«صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، تب و تاب زیادی در بین فوتبالیست‌های ایران ایجاد کرد؛ تب و تابی که تا حد زیادی جنبه رقابتی داشته و موجب شده است همه با انگیزه پوشیدن پیراهن تیم‌ ملی در روسیه، تلاش خود را دو چندان کنند تا نظر کارلوس کی‌روش پرتغالی جلب شود. در این بین، رقابت دروازه‌بان‌ها بیش از باقی پست‌ها به چشم می‌خورد و کی‌روش در نهایت تنها سه گلر را با خود به روسیه خواهد برد. «علیرضا بیرانوند»، «محمدرشید مظاهری»، «محمدرضا اخباری» و «سیدحسین حسینی»، چهار دروازه‌بانی هستند که در آخرین لیست ارائه شده از سوی کی‌روش به تیم ملی فراخوانده شدند؛ هر چند در این میان، دروازه‌بان‌های دیگری نیز هستند که برای دفاع از دروازه تیم ملی فوتبال ایران در روسیه از شانس بهره‌مندند. نفراتی که بدون شک به دنبال ارائه بهترین عملکرد خود در لیگ جاری هستند تا جهت نگاه کی‌روش را به سمت خود بچرخانند.

بیرانوند، این روزها پر افت‌وخیز

سنگربان شماره یک تیم ملی فوتبال ایران که در صعود ایران به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، نقش موثری داشت و همواره انتخاب نخست مرد پرتغالی بود، این روزها در دروازه تیم پرسپولیس، پرافت‌وخیز نشان داده و اشتباهات قابل توجهی داشته است. شاید همین وضعیت نه چندان ایده‌آل این روزهای بیرانوند، شانس باقی دروازه‌بانان را افزایش دهد. بیرانوند در بازی‌های اخیر پرسپولیس به ویژه دیدار مقابل پیکان و سپاهان در لیگ برتر و همچنین دو دیدار مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا برابر الهلال، به هیچ وجه صلابت روز‌های اوج خود را نشان نداد. از طرفی اشتباهات او در بازی با سوریه سبب شد تیم ملی نتواند با رکورد استثنایی کلین شیت در تمام بازی‌ها راهی روسیه شود. بیرانوند برای این که خیالش را از حضور در روسیه و دفاع از دروازه ایران راحت کند، به عنوان انتخاب نخست، باید هر چه زودتر سروسامانی به وضعیت خود دهد و هر چه زودتر از روزهای بدش فاصله بگیرد. او خوب می‌داند که کی‌روش با کسی شوخی ندارد و به راحتی روی اسم آن‌هایی که صلاح بداند، خط می‌کشد.

مظاهری و جایگاه نامطمئن

تیم فوتبال ذوب آهن اصفهان، از ابتدای فصل تا کنون نتایج خوبی کسب نکرده است اما «محمدرشید مظاهری»، گلر این تیم با عملکرد خوب خود توانست بار دیگر نظر کارلوس کی‌روش را جلب کند. محمدرشید مظاهری، عملکرد باثباتی در ترکیب این تیم داشته است و به همین دلیل کی روش پس از چند ماه غیبت او در اردو‌های تیم‌ملی از بازی با توگو و روسیه بار دیگر مظاهری را به تیم‌ ملی دعوت کرد. بزرگ‌ترین انتقادی که به این دروازه‌بان وارد است، تعداد گل‌های خورده این بازیکن است. مظاهری هر چند این روزها نظر کی‌روش را جلب کرده است اما به خوبی می‌داند که جایش در ترکیب دروازه بانان تیم ملی امن نیست و کوچک‌ترین ضعف می‌تواند او را از تیم ملی دور کند. مظاهری باید تلاش خود را برای کاهش تعداد گل‌های خورده افزایش دهد تا بتواند در لیست کی‌روش باقی بماند.

اخباری، لب مرز

دروازه‌بان ۲۴ ساله تیم ملی فوتبال ایران، برای نخستین بار سه سال قبل به تیم امید دعوت شد و بعد از مدتی نظر کی‌روش را جلب کرد و در سال ۹۴ برای نخستین بار پیراهن تیم ملی فوتبال را پوشید. «محمدرضا اخباری»، این روزها در تیم سایپا حضور دارد و نمایش متوسطی در جمع نارنجی‌پوشان داشته است. این سنگربان اصفهانی هر چند نامش در لیست آخر کارلوس کی‌روش قرار دارد اما بدون شک اگر عملکرد نه چندان خوب خود در سایپا را ادامه دهد، بعید نیست که در لیست بعدی کی‌روش قرار نداشته باشد. اخباری در دو سه فصل اخیر پای ثابت اردوهای تیم ملی بوده است اما بعید است با ادامه این روند بتواند بازهم جایی در تیم ملی داشته باشد.

حسینی، با اعتماد به نفس و منسجم

زمانی که مهدی رحمتی در بین حاشیه‌های بی‌شمار تیم آبی پایتخت در تیم استقلال نیمکت‌نشین شد، کمتر کسی از عملکرد موفق «سیدحسین حسینی» در دروازه استقلال مطمئن بود. این دروازه‌بان شیرازی که از تیم ملوان انزلی به استقلال آمده بود، از این فرصت به بهترین نحو استفاده کرد و با عملکرد خوب خود بازیکن فیکس تیم استقلال شد. حسینی که همواره در تیم‌های ملی پایه از دروازه ایران حراست کرده بود، پس از عملکرد خوب در دروازه استقلال موفق شد به لیست کارلوس کی‌روش راه پیدا کند. حسینی این روزها اعتماد به نفس خوبی پیدا کرده است و هیچ بعید نیست با ادامه روند خوبش در تیم استقلال و تیم ملی، بتواند در بین مسافران روسیه قرار داشته باشد.

فروزان، سنگربان صدرنشین

«محسن فروزان» داستان‌های عجیب و غریبی را در روزهای ورزشی‌اش پشت سر گذاشت؛ اتفاقاتی که این دروازه بان را کم و بیش به حاشیه برد. با این حال این بازیکن بعد از پشت سر گذاشتن روزهای بد در تیم صبا و سقوط به لیگ یک، در فصل هفدهم لیگ برتر به تیم پارس جم جنوبی پیوست. فروزان، این روزها نمایش خوبی در دروازه تیم پارس جم دارد و با عملکرد خوبش در صدرنشینی این تیم نقش پررنگی ایفا کرده است. فروزان این روزها امیدوار است که نظر کی‌روش را جلب کند و به طور حتم تلاش مضاعفی در این راستا خواهد کرد. او آخرین بار در سال ۲۰۱۵ به تیم ملی دعوت شد و امیدوار است بار دیگر این فرصت را پیدا کند که پیراهن تیم ملی کشورش را به تن کند.

حقیقی، امیدوار و با تجربه

تجربه بازی در جام‌جهانی و حضور در فوتبال اروپا ویژگی‌های مثبت «علیرضا حقیقی»، برای حراست از دروازه تیم ملی نسبت به سایر مدعیان است. حقیقی از جام جهانی ۲۰۱۴ تا مرحله نخست مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه شماره یک تیم ملی بود اما به دلیل آسیب دیدگی و افت ناشی از این امر، مدتی نتوانست در اردو‌ها شرکت کند تا این که کی‌روش از دو دیدار آخر تیم ملی در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی برابر کره جنوبی و سوریه بار دیگر به او اعتماد کرد. هر چند نمایش درخشان حقیقی در ترکیب تیم «اسکیلستونا» هم نتوانست مانع سقوط این تیم ضعیف به دسته پایین‌تر لیگ سوئد شود اما این‌ امر سبب نمی‌شود کی روش نام او را از جمع گزینه‌های مد نظرش برای جام‌جهانی روسیه خارج کند.

لک، به دنبال جبران

بدون شک «حامد لک»، در ماه‌های اخیر جزو بهترین دروازه‌بان‌های لیگ برتر ایران بوده است. او فصل گذشته با عملکرد خوبی مانع از سقوط سایپا به لیگ دسته اول شد و امسال نیز این روند را در فولاد ادامه داد؛ هر چند شکستن بدموقع بینی لک، او را از حضور در مرحله اول اردوی تیم ملی برای دیدار مقابل پاناما و ونزوئلا محروم کرد اما لک که مقابل توگو شانس بازی را نیز به دست آورد، پس از رفع آسیب دیدگی‌اش باز هم از شانس بالایی برای دعوت شدن به تیم ملی برخوردار است. بدون شک او با درس گرفتن از اتفاق بدی که در جریان یکی از آخرین اردو‌های تیم‌ ملی پیش از جام جهانی ۲۰۱۴ برایش رخ داد، تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد که از لحاظ فنی و اخلاقی نظر کی روش را جلب کند و به تیم ملی بازگردد.

سوشا، در لیست انتظار

حضور «سوشا مکانی» در اردو‌های تیم ملی هیچ وقت با ثبات نبوده است. با این حال اوتنها دروازه‌بانی است که در کنار علیرضا بیرانوند، وظیفه حراست از دروازه تیم ملی را در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی بر عهده گرفت. او در بازی سوریه و ایران در مالزی، درون دروازه تیم‌ ملی ایستاد و در آن دیدار موفق به ثبت کلین‌شیت شد. هر چند مکانی با وجود ارائه عملکرد خوب در تیم دسته دومی «میوندالن نروژ» پس از دیدار مقابل سوریه دیگر به تیم ملی دعوت نشد اما همچنان به بازگشت به جمع ملی‌پوشان امیدوار است.

رحمتی، همچنان بدون شانس

در بین گلرهایی که این روزها امیدوار به پوشیدن پیراهن تیم ملی و حضور در روسیه هستند، «مهدی رحمتی» یکی از دروازه‌بانان پرآوازه‌ای است که شانسی برای ایستادن در دروازه تیم کی‌روش نخواهد داشت. رحمتی که زمانی نزدیک به چهار سال مرد شماره یک تیم ملی ایران بود، درگیر جنگ لفظی با کی‌روش شد و این مربی پرتغالی یک‌ بار برای همیشه آب پاکی را روی دست همه ریخت و رحمتی برای همیشه از تیم ملی کنار رفت. دروازه‌بان استقلال این روزها در تیم باشگاهی‌اش نیز وضعیت مطلوبی ندارد و با وجود این که با رفتن منصوریان و آمدن شفر امید زیادی به بازگشتش بود، این اتفاق رخ نداد. مسائل پیش آمده بین کی‌روش و رحمتی هنوز آن‌ قدر پررنگ است که هواداران این دروازه‌بان به خوبی می‌دانند حسرت دیدن دوباره رحمتی در چارچوب دروازه تیم ملی به دل‌شان خواهد ماند.»

منبع: روزنامه قانون