به گزارش پارس به نقل از فارس ماریا صادقی اظهار داشت: معمولاً خانم‌ها در سه ماهه اول بارداری یا وزن اضافه نمی‌کنند یا این اضافه وزن به مقدار جزئی می‌باشد حتی گاهی به خاطر مسئله زیاد در سه ماهه اول بارداری کاهش وزن خواهند داشت اما در ماههای بعدی افزایش وزن شروع می‌شود. معمولاً مادران جوان با تجربه حاملگی اول اضافه وزن بیشتری نسبت به مادران مسن‌تر که سابقه زایمان دارند، خواهند داشت.

وی افزود: افزایش وزن متعادل سبب کم شدن خطر مرگ و میر نوزاد شیرخوار و کاهش شیوع تولد نوزادان کم‌وزن یا با وزن بالا می‌شود. دلیل کاهش وزن در هفته‌های اول بارداری تهوع و کاهش اشتها می‌باشد و سه ماهه دوم به بعد زنان باردار به علت از بین رفتن تهوع و بازگشت اشتها افزایش وزن طبیعی خواهند داشت.

دبیر انجمن علمی مامایی ایران تصریح کرد: بسیاری از مادران باردار اعتقاد دارند که باید به جای دو نفر غذا دریافت کنند اما حقیقت امر این است که باید خوب و باکیفیت غذا بخورند نه اینکه پرخوری کنند. میزان افزایش وزن طبیعی در بارداری بین 8 تا 16 کیلوگرم است، این عدد با توجه به وزن قبلی مادر و ویژگی‌های هر فرد متغیر است.

صادقی بیان داشت: رژیم و کاهش غذای دریافتی در خانم‌های باردار نسبت به آن چیزی که قبلاً خورده می‌شد برای جلوگیری از افزایش وزن کار صحیحی نیست و می‌تواند سلامت جنین را به مخاطره بیندازد.

وی با اشاره به عوامل اضافه‌ وزن در دوران بارداری، اظهار داشت: عوامل دخیل در اضافه وزن در بارداری ناشی از احتباس مایعات درون بدن، افزایش میزان خون مادر، وزن مربوط به جفت، جنین و مایع آمینوتیک است.

دبیر انجمن علمی مامایی ایران گفت: در سه ماهه سوم به طور معمول خانم‌ها هر ماه یک کیلو وزن اضافه می‌کنند، کنترل مرتب افزایش وزن در خانم‌های باردار امری ضروری است، کاهش یا افزایش ناگهانی وزن حائز اهمیت بوده و بایستی پیگیری شود خصوصاً بعد از هفته 20 بارداری افزایش ناگهانی وزن می‌تواند نمایانگر مسمومیت بارداری باشد.

صادقی بیان داشت: در دوران بارداری مصرف غذاهای کم کالری مثل ماهی، مرغ، گوشت، غلات کامل، سبزیجات سبز رنگ، لبنیات کم چرب و میوه‌جات متنوع توصیه می‌شود. کنترل مصرف نمک و قندهای ساده در جلوگیری از افزایش وزن غیرطبیعی اهمیت ویژه‌ای دارد. همچنین بهتر است چربی‌های اشباع مانند کره، خامه، روغن‌های کتان و آفتابگردان را حذف کرد و به جای آن روغن زیتون، کلرزا که حاوی امگا 3 زیاد است جایگزین شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین توصیه می‌شود به جای نوشیدنی‌های حاوی قند بالا، آبمیوه‌ها و شربت‌های آماده آب، آبمیوه‌های تازه را جایگزین کرد تا بدین شکل گام بزرگی در جهت کنترل اضافه وزن دوران بارداری را برداشت.