به گزارش پارس به نقل از ایرنا، برخی محققان پس از بررسی های گسترده متوجه شدند آنتی اکسیدان ها در برخی موارد خود باعث افزایش روند پیشرفت سرطان می شوند.


طبق این گزارش محصولات غذایی و مواد مکمل حاوی مقادیر زیاد آنتی اکسیدان به دلیل این ایده که این مواد در بهبود و حفظ سلامتی و محافظت در برابر انواع بیماری ها مانند سرطان نقش مهمی دارند ، بیشترین مشتریان را در سراسر جهان دارد.

با این وجود برخی از محققان انگلیسی پس از بررسی های گسترده و تجویز انواع مختلف آنتی اکسیدان ها به بیماران مختلف به این نتیجه رسیدند که در برخی موارد مصرف آنتی اکسیدان ها نه تنها تاثیر در بهبود و کاهش روند پیشرفت سرطان نداشته، بلکه در مواردی حتی باعث افزایش پیشرفت سرطان شده است.

دکتر دیوید توسون، مسوول این پروژه تحقیقاتی می گوید: پس از تلاش های بیشتر برای فهم بهتر نقش اکسیدان ها و آنتی اکسیدان ها در حیات سلول ها مشخص شد مقدار کمی اکسیدان برای اکسیده کردن مواد درون سلول همواره لازم است، هرچند که آنتی اکسیدان ها در مقدار زیاد سمی مهلک برای سلامت سلول ها هستند، اما سلول ها در برابر آنها مقاومت کرده و با تولید آنتی اکسیدان از افزایش میزان اکسیدان ها جلوگیری می کنند.

نتایج این تحقیقات در مجله New England Journal of Medicine منتشر شده است.

این درحالی است که درمورد تاثیر آنتی اکسیدان ها در سیستم ایمنی بدن گزارشهای مثبت بسیاری دریافت شده است . به طور مثال در گزارش نتایج یک تحقیق تازه در انگلیس دراین زمینه آمده است که میوه و سبزیجات ارگانیک مملو از سطوح بالای آنتی اکسیدان های ضد سرطان هستند و استفاده از آنها برای سلامت مفید و ضروری است.

محققان دانشگاه نیوکاسل در انگلیس با انجام این مطالعه متوجه شدند که سطح آنتی اکسیدان های ضد سرطان در میوه و سبزیجات ارگانیک از میوه و سبزیجات معمولی بیشتر است.

نتایج این مطالعه مورد استقبال کشاورزان محصولات ارگانیک قرار گرفت زیرا ادعای آنها مبنی بر اینکه محصولات ارگانیک مواد مغذی بیشتری دارد از سوی سازمان استانداردهای غذایی رد شده بود.

محققان در این مطالعه اطلاعات حدود 343 مطالعه را که در سراسر جهان در رابطه با مقایسه محصولات متعارف و ارگانیک انجام شده بود، بررسی کردند.

آنها نتیجه گرفتند که روی آوردن به یک رژیم غذایی مملو از میوه، سبزیجات و غلات ارگانیک و یا محصولات ناشی از آنها موجب افزایش قابل توجه مصرف آنتی اکسیدان ها می شود.

بنابراین موضوع آنتی اکسیدان ها و تاثیر آنها همچنان یک سوال چالش برانگیز در علم پزشکی است.