تیم ملی کشتی آزاد ایران بعد از پایان بازی های المپیک 2016 ریو در میان استقبال پرشور و گسترده مردم بامداد امروز به تهران بازگشت.

* فرودگاه امام خمینی (ره) در حاشیه بازگشت کاروان تیم ملی کشتی آزاد میزبان هواداران پرشمار کشتی بود که از ساعات‌ها قبل از ورود تیم ملی کشتی خودشان را به فرودگاه رسانده بودند. در میان هواداران مازندرانی‌‌‌های کشتی‌گیر هم دیده می‌شدند.

* مناف هاشمی معاون مالی و پشتیبانی وزارت ورزش، شهنازی دبیرکل کمیته ملی المپیک، بنی‌تمیم دبیر فدراسیون کشتی و فرودین معصومی پیشکسوت کشتی به همراه برخی از موسفیدان این رشته برای استقبال از کشتی‌گیران به فرودگاه امام آمده بودند.

*‌ رضا یزدانی که به گفته خیلی‌ها با ناداوری از رقابت‌های المپیک کنار رفت و دستش از کسب مدال کوتاه ماند، به دلیل آسیب‌دیدگی و ناراحتی خود از اتفاقاتی که در ریو برایش افتاده بود تصمیم گرفت که جدا از کاروان و از مسیر دیگری و به دور از چشم استقبال‌کنندگان و اهالی رسانه فرودگاه را ترک کند.

 یزدانی: طلای ریو آغاز کارم در دنیای کشتی خواهد بود
 
حسن یزدانی دارنده طلای المپیک ریو در وزن 74 کیلوگرم پس از بازگشت به ایران در فرودگاه امام گفت:‌ بسیار خوشحالم که دست پر و با مدال طلا به کشورم بازگشتم. برای این مدال زحمات شبانه‌روزی کشیده بودم و روی تشک ریو توانستم ثمره تمام زحمات خود و مربیانم و دعای مردم را کسب کنم.

یزدانی در خصوص این موضوع که اصلا در جدول مسابقات با جردن باروس برخورد نکرد، افزود: جردن باروس کشتی‌گیر خوبی است و البته قابل احترام اما موضوعی که برای من مهم بود طلای المپیک ریو بود که توانستم آن را به دست آورم.

دارنده مدال طلای المپیک ریو ادامه داد: این مدال آغاز کار من است و با توجه به سن و سال کمی که دارم باید از این به بعد تلاشم را دو چندان کنم تا بتوانم این افتخار را برای ایران بارها تکرار کنم.
 
 قاسمی: برای طلا به ریو رفته بودم/ نمی دانم در فینال چه اتفاقی افتاد

دارنده مدال نقره المپیک ریو گفت: خدا را شکر می‌کنم که توانستم 4 سال بعد از المپیک لندن در المپیک ریو هم مدال بگیرم.

کمیل قاسمی که توانست در سنگین‌وزن کشتی آزاد مدال نقره را کسب کند، پس از بازگشت به ایران در فردوگاه امام گفت: من برای طلا به ریو رفته بودم اما در فینال نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد که نتوانستم آن طور که باید و شاید ظاهر شوم. اما خدا را شکر می‌کنم که توانستم 4 سال بعد از المپیک لندن در ریو هم مدال بگیرم.

قاسمی ادامه داد: عملکرد کلی تیم ملی کشتی آزاد به نظر من درخشان بود چرا که کشتی آزاد توانست 3 مدال از 8 مدال کاروان ایران در المپیک ریو را کسب کند و این خود گویای عملکرد خوب ما بود.

دارنده مدال نقره المپیک ریو در پایان درباره برنامه بعدی اش خاطرنشان کرد: سعی دارم بعد از ریو مدتی را استراحت کنم چرا که فشارهای زیادی را روی هم رفته متحمل شدم و فکر می‌کنم بعد از مدتی بتوانم تصمیم‌ را برای ادامه کارم بگیرم.
 
 رحیمی: حق من طلا بود/ خدا را شکر که بدون مدال از المپیک برنگشتم

دارنده مدال برنز المپیک ریو گفت: باید در المپیک طلا می‌‌گرفتم.

حسن رحیمی که موفق شد مدال برنز المپیک ریو را کسب کند، پس از بازگشت به ایران در فرودگاه امام گفت: خدا را شکر می‌کنم که توانستم مدال بگیرم اما حق من مدال طلا بود. برایم ناراحت‌کننده بود که رنگ مدالم طلا نشد. اما برنز توانست جوابی باشد برای زحمات  4 ساله‌ام.

رحیمی در خصوص ادامه کارش تصریح کرد: هنوز هیچ تصمیمی نگرفته‌ام و نیاز به زمان و استراحت دارم تا بتوانم در شرایطی آرام تصمیمی مناسب بگیرم.

دارنده مدال برنز المپیک ریو خاطرنشان کرد: مسابقات المپیک و حساسیت بالای آن برای هیچ‌کس قابل انکار نیست و ما در این میدان دشوار توانستیم نتایج قابل قبولی کسب کنیم.

وی در خصوص استقبال مسئولین از کاروان تیم ملی کشتی تصریح کرد:‌ آمدن مسئولین در حال حاضر به درد هیچ‌کس نمی‌خورد اینکه کدام مسئول بتواند برای ورزشکار المپیکی که مدال کسب کرده کاری انجام دهد و دست او را برای ادامه زندگیش بگیرد این مهم است وگرنه امشب در فرودگاه امام تمام ملت ایران نماینده داشتند و همه برای استقبال آمده بودند. اینکه کسی بتواند کاری برای ورزشکاران انجام دهد آن مسئول ستودنی است.
 
 
 لایق: نتایج فوق العاده درخشانی در ریو کسب کردیم

مربی تیم ملی کشتی آزاد کشورمان گفت: مدال‌ها گویای عملکرد خوب ما بود.

مربی تیم ملی کشتی آزاد کشورمان بعد از بازگشت به ایران در فرودگاه امام درباره مدال‌های طلای یزدانی، نقره قاسمی و برنز رحیمی در المپیک ریو گفت: تعداد مدال‌ها و البته کیفیت مدال طلای حسن یزدانی عیار کار آزادکاران را به خوبی به نمایش گذاشت و فکر می‌کنم نتایج فوق‌العاده درخشانی را در ریو کسب کردیم.

لایق در خصوص عملکرد تمام اوزان کشتی آزاد افزود: ما قبل از اینکه عازم المپیک شویم هم این پیش‌بینی را می‌کردیم که بتوانیم این تعداد مدال را کسب کنیم. البته ما پیش‌بینی کرده بودیم که حسن رحیمی در وزن خود بتواند نشان طلا را به دست آورد اما شرایط این طور رقم نخورد و به نظر من همین تعداد مدال‌ها هم گویای عملکرد خوب ما بود.

مربی تیم ملی کشتی آزاد کشورمان در خصوص عملکرد رضا یزدانی کاپیتان تیم ملی کشتی آزاد نیز خاطرنشان کرد: رضا یزدانی می‌توانست مدال خوش‌رنگی را در ریو کسب کند اما ناداوری و شرایطی که در مسابقه برایش رقم زدند دست او را از رسیدن به مدال در ریو کوتاه کرد.
 
 دودانگه: مافیای کشتی اجازه نداد بیشتر بدرخشیم

مربی تیم ملی کشتی آزاد گفت: نتایج تیم ملی کشتی آزاد قابل احترام و تقدیر بیشتری است.

علی‌اکبر دودانگه مربی تیم ملی کشتی آزاد بعد از بازگشت از المپیک ریو در فرودگاه امام گفت: خدا را شاکریم که با همین 3 مدال توانستیم هم وضعیت کاروان المپیک را در جدول مدال‌ها بهبود بخشیم و هم توانستیم دل بسیاری از مردم کشورمان را شاد کنیم.

دودانگه در خصوص عملکرد تیم ملی کشتی آزاد تصریح کرد: در ریو تا حدود زیادی پیش‌بینی‌هایمان درست از آب درآمد اما برخی مافیای کشتی نگذاشتند که ما بیشتر بدرخشیم. چرا که اگر حق‌خوری‌ها نبود شاید رضا یزدانی می‌توانست مدال خوش‌رنگ دیگری را کسب کند.

وی در پایان در خصوص حال و هوای رقابت‌های کشتی آزاد المپیک ریو خاطرنشان کرد: ما در تمام مسابقات به جز رقابت با کشتی‌گیران با داوران و جو سالن مسابقات رقابت می‌کردیم و البته با این موضوع ما سال‌ها است که آشنا هستیم و با علم به این حال و هوا پا به ریو گذاشتیم و نتایجی را کسب کردیم که قابل احترام و تقدیر بیشتری است.