پايگاه خبري تحليلي «پارس»- در این مقاله مهمترین نکات برای مراقبت از لنز های چشمی ارائه می شود تا طول عمر بیشتری پیدا کنند و سلامتی چشم تان حفظ شود.

نوع لنزی که استفاده می کنید معین خواهد کرد که چقدر باید در تمیز نگه داشتن آن کوشا باشید. لنزهای نرم قابل دور انداختن به کمترین مراقبت نیاز دارند ولی لنزهای نرم معمول و ماندگار به مراقبت های ویژه تری نیاز دارد. برای جلوگیری از عارضه های تهدید کننده چشم، باید به دقت مراحل مراقبت از لنز را رعایت کنید. اگر برای تان سخت است که مراحل تمیز کردن لنز های چشمی را  رعایت کنید بهتر است استفاده از آن ها را فراموش کنید یا از لنزهای یک بار مصرف استفاده کنید.

- قبل از دست زدن به لنزهای تماسی دست های تان را خوب با آب و صابون بشویید. صابون های عطری، روغنی  و لوسیون ها بر روی دست یک لایه باقی می گذارند که باعث انتقال آن به لنز می شود و می تواند باعث کدر شدن لنز و تار شدن بینایی و آزار چشم شود.

- دست هایتان را با حوله تمیز و بدون کرک خشک کنید.

- اگر از اسپری مو استفاده می کنید قبل از گذاشتن لنز آن ها را استفاده کنید.

- ناخن های خود را کوتاه نگه دارید تا از آسیب رساندن به لنز و خط انداختن روی آن جلوگیری شود.

بعد از این که لنز را در چشم قرار دادید در صورت نیاز می توانید ماسک صورت را استفاده کنید تا از آغشته شدن لنز به آنها جلوگیری شود. قبل از برداشتن ماسک هم بهتر است که لنزها را دقیقا به همان دلیل بردارید.

انواع لنزهای مختلف نیاز به مراقبت های خاص خود دارند. همیشه از ضدعفونی کننده ها، قطره های چشمی و تمیز کننده های آنزیمی طبق دستور پزشک استفاده کنید. بعضی از محصولات شست و شوی چشم و قطره های چشمی می توانند به لنز ها و چشم شما آسیب برسانند.

- هیچ وقت لنز را مستقیما در معرض آب روان قرار ندهید و لنزهای تماسی را هیچ وقت برای تمیز کردن در دهان تان قرار ندهید. میکروب ها حتی در آب مقطر هم می توانند زنده بمانند و باعث عفونت شده و یا مشکلات بینایی را برای شما به وجود آورند.

- هر کدام از لنز ها را با انگشت اشاره گرفته و به بالشتک دست دیگر خود بمالید تا تمیز شوند. اکثر محلول های شست و شوی چند منظوره دیگر واژه " مالش ندهید" را بر روی برچسب خود ندارند. مالش آهسته روی دست می تواند سطح لنز را به اندازه کافی پاک کند.

هر بار که می خواهید از لنز استفاده کنید آن را با آب استریل و یا جریان آب گرم شست و شو دهید و بگذارید که در معرض هوا خشک شود. این لنز ها را بهتر است که هر سه ماه یک بار تمیز کنید.

استفاده نامناسب از لنز های تماسی برای زیبایی ممکن است باعث آسیب رساندن به شما شود.

لنزهای رنگی که به منظور زیبایی استفاده می شوند، رنگ چشمان را تغییر داده و یا طرح خاصی به چشم می دهند. مثلا چشم ببر مانند و گربه مانند.

گرچه استفاده از لنزهای رنگی تماسی به منظور زیبایی در تمام سال یک نگرانی محسوب می شود. مشکل از این نیست که مردم چرا از لنزهایی تزیینی استفاده می کنند و از لنز طبی استفاده نمی کنند بلکه مشکل غلط بودن طرز استفاده از آن هاست.

راهنمای خرید لنز رنگی زیبایی
درست همانند لنزهای طبی، سازمان غذا و دارو برای استفاده از لنزهایی رنگی زیبایی نیز راه حل هایی را ارائه داده است. آنچه که برای ما مشکل ایجاد کرده و مهم است این است که این لنزها بدون نسخه مورد قبول و یا حتی بدون مشورت با یک متخصص چشم و بدون پیگیری های مناسب مورد استفاده قرار می گیرد. و این می تواند منجر به خطر بالای آسیب به چشم ها و حتی نابینایی شود.

سازمان غذا و دارو می داند که مردم لنزهای تماسی را از بسیاری از مراکز مانند سالن های زیبایی، بوتیک ها، مغازه های لوازم آرایشی و از طریق اینترنت تهیه می کنند. بهتر است که فروش این لنز ها توسط بوتیک های لوازم آرایشی بدون نسخه پزشک ممنوع اعلام شود و محدودیت هایی برای فروش اعمال گردد.

لنزهای تماسی بدون تایید وزارت بهداشت در هر نوعی که باشند خطرات زیادی را برای چشم ها ایجاد می کنند از جمله زخم های قرنیه، کندگی های قرنیه، آسیب به بینایی و حتی کوری.

مراحل صحیح تهیه و خرید لنز رنگی چشمی:
- از یک مرکز بینایی سنجی معتبر تست بینایی بگیرید حتی اگر فکر می کنید بینایی تان بسیار خوب است.

- یک نسخه معتبر تهیه کنید که شامل برند و ابعاد لنز باشد.

- لنز ها را از یک مرکز بینایی سنجی معتبر تهیه کنید و طبق نسخه داده شده باشد.

- از قواعد تعیین شده برای تمیز کردن، ضدعفونی کردن و استفاده از لنزها پیروی کنید و هر چند وقت یک بار برای معاینه پیش یک بینایی سنج یا پزشک بروید.