به گزارش پارس به نقل از فارس، محمود واعظی در یک نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: آئین‌نامه دسترسی آزاد به اطلاعات و اسناد دولتی که در سال 88 به تصویب رسیده  اما مسدود شده بود اکنون توسط دولت تدبیر و امید به جریان افتاده و تکالیف دستگاه‌ها علنی شده است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در این باره وزارت ارتباطات وظیفه تامین زیرساخت‌های دولت الکترونیک را بر عهده دارد و امیدواریم در سال 94 دولت الکترونیک در قالب شبکه ملی اطلاعات اجرا شود.
 
وی با بیان اینکه دسترسی به اینترنت از ابتدای دولت دو برابر شده است گفت: افزایش ضریب اینترنت یکی از شاخص‌های دسترسی آزاد به اطلاعات است.
 
وزیر ارتباطات ادامه داد: در این راستا هویت‌بخشی به کاربران اینترنت و شناسایی استفاده‌کنندگان از این فضا در دستور کار است تا به این ترتیب تابلویی برای کاربر تعریف شود و هویت افرادی که از اینترنت استفاده می‌کنند نامعلوم نباشد.
 
وی ادامه داد: در این باره همچنین علاوه بر اینترنت هویت سیم‌کارت‌ها باید مشخص باشد.
 
وزیر ارتباطات درباره فروش سیم‌کارت‌های فعال و بی‌نام نشان گفت: در مقاطعی همه اپراتورها مبادرت به فروش فله‌ای سیم‌کارت کردند و حساب و کتاب از دستشان در رفته است، اکنون این موارد بسیار کم شده و در آینده نیز کمتر خواهد شد.
 
وی درباره قاچاق مکالمه  برخی شرکت‌های اینترنتی گفت: هم اکنون بیش از 700 شرکت، خدمات اینترنت ارائه می‌دهند که اکثرا در سلامت فعالیت می‌کنند اما متاسفانه تعدادی از آنها قاچاق ترافیک می‌‌کنند که شناسایی شده‌اند و اگر رویه را تغییر ندهند مجوزشان را باطل می‌کنیم.
 
واعظی توضیح داد: تا سه ماه گذشته میزان قاچاق و ترافیک رسمی مکالمه به یک اندازه بود اما از سه ماهه گذشته تا کنون این نسبت از 65 به 35 درصد تغییر کرده و حجم ترافیک رسمی 15 درصد افزایش یافته است.
 
وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی در خصوص عدم شفافیت مالی در موضوع ارزی، ریالی نمایشگاه الکامپ گفت: وزارت ارتباطات متولی الکامپ نیست تلاش یکی از معاونین وزارت در این باره بر شفافیت موضوع بی‌نتیجه ماند و معتقدیم ارتباط مجری نمایشگاه و غرفه‌دار باید شفاف باشد و نباید یک رقمی را اعلام کنند و رقم دیگری را بگیرند و در نهایت تلاش می‌کنیم که موضوع نمایشگاه‌های فناوری اطلاعات ساماندهی شود.
 
واعظی در بخش دیگری از سخنان خود درباره عدم ارائه برخی خدمات به دارندگان سیم‌کارت‌های اعتباری گفت: اساسا سیم‌کارت اعتباری برای این است که کسانی که در یک شهر وارد می‌شوند از این سیم‌کارت استفاده کنند و موضوع تمام شود اما در ایران تعداد سیم‌کارت‌های اعتباری زیاد است.
 
وزیر ارتباطات همچنین یادآور شد: که در یکسال و 4 ماه گذشته حتی یک لحظه نیز به ذهنم نرسیده که شرکت مخابرات بار دیگر دولتی شود و موافق این کار نیستم. اما معتقد به شفاف‌سازی عملکرد این شرکت هستم
 
واعظی در بخش دیگری از سخنان خود درباره شائبه گران شدن قبوض تلفن همراه، گفت: در 7 الی 8 ماه گذشته تغییر تعرفه‌ای حاصل نشده تنها تغییر این بوده که مردم نسل 3 موبایل را فعال کرده‌اند.
 
وزیر ارتباطات همچنین درباره موضوع پیامک‌های تبلیغاتی و پیامک‌های انبوه گفت: اپراتورها بدون اخذ موافقت مشترک اجازه فعال کردن سرویس پیامک را ندارند، اما معتقدیم پیامک‌های تبلیغاتی وقت و ذهن مشترک را درگیر می‌کند، در این باره آئین‌نامه‌ای تهیه شده و در دستور کار مرکز فعال فضای مجازی است.
 
واعظی در پاسخ به گلایه فارس از عدم مصاحبه روسا و معاونین شرکت‌های این مجموعه، گفت: بعضی از دوستان از مصاحبه می‌ترسند و خیلی فنی هستند، اما شخصا معتقدم یکی از ارکان نظام رسانه است.
 
وی درباره پیامک‌های تبلیغاتی، نامناسب برای برخی سنین گفت: اساسا فروش سیم کارت به پائین‌تر از 18 سال ممنوع است و خانواده‌هایی که برای فرزندان خود سیم کارت می‌خرند، باید روش استفاده را نیز به فرزندان خود آموزش دهند. در این رابطه آئین‌نامه‌ای تدوین شده که نحوه استفاده از نوجوانان و زیر 18 سال از سیم کارت را بیان می‌کند و این آئین‌نامه در دست تهیه است.