به گزارش پارس به نقل از مهر، نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با حضور خبرنگاران پیش از ظهر روز شنبه ۲۳ اسفندماه برگزار شد. در این نشست مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: بعد از ایام عید می‌توان آمار گردشگران خروجی و دفاتر خدمات مسافرتی را به دست آورد. در سال ۹۳ هنوز تصمیمی درباره بنزین سفر در ستاد سوخت کشور گرفته نشده است. فکر نمی‌کنم عید امسال هم برنامه‌ریزی برای اختصاص بنزین نوروزی شده باشد، امیدواریم هر کسی هر طور صلاح می‌داند در نوروز سفر کند.

وی درباره موضوع اسکان مسافران نوروزی در شهرها، گفت: همه تلاش ما این است که مردم از اسکان‌های بدون سقف به سمت اسکان مسقف بروند. بیش از ۱۱ هزار واحد خانه مسافر به مجموعه اقامتی کشور اضافه شده است تا مردم بتوانند در بناهایی که دارای حداقل استاندارد است، اقامت داشته باشند.

اقامتگاه‌های غیر مسقف معمولا در جایی قرار دارد که از نظر بهداشتی با مشکل مواجه است. تلاش ما این است که ظرفیت‌های مختلف اقامتی را در اختیار مردم گذاشته و آن را معرفی کنیم.

وی همچنین درباره چارتر کردن سفرها نیز گفت: جلساتی با شرکت هواپیمایی کشور درباره رزرواسیون تور برگزار شده است. آنها هم از چارتر شدن پروازها ناراضی هستند. سعی می شود تا اول سال ۹۴ این مشکلات را حل کنیم. بحث چارتر با ظرفیت حمل و نقل هوایی مرتبط است. چارتر هواپیما به ما ارتباطی ندارد. اجازه ای است که شرکت هوایی به دفاتر حمل و نقل داده است. انتظار ما از دستگاههای عضو ستاد هماهنگی خدمات سفر این است که با سیاست‌های کلی ستاد هماهنگی لازم را انجام دهند و اجازه چارتر شدن هواپیما را ندهند.

ورود نزدیک به ۴ میلیون گردشگر خارجی در ۹ ماهه اول سال ۹۳

معاون گردشگری کشور درباره آمار ورود و خروج گردشگران داخلی و خارجی نیز، افزود: آمار گردشگران هر سه ماه یک بار احصاء می کنیم. در ۹ ماهه اول ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار گردشگر خارجی به ایران آمده اند و ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار گردشگر ایرانی نیز از کشور خارج شده اند. این آمار با احتساب آمار مربوط به زائران در اربعین به دست آمده است. منتها به دست آمدن آمار دقیق بعید است. ما این آمار را به صورت کلی بیان می کنیم.

رحمانی موحد از برگزاری جشنواره فیلم و عکس سفرهای نوروزی خبر داد و گفت: همه مردم ایران می توانند فیلم ها و تصاویر تهیه شده خود در ایام نوروز را در هشتگ TOURISM IRAN قرار دهد تا پس از داوری بهترین ها انتخاب شوند. روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی نیز قول اهدای جوایزی را به برترین ها داده است. همچنین مهلت ارسال آثار از ۲۵ اسفند تا سی ام فروردین ۹۴ اعلام شده است.

بیش از ۱۱ هزار سرویس بهداشتی فعال در مسیرهای گردشگری

معاون گردشگری کشور درباره تعبیه سرویس های بهداشتی بین راهی، گفت: ۱۱ هزار و ۸۲۶ باب سرویس بهداشتی در همه مسیرهای کشور برای ارائه خدمات پیش بینی شده است. بخشی از این سرویس ها در سال های قبل جانمایی شده بود، بخشی دیگر نیز ساخته شده ولی سرمایه گذار آن فقط سازنده بود و بهره برداری برای آن وجود ندارد. رویکرد این است که با کمک شهرداری و سازمان راهداری مجتمع هایی ساخته شود که در آنها سرویس بهداشتی نیز وجود داشته باشد.

رحمانی موحد درباره آمار سفرهای نوروزی نیز گفت: مانند سال گذشته جمع آوری آمار بر دو پایه انجام می گیرد، اقامت و بازدید از مراکز تاریخی و دیدنی. دوره های آماری ما هر سه روز یک بار خواهد بود و گفتن آمارهای روزانه چالشی در نتیجه کار ایجاد می کند. همکاری خوبی را با مرکز آمار شروع کرده ایم تا نظام جامع آماری ایجاد شود. همچنین کمیته ای برای مطالعه آنچه که در گذشته انجام شده بود نیز تشکیل داده ایم.

توزیع بیش از ۳۲ میلیون بروشور گردشگری در نوروز

رحمانی موحد درباره نظارت و بازرسی بر واحدهای گردشگری در ایام نوروز، گفت: تعداد ۹۴۴ ناظر از تاسیسات و موسسات گردشگری بازرسی می کنند، همچنین ۶ هزار و ۴۷۷ نفر ناظر سازمان بازرگانی برای نظارت بر اصناف مختلف فعال خواهند شد. یک هزار و ۳۰۲ نفر ناظر سازمان تعزیرات حکومتی و ۳ هزار و ۵۳۵ نفر ناظر دانشگاه علوم پزشکی در ایام نوروز فعالیت خواهند کرد، بنابراین در ایام نوروز ۹۴، ۱۲ هزار و ۲۵۸ نفر در روز جمع ناظرین همکار با ستاد اجرایی خدمات سفر هستند.

معاون گردشگری کشور گفت: ۳۴۵ موزه فعال در ایام نوروز آماده پذیرش گردشگران است همچنین یک هزار و ۳۰۸ سفره هفت سین در کشور پهن می شود و ۷۲۸ نمایشگاه صنایع دستی نیز برپا خواهد شد. در کنار آن ۲ هزار و ۴۵۱ بازارچه سنتی و محل عرضه ارزاق عمومی به مسافران تعبیه شده است و ۶۹۹ ایستگاه صلواتی نیز از مسافران پذیرایی می کنند. حدود هزار حمام عمومی نیز در ایام نوروز فعال خواهد شد. در این میان ۳۲ میلیون و ۶۸۲ هزار و ۸۸۳ بروشور راهنمای مسافرین در ایام نوروز توزیع می شود.

رحمانی موحد، ظرفیت اسکان مسافران نوروزی را نیز بیان کرد و گفت: ۱۳۵ هزار و ۳۰۲ ظرفیت در هتل ها، ۸۶ هزار و ۸۸۴ ظرفیت در مهمانپذیرها، ۴۲ هزار و ۱۰۳ ظرفیت در هتل آپارتمان ها آماده اسکان مسافران است که با در نظر گرفتن ظرفیت منازل استیجاری، کمپ ها و مدارس در مجموع ۳ میلیون و ۸۴۵ هزار و ۶۳ ظرفیت اسکان واحدهای اقامتی کشور در یک روز است.