد: شرایط جامعه کنونی نیاز به یک انقلاب درونی دارد تا جایگاه ازدواج مورد توجه قرار بگیرد از این رو همه دستگاه‌ها باید درگیر موضوع شوند.

این پژوهشگر مطالعات خانواده ضمن اینکه آموزش، مشاوره و همسریابی را سه الزام فرهنگی ازدواج دانست، بر سه اصل اقتصادی مسکن، درآمد و امکانات نیز تأکید کرد.

*50هزار دلار، میزان متوسط هزینه ازدواج در کره‌جنوبی

در ادامه برنامه "پایش" مشخص شد متوسط هزینه ازدواج در کشورمان 10 الی 50 میلیون تومان است و این امر در کشوری نظیر کره جنوبی 50هزار دلار است که بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.
در بخش پایش "خبرگان"، اساتید اقتصاد و نمایندگان مجلس، کارآفرینان و خبرنگاران در سؤال نظرسنجی برنامه مبنی "کدام دلیل در تأخیر ازدواج جوانان امروزی نقش بیشتری دارد؟" اعداد و ارقام آرا به جواب سؤال برنامه "پایش" بدین ترتیب است.

 گروه  موانع اقتصادی  موانع فرهنگی ــ اجتماعی
خبرنگاران 64 36
اساتید اقتصاد 56 44
نمایندگان مجلس 36 64
کارآفرینان 33 67

در بخش پایانی برنامه "پایش" امیر حسین رمضانی قمی، کارآفرین نمونه مهمان برنامه بود که از تجربیات خود در عرصه اقتصاد و کسب درآمد گفت.

وی با بیان اینکه از سال 1363 اقدام به راه‌اندازی شرکت ایران پتک کرده است، گفت: 7 ماه شاگردی بدون مزایا و حقوق کردم تا تجربه کسب کنم.

رمضانی با اشاره به اینکه از 3 شرکت صاحب‌نام در عرصه تولید ابزارآلات کشورمان، یک شرکت ورشکست و 2 شرکت دیگر در آستانه ورشکستگی هستند، اظهار کرد: شرکت‌های داخلی در تولید بازار کشورمان سهم اندک 5 درصد دارند زیرا اجناس چینی با نام ایرانی به فروش می‌رسد.

وی مشکل فرهنگی ــ اجتماعی را جواب سؤال نظرسنجی برنامه "پایش" دانست و عنوان کرد: مشکل اقتصادی جوانان که یکی از دلایل تأخیر در ازدواج است ریشه در این اصل دارد.

رمضانی ضمن تأکید بر همکاری خودش با شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت ابزارآلات افزود: متأسفانه صنعت در کشورمان طبقه بندی شده نیست.

وی با اشاره به اینکه 350 نفر را در کارخانه خود مشغول به کار کرده است و به‌دنبال ایجاد اشتغال برای معلولان است، گفت: متأسفانه قاچاق ابزارآلات در کشور وجود دارد.

رمضانی با بیان اینکه برای دیدن یک مدیر کل در وزارت صنعت، معدن و تجارت چندین مرتبه مراجعه کرده ولی پاسخی دریافت نکرده است، پرسید: چرا دولت به کارآفرینان توجه ویژه‌ای نمی‌کند؟

وی با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست کشور بعد از 2 سال، هنوز پاسخ نامه‌‌اش را که درمورد یک محصول پاک زیست‌محیطی بوده نداده است، افزود: کارآفرینان غریب هستند.

رمضانی خاطرنشان کرد: روند انجام کار در سیستم بانکی و قانون کار در رابطه با کارآفرینان و البته حمایت از تولید داخلی باید اصلاح شود.

*پرویز فتاح عنوان قهرمان هفته از دیدگاه بینندگان را کسب کرد

پرویز فتاح، رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) به‌خاطر دستور انقلابی پرداخت مستمری مددجویان قبل از پرداخت حقوق مدیران و کارکنان این نهاد از دیدگاه بینندگان به‌عنوان قهرمان انتخاب شد.

*"مشکلات اقتصادی" بیشترین رأی نظرسنجی این هفته "پایش"

سؤال نظرسنجی برنامه این هفته به‌شرح ذیل بود؛

*به‌نظر شما کدام دلیل در تأخیر ازدواج جوانان امروزی نقش بیشتری دارد؟

1 ــ   مشکلات اقتصادی   2 ــ   مشکلات فرهنگی

گزینه یک با 243هزار مخاطب  بیشترین رأی را در پی داشت و گزینه دو که مربوط به مشکلات فرهنگی بود 77هزار رأی مخاطبان را شامل شد./تسنیم