به گزارش پارس نیوز، 

در خصوص حضور تیم داوری ایرانی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، شایعه تهدید به قتل توسط هواداران آلمان و احتمال قضاوتش در فینال جام جهانی ۲۰۱۸ صحبت‌هایی کرد که در زیر می‌خوانید.

  برای شروع گفت‌وگو از جوی که در جام جهانی برای داوران وجود دارد صحبت کنید و اینکه شرایط برای داوران حاضر در این رقابت‌ها چگونه است؟

خوشبختانه شرایط خیلی خوبی برقرار است. ما چهار سمینار برگزار کردیم که دو سمینار در دبی و ابوظبی و دو سمینار هم در کشور ایتالیا برگزار شد که سمینارهای بسیار خوبی بود. در این سمینارها کمک داوران ویدیویی‌ هم حضور داشتند و هماهنگی‌های لازم صورت گرفت. خوشبختانه داوران با آمادگی و هماهنگی پا به این رقابت‌ها گذاشتند. ۱۰ روز هم در روسیه و قبل از آغاز جام جهانی کلاس‌هایی برگزار شد که هماهنگی داوران و کمک داوران ویدیویی به بهترین شکل انجام شود. خوشبختانه تا اینجای جام هیچ گل آفسایدی به ثمر نرسیده که مورد قبول واقع شده باشد. این مسئله در بحث آفسایدها و کمک‌ داوران بسیار خوب بوده اما به هر حال باید پذیرفت که برای اولین بار است که از کمک داوران ویدیویی استفاده می‌شود و نیاز هست که در آینده هم اقدامات بیشتری انجام شود. 

  نگاه تیم‌های شرکت‌کننده و مسئولان حاضر در جام جهانی به تیم داوری ایران چیست؟ به هر حال به دلیل حضور کم سابقه داوران ایرانی در جام جهانی شاید نگاه‌های مثبتی در ابتدا به تیم داوری ایران وجود نداشت.

خوشبختانه اینطور نیست که نگاه کنند ببینند داور برای کدام کشور و قاره است از زمانی که خود من به بحث داوری بین‌المللی ورود کرده‌ام همواره دیده‌ام که کیفیت خیلی مهم‌تر از ملیت داوران است. خوشبختانه از بعد از جام جهانی ۲۰۱۴ در تورنمنت‌هایی که حضور پیدا کردیم مهم‌ترین بازی‌ها را قضاوت کردیم و داوران کم تجربه‌ای در جام جهانی نیستیم. در همین جام جهانی روسیه ما سه بازی بسیار مهم را قضاوت کردیم و این نشان می‌دهد که نگاه مثبتی به تیم داوری ما و سایر داوران حاضر در روسیه می‌شود. همیشه هدف این است که همه می‌خواهند به یکدیگر کمک کنند و رقابتی بین داوران وجود ندارد و حتی می‌توانم بگویم که همه با هم دوست و رفیق هستیم. داوران حاضر در روسیه به ملیت یکدیگر نگاه نمی‌کنند و رابطه گرم و صمیمانه‌ای بین همه ما برقرار است و خوشبختانه از این نظر مشکلی وجود ندارد.

  بعد از بازی آلمان و مکزیک که شما آن را قضاوت کردید شایعه شده بود که به دلیل باخت آلمان هواداران این تیم شما را تهدید به قتل کرده‌اند! این مسئله صحت دارد؟

اصلاً چنین مسئله‌ای وجود نداشت و من آن را قویاً تکذیب می‌کنم. هیچ موردی در این خصوص وجود نداشت اما متأسفانه در ایران برخی افراد بیکار وجود دارند که این شایعات را می‌سازند. البته در زمانی که ما در لیگ ایران قضاوت می‌کردیم گاهی تهدیدهایی می‌شدیم اما اصلاً به آن ترتیب اثر نمی‌دادیم اما در روسیه چنین مسئله‌ای وجود نداشت.

 ‌ تیم ملی ایران از جام جهانی حذف شد اما تیم داوری ایران در جام جهانی حضور دارد، ارزیابی خود شما از این مسئله چیست؟

ما هم مثل همه ایرانیان دوست داشتیم که تیم ملی کشورمان در مسابقات جام جهانی باقی بمانند. خوشبختانه مراکش را شکست دادیم و مقابل پرتغال بازی قابل قبولی انجام شد. من فکر می‌کنم با توجه به پتانسیل خوب تیم و بازیکنان خوبی که داریم می‌توانستیم از گروه‌مان صعود کنیم و شاید کمی بدشانسی باعث شد که صعود نکنیم. قصد ندارم به بحث فنی تیم ملی ورود کنم اما شاید اگر مثل نیمه دوم بازی با اسپانیا و مثل بازی با پرتغال بازی می‌کردیم بهتر نتیجه می‌گرفتیم. البته بازیکنان تیم ملی نهایت تلاش‌شان را کردند و آبرومندانه از جام جهانی کنار رفتند. هر چند که در مسائل انضباطی باید کار بیشتری انجام دهیم تا رفتارهای جهان سومی از خودمان در مواجهه با داور یا بازیکنان حریف نشان ندهیم. باید با داوران و رقیبان حرفه‌ای‌تر برخورد کنیم. به هر حال جام جهانی برای تیم ملی ما تمام شد و باید از حالا به فکر جام ملت‌های آسیا و جام جهانی دوره بعد باشیم. به نظر من تیم ملی باید از حواشی دورتر شود تا همه تمرکز روی جام ملت‌ها برود و نتایج خوبی در این مسابقات بگیریم. برای تیم داوری ما هم خوشبختانه تا اینجا همه چیز خوب پیش رفته و سه بازی را قضاوت کردیم و منتظر می‌مانیم تا ان‌شاءالله اگر این فرصت را داشتیم باز هم قضاوت کنیم.

  قضاوت بازی حساس آژرانتین - فرانسه به شما داده شد که به خوبی هم از عهده آن برآمدید. این بازی یک فینال زودرس بود و نظر شما در این خصوص چیست؟

داوران در روسیه آموزش دیده‌اند تا تیم الف و ب را قضاوت کنند. ما به همه مسابقات به صورت کلی نگاه می‌کنیم و همه تلاش ما این است تا قانون را در زمین اجرا کنیم. امکان دارد یک بازی را قضاوت کنید که هفت بر صفر می‌شود اما در آن بازی اتفاقاتی نظیر پنالتی و اخراج هم به وجود می‌آید که شاید در یک بازی مهم این اتفاقات رخ ندهد. برای ما حساسیت بازی‌ها مهم نیست و همه حواس‌مان به عملکرد خودمان است ما فقط کار خودمان را می‌بینیم تا ببینیم کارها چطور پیش می‌رود.

  مردم ایران این روزها منتظر هستند تا خبر قضاوت شما در مراحل پایانی جام جهانی و یا حتی فینال را بشنوند. خود شما به این موضوع چقدر امید دارید؟

چیزی که در تورنمنت‌های مختلف یاد گرفتم این است که شاید بازی که برای قضاوت به شما می‌دهند آخرین قضاوت شما باشد و باید طوری قضاوت کنید که اگر از آن تورنمنت خارج شدید همه از شما رضایت داشته باشند و با افتخار آن تورنمنت را ترک کنید. خوشبختانه تا اینجای جام جهانی اتفاقات خوبی برای ما رخ داد اما هربازی برای ما حکم فینال را دارد. به  هر حال با توجه به شرایط تیم‌هایی که صعود می‌کنند دو تیم داوری برای نیمه‌نهایی انتخاب می‌شوند و داورانی هم برای مسابقات رده‌بندی و فینال معرفی می‌شوند اما همانطور که گفتم در هر بازی باید به گونه‌ای سوت بزنیم که افتخارات خوبی برای کشور کسب کنیم.

انتهای پیام/