به گزارش پارس به نقل از مهر، دکتر حمیدرضا ترابی در نشست خبری یازدهمین کنگره بین‌المللی ام‌اس ایران، افزود: این کنگره در روزهای یکم و دوم آبان ماه امسال در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: ۴۰۰ نفر در این کنگره شرکت می‌کنند و تاکنون ۱۵۰ مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شده همچنین تازه‌های ام‌اس در رابطه با چند داروی خوراکی جدید و نحوه استفاده آنها در بیماران مبتلا به ‌ام اس بررسی می‌شود.

ترابی گفت:‌ انواع داروهایی که برای مبتلا به ام‌اس تجویز می‌شود جایگاه خود را دارد و در برخی بیماران نیاز به تجویز داروهای تزریقی و در برخی دیگر داروهای خوراکی وجود دارد.

وی افزود: بیماران مبتلا به ام‌اس به لحاظ روحی ترجیح می‌دهند از داروهای خوراکی استفاده کنند این در حالی است که تصمیم نهایی با پزشک متخصص مغز و اعصاب خواهد بود.

دبیر اجرایی یازدهمین کنگره بین‌المللی ام‌اس ایران با بیان اهمیت توجه به مراقبتهایی که مبتلایان به ام‌اس باید موقع مصرف داروهای خوراکی رعایت کنند، اظهار داشت: این داروها بسته به نوع درمان نیاز به مراقبت‌های بیشتری مانند توجه پزشک، انجام آزمایشهای مختلف بعد و قبل از تجویز و آگاهی مبتلایان به ام‌اس دارد.

ترابی با اشاره به تأثیر داروهای ام‌اس بر مبتلایان تصریح کرد: برخی داروها تا ۹۰ درصد بیماری را کنترل می‌کنند و برخی از بیماران نیز به درمانهای ام‌اس پاسخ نمی‌دهند اکنون بیش از ۲۰ نوع دارو در درمان مبتلایان به ام‌اس از منظر پیشگیری و کنترل بیماری ساخته شده است.

وی علت بیماری ام‌اس را ناشناخته دانست و افزود: برای بیان عوامل مؤثر در ابتلا به ام‌اس باید چندین عامل را در نظر بگیریم استعداد ارثی، اختلالات ایمنی بیمار، ویروس‌هایی که فرد مبتلا قبلاً با آنها مواجه شده است، واکسن‌های غیر استاندارد، کمبود ویتامین D۳ استرس و آب و هوا در بروز ام‌اس مؤثر است.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: برخی گزارشها نشان می‌دهد که شانس عود بیماری در مناطقی که آلودگی هوا بیشتر است افزایش می‌یابد.

این نورولوژیست با اشاره به دلایل افزایش بیماری ام‌اس در ایران اظهار داشت: تحقیقات نشان می‌دهد که ام‌اس در آب‌ و هوای معتدل بیشتر است و با توجه به تغییرات اقلیمی که در کلانشهرهای ایران داشته‌ایم این امر می‌تواند عامل ابتلا به ام‌اس در شهرهای بزرگ باشد. بر این اساس آمار نشان می‌دهند که ۲۱ هزار نفر در تهران مبتلا به ام‌اس هستند.

ترابی افزود:‌ میزان شیوع ام‌اس ۵۳ در هر ۱۰۰ هزار نفر است بر این اساس به نظر می‌رسد بین ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر مبتلا به ام‌اس در کشور وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این اختلال در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی خود را نشان می‌دهد استرس می‌تواند نقش مؤثری در آن داشته باشد با توجه به تغییر سبک زندگی جوانان یا به واسطه تغذیه‌های ناسالم، استرس‌های شدید که بیرونی و درونی هستند و عدم رعایت پزشکی مانند خواب، خوراک و تفریحات سالم مانند ورزش می‌توان از دلایل ابتلا به این بیماری را عنوان کرد.

این نورولوژیست گفت: ۹۸ درصد مطالعات کمبود ویتامین D را در ابتلا به ام‌اس تأیید کرده‌ است.

ترابی تصریح کرد: تهران و اصفهان بیشترین تعداد مبتلا به ام‌اس را در خود جای داده است همچنین ام‌اس در شهرهای کوچک با آب و هوای سرد بیشتر دیده می‌شود.

دبیر اجرایی یازدهمین کنگره بین‌المللی ام‌اس ایران اظهار داشت: شایعترین علامت ابتلا به ام‌اس کاهش دید همراه با درد است احساس گرفتگی و مورمور شدن، درد در اندام‌ها، اشکالات تعادلی و اشکال کنترل ادرار جزو علائم ام‌اس محسوب می‌شود.

وی گفت: زندگی فرد مبتلا به ام‌اس بعد از ابتلا دوباره شروع می‌شود بنابراین پزشکان باید امید به زندگی را در مبتلایان به وجود آورند.