به گزارش پارس به نقل از ایسنا، سازمان حج و زیارت در روزهایی که حرکت‌های تروریستی‌ گروهک «داعش» در عراق آغاز شد،‌ سفرهای زیارتی را به این کشور متوقف کرد، اگرچه دلیل اصلی این تصمیم به شرایط ناامن داخل عراق نسبت داده نشد، بلکه بازنگری در وضعیت محل اقامت زائران در این کشور همزمان با ماه رمضان بود‌ که باعث شد، سفرهای رسمی زیارتی ایران به عراق برای 15 روز تعطیل شود، اتفاقی که هر سال رخ می‌دهد.

اما سازمان حج و زیارت در این فاصله، شکل سفرهای زیارتی به عراق را تغییر داد. این‌بار به‌دلیل اوضاع داخلی عراق‌ بود. سفرهای زمینی متوقف و پروازهای بغداد به نجف منتقل شدند. حالا تمام سفرهای کاروان‌های زیارتی به عراق‌، هوایی انجام می شود. کاظمین هم مثل سامرا از برنامه‌ی سفر حذف شده است. زائران سه روز در نجف و چهار روز در کربلا هستند، گاهی هم برعکس.

اعزام‌ها از روز 23 تیرماه آغاز شده، البته سازمان حج و زیارت اعلام نکرده، چه تعدادی برای این سفرها ثبت نام کرده‌اند؛ اما در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این سفرها آغاز شده و تا چهارم مهرماه به همین ترتیب ادامه دارد. اما پرسش این است زائران ایرانی با چه تدابیر امنیتی‌ای به عراق اعزام می‌شوند؟

در این‌باره، سازمان حج و زیارت تأکید دارد که جنوب عراق و شهرهای شیعه‌نشینی مانند کربلا و نجف، امنیت کافی دارند و مشکلی در آنجا وجود ندارد.

محسن نظافتی‌ - مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت - در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: شرایط امنیتی در شهرهای کربلا و نجف عادی است و ما به حال گزارشی از ناهنجاری‌ دریافت نکرده‌ایم.

او افزود: مقامات عراقی تدابیر امنیتی لازم را اتخاذ کرده‌اند و امنیت زائران ایرانی نیز طبق قرارداد‌های سازمان حج و زیارت با شرکت‌های امنیتی عراق‌ تأمین می‌شود و شرایط امنیتی، تقویت شده است.

در این‌باره به‌شکل مشخص، مقامات عالی‌رتبه‌ی کشور اظهار نظری نکرده‌اند که در چنین شرایطی، زائران ایرانی چگونه اعزام می‌شوند و تدابیر امنیتی در عراق برای ایرانی‌ها چگونه است؟

اگرچه سازمان حج و زیارت حق انصراف از این سفر را در دوره‌ی اعزام قبلی، به زائران داد و در این دوره از ثبت نام نیز اختیار با زائران بود که در صورت تمایل ثبت نام کنند.