پايگاه خبري تحليلي «پارس»- تنظیم زمان استراحت، داشتن اوقات منظم و شاد در خانه، از دلایل واضحی هستند که باعث می شود شما نتوانید وزن تان را کاهش دهید! اما وقتی همه چیز را درست انجام می دهید، متابولیسم خود را با تمرینات قدرتی قوی و محکم نگه دارید، غذای مناسب مصرف کرده و مقدار زیادی آب می نوشید اما هنوز وزن شما تغییر نکرده است و نمی توانید وزن کم کنید ! شاید مشکلات فیزیولوژیکی مانند تغییرات هورمونی مرتبط با دوران یائسگی وجود داشته باشد یا شاید بدن شما به تمرین که انجام می دادید، عادت کرده باشد. در چنین شرایطی به تغییر نیاز دارید.

شما نمی توانید چربی های سفید را به چربی های قهوه ای تبدیل کنید
اگرچه کلسترول بد وکلسترول خوب در بدن ما وجود دارد، بدن ما چربی خوب (قهوه ای) و چربی بد(سفید) را ذخیره می کند. چربی سفید خطر بیماری قلبی و دیابت را بالا برده و چربی قهو ه ای به مصرف انرژی کمک می کند. اکنون همه چیز پیچیده می شود: زمانی که در رژیم غذایی خود گرسنگی را تحمل می کنید، توانایی بدن را برای تبدیل چربی های سفید به چربی قهوه ای را تخریب می کنید. در یک تحقیق موش های گرسنه تر، چربی های سفید کمتری به چربی قهوه ای تبدیل کرده و چاق تر شدند. اما با دادن میزان کافی غذا و کاهش گرسنگی آن ها چربی سفید بیشتر به چربی قهوه ای تبدیل شد و وزن آن ها اضافه نشد. دکتر زیایونگ یانگ  بیان می کند "در حقیقت خوردن غذا تبدیل شدن چربی سفید به قهوه ای را تقویت و ترغیب می کند". غذا آماده است: به گرسنگی خود توجه کنید و به میزان کافی، برای رفع گرسنگی غذا بخورید.

زمان زیادی از اواخر شب را برای اینترنت یا شبکه اجتماعی صرف می کنید
یکی از آسان ترین راه هایی که شما برای کاهش وزن می توانید به کار ببریید ۷ ساعت خواب شبانه است.کمبود خواب باعث افزایش مشکلات زیادی که شامل متابولیسم پایین تر، سطوح هورمون استرسی بالاتر، قند خون افزایش یافته و افزایش مقاومت به انسولین می شود. همه این موارد گرسنگی و ذخیره چربی را افزایش می دهد. زود به رختخواب می روید اما نمی توانید بخوابید! حداقل یک ساعت قبل از خواب از کامپیوتر و وسایل الکترونیکی استفاده نکنید. نور آبی ساطع شده ازآن ها هورمون خواب را مختل می کند.

 شما مانند یک خون آشام زندگی می کنید!
طبق تحقیقات دانشگاه پزشکی فینبرگ شمال غربی، سحرخیزی باعث افزایش کاهش وزن می شود. محققین معتقدند جذب نور خورشید در صبح برخلاف نور آن در عصر به تطابق ساعت درونی بدن شما کمک می کند. بنابراین شما تمایل بیشتری برای داشتن الگوی خواب منظم خواهید داشت که به شما کمک می کند تا متابولیسم بهتر و مؤثرتری داشته باشد. همچنین نورخورشید بهترین منبع ویتامین D است که به چربی سوزی کمک می کند. برای کاهش وزن و افزایش متابولیسم به ۲۰ دقیقه نور خورشید از ساعت ۸ تا ۱۲ ظهر نیاز دارید، برای کسب اطلاعات بیشتر به این مطلب مراجعه کنید. نور خورشید ساده ترین راه برای کنترل وزن

از نوشابه رژیمی استفاده می کنید
تحقیقات  نشان می دهد که مصرف مواد شیرین کننده  مصنوعی باعث افزایش وزن می شود. طبق تحقیقات مؤسسه ویزمن اسرائیل، بعد از نوشیدن آب همراه ساخارین ، اسپارتام، ساکاروز، عدم تحمل گلوگز موش ها افزایش می یابد( ماده متشکله سندرم متابولیک و دیابت نوع ۲ ). آن ها متوجه شدند که مواد شیرین کننده ترکیب  باکتری های شکم موش ها را تغییرداده است. این آزمایش ها در انسان تکرار شده است، فقط بعد از یک هفته از مصرف شیرین کنده های مصنوعی، آزمودنی های سالم نشانه هایی از عدم تحمل گلوکز و تغییرات در باکتری های شکم را نشان دادند.
آدم پُر استرسی هستید
استرس نه تنها باعث افزایش پرخوری می شود بلکه مانع عملکرد صحیح متابولیسم می شود. شرایط استرس زا باعث ترشح کورتیزول می شود و در نتیجه کورتیزول بر افزایش وزن، خصوصا" افزایش چربی شکمی در ارتباط است. در این خصوص این مطلب را مطالعه کنید: چگونه استرس باعث افزایش وزن می شود؟
به برنامه ورزشی و تغذیه بعد از آن توجه نمی کنید
موضوعی که محققین دانشگاه کورنل کشف کرده اند این است: زمانی که آن ها دو گروه بزرگسال را با راه رفتن مورد بررسی قرار دادند، به یک گروه گفته شد که برای تفریح و سرگرمی راه بروند و دیگرگروه جهت ورزش و فعالیت راه بروند. بعد از تمرین، تمام آن مقدار غذایی که می توانند، بخورند، گروه دوم، ۳۵ درصدکیک شکلاتی پودینگ بیشتری خوردند. نکته اصلی: بعد از تمرین کاهش وزن به نوع غذا و میزان حجم غذایی که می خورید، توجه کنید.
۷- شما دچار Jet Lag شده اید( تفاوت در زمان واقعی با سیکل شبانه روزی که بدنتان بدان عادت داشت)
کاهش وزن هیچ وقت کار آسانی نبوده، اما اگر شما دائم در حال سفر با هواپیما هستید این کار برای شما سخت تر است. زیرا مسافرت هوایی بین محدوده های زمانی، ساعت بیولوژیکی بدن شما را دچار اختلال می کند. دانشمندان در مؤسسه ویزمان به این نتیجه رسیدند که اختلال در ضرب آهنگ شبانه روزی بدن که در اثر Jet Lag ایجاد می شود باعث اختلال در میکروب های موجود در بدن شده که به نوبه خود باعث افزایش خطر چاقی می شود. Jet Lag به معنی مشکلی است که در تفاوت ساعت بیولوژیکی و ساعت واقعی به وجود می آید. اجازه دهید اینگونه توضیح دهیم که اگر شما به یک مسافرت طولانی مانند جنوب شرق آسیا بروید اختلاف ساعتی تا حدود ۷ ساعت با کشورمان خواهید داشت. این تفاوت در زمان واقعی با سیکل شبانه روزی که بدنتان بدان عادت داشت را Jet lag می گویند. این اختلاف عموما" باعث مشکلاتی می گردد.