پايگاه خبري تحليلي «پارس»- زمستان برای سلامتی افراد مشکلاتی از جمله درد مفاصل و استخوان و بیماری های قلبی ایجاد میکنه. اما آیا میدونستین که چشم ها هم به مراقبت و توجه بیشتری در زمستان نیاز دارن؟ آب و هوای سرد مشکلات زیادی برای چشم ها بوجود میاره، مثل خشکی، کدورت دید و احساس سوزش در چشم.

چشم ما یه غشا داره به اسم غشا اشک که به عنوان یه لایه به حفظ رطوبت چشم کمک کرده و اون رو خیس نگه میداره. وقتی که باد سرد به این لایه برخورد میکنه، خیسی چشم از بین میره، در نتیجه چشم ها خشک و قرمز میشن. دکتر جین (جراح چشم) میگه: بهترین روش برای غلبه بر این وضعیت اینه که مایعات زیادی بنوشین.

از چشم ها محافظت کنین: 
توی تابستون، ما عینک آفتابی میزنیم تا در برابر اشعه های خورشید از چشم ها محافظت کنیم. باید توی زمستون هم همینکارو انجام بدیم. در مناطقی که برف میاد، لازمه که حتما عینک بزنین چون انعکاس نور از روی برف ها میتونه برای چشم خیلی خطرناک باشه. در کنارش، استفاده از عینک میتونه مثل یه سپر از چشم ها در برابر بادهای سرد محافظت کنه.

چشم رو مرطوب کنین: 
با مشورت پزشک میتونین از اشک مصنوعی برای مبارزه با خشکی چشم استفاده کنین.

توصیه برای کسانی که لنز میزنن: 
زمستان اغلب مشکلات کسانی که لنز میزنن رو زیاد میکنه. دلیلش هم خشکی چشمهاست. وقتی لنز میزنیم، چشم ما خشک میشه، در نتیجه داخل چشم احساس سوزش میکنیم. همچنین، استفاده از لنز برای مدت طولانی باعث درد در چشم میشه. پس توصیه میکنیم که اونا رو برای مدت طولانی در زمستان استفاده نکنین. به علاوه لنز ها رو داخل محلولشون برای یه مدت زمان نگه داری کنین. این امر باعث میشه که توی زمستون به چشم هاتون کمک کنین. زدن عینک گزینه بهتری در این آب و هواست. تنظیم وقت روشن ماندن وسایل گرمازا در خانه: وسایل گرمازا نباید برای ساعت های طولانی و درجه حرارت خیلی بالا روشن بمونن، هوای گرم تولید شده توسط بخاری با هوای سرد بیرون در تضاد هستن، و همین باعث میشه که چشم ها خشک بشن.

رژیم غذایی: 
در زمستون باید توجه ویژه ای به رژیم غذایتتون داشته باشین. همچنین مهمه که غذایی که میخورین با این آب و هوا مطابقت داشته باشه. اینجوری نه تنها از چشم ها محافظت کرده بلکه تناسب اندام هم پیدا میکنین.
اگه با وجود همه این اقدامات، نوعی قرمزی و پف کردگی در چشمهاتون داشتین، فورا به یه متخصص چشم مراجعه کنین. موندگاری این مشکلات برای یه مدت زمان ممکنه نشانه بیماری های چشم باشه. پس درمان به موقع بهترین راه حل است.

دکتر جین میگه: با مراقبت های درست میتونیم از چشم و سایر قسمت های بدن محافظت کنیم. مراقبت مناسب و رژیم غذایی سالم باعث میشه از هر نوع آب و هوایی لذت ببریم.