پايگاه خبري تحليلي «پارس»- پژوهشگران می گویند ژنهای بدن با گزینش میکروب های روده روی چاقی و یا لاغری افراد تاثیر می گذارند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، در این تحقیق جدید که نتایج آن در نشریه سلول منتشر شده، پژوهشگران می گویند در آینده ممکن است با کمک باکتریهای مفید بتوان چاقی مفرط را درمان کرد.

پژوهشگران با تحقیق در مورد دوقلوها به این نتیجه رسیده اند که برخی از باکتریهای روده انسان روی لاغری تاثیر دارند و این باکتریها ظاهرا از یک نسل به نسل بعدی منتقل می شوند.

قراردادن برخی از این باکتریها در بدن موشهای آزمایشگاهی سرعت افزایش وزن این حیوانات را کاهش داده است.

این اولین پژوهشی است که نشان می دهد برخی از انواع باکتریهای طبیعی روده انسان به ارث میرسند.

پژوهشگران با آزمایش مدفوع ۴۱۶ جفت دوقلو در بریتانیا متوجه شدند میزان باکتری کریستنسنلاسه (Christensenellaceae) در دوقلوهای همسان از دوقلوهایی که ژنتیک یکسانی ندارند، بیشتر است.

پژوهشگران پس از کاشت این باکتری در بدن موشها متوجه شدند که میزان افزایش وزن آنها کاهش می یابد.

دکتر روث لی رییس بخش میکروبیولوژی دانشگاه کورنل و مسئول این پژوهش می گوید هر چند در مراحل اولیه تحقیقات متوجه شدند که این باکتری ممکن است در لاغری افراد موثر باشد ولی از دیدن تاثیر آن روی کاهش وزن موشها بسیار تعجب کرده اند.

پژوهشگران اکنون مشغول تشخیص ژن هایی هستند که ممکن است روی وجود باکتری کریستنسنلاسیا در بدن تاثیر بگذارد و چرا این نوع باکتری روی وزن افراد موثر است.

دکتر روث لی می گوید: "وقتی ما عملکرد این باکتری را در بدن موش کشف کنیم و مطمئن شویم که می توان از آن در بدن انسان نیز استفاده کرد، در گامهای بعدی می توانیم در مورد تولید یک پروبیوتیک برای کنترل وزن تحقیق کنیم."

با این همه دکتر روث لی خاطر نشان می کند که عامل اصلی چاقی مفرط کم تحرکی است.

پروفسور دیوید هاسلام، مدیر بنیاد ملی چاقی بریتانیا می گوید این تحقیق نشان می دهد که فقط سبک ناسالم و یا کم تحرکی عامل چاقی مفرط نیست.

او می افزاید: "در بدن ما میلیونها نوع باکتری وجود دارد و در برخی موارد این باکتریها روی سلامت و بدن ما تاثیر زیادی دارند. این پژوهش بسیار جالبی است و به طور کلی در سالهای اخیر در مورد شناخت چاقی مفرط پیشرفت های زیادی صورت گرفته است. در عین حال این نوع پژوهشها ما را ترغیب می کند که به عوامل تاثیر گذار روی باکتریهای موجود در بدن بیشتر توجه کنیم. به عنوان مثال اینکه آیا مصرف برخی داروها و به خصوص آنتی بیوتیک وضعیت این باکتریها را تغییر می دهند؟"