به گزارش پارس نقل از فارس، تیم ملی فوتبال نیجریه معروف به « عقاب ها» یا « Super Eagle» که پیش از این به نام عقاب های سبز مشهور بود، اولین حریف ایران در رقابت های جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل است که ۲۶ خرداد در شهر کوریتیبا مقابل تیم ملی فوتبال کشورمان به میدان خواهد رفت. عقاب ها در آوریل ۱۹۹۴ در رده پنجم رنکینگ فیفا قرار گرفتند که بالاترین رنکینگی است که تیم های فوتبال آفریقایی توانسته اند به آن برسند. شاگردان « استفن کشی» قهرمان آخرین دوره جام ملت های آفریقا هستند و تاکنون سه بار به این عنوان دست یافته اند. دو بار راهیابی به مرحله یک هشتم نهایی رقابت های جام جهانی از دیگر افتخارات این تیم است. نیجریه پنج بار جواز حضور در ۶ جام جهانی اخیر را کسب کرده و اولین حضور این تیم در رقابت های ۱۹۹۴ آمریکا بوده است.

نیجریه در حال حاضر در رده سی و هفتم رنکینگ فیفا قرار دارد. اولین موفقیت بزرگ این تیم کسب مدال طلا در دومین دوره بازی های آل آفریکا و کسب مقام سوم در جام ملت های آفریقا ۱۹۷۶ و پس از آن همین مسابقات در سال ۱۹۷۸ بود. نیجریه در سال های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۸ به فینال جام ملت های آفریقا رسید و هر دو بار مقابل کامرون شکست خورد. دو عنوان از چهار قهرمانی کامرون در این مسابقات با غلبه بر نیجریه به دست آمد.

 

* عملکرد نیجریه در دوره های پیشین جام جهانی؛ ۴بار همگروهی با آرژانتین

نیجریه برای اولین بار در سال ۱۹۹۴ به جام جهانی راه یافت و توانست در گروهی که آرژانتین، بلغارستان و یونان در آن حضور داشتند، صدرنشین شود. عقاب ها در اولین مسابقه خود با نتیجه سه بر صفر بلغارستان را شکست دادند، دو بر یک مغلوب آرژانتین شدند و پس از پیروزی دو بر صفر مقابل یونان به دور بعد راه یافتند. در این مرحله مقابل ایتالیا به میدان رفتند. نیجریه گل اول بازی را در دقیقه ۲۵ به ثمر رساند و در حالی که تنها دو دقیقه به راهیابی این تیم به مرحله یک چهارم نهایی باقی مانده بود، روبرتو باجو گل تساوی را وارد دروازه عقاب ها کرد تا بازی در وقت های اضافه به سود ایتالیا به پایان برسد.

نیجریه چهار سال بعد برای دومین بار به جام جهانی راه یافت و در گروه D در کنار تیم های اسپانیا، بلغارستان و پاراگوئه قرار گرفت. اسپانیا با نتیجه سه بر دو مغلوب این تیم شد و عقاب ها با پیروزی مقابل بلغارستان و شکست مقابل پاراگوئه به دور بعد رسیدند. امیدهای تیم برای صعود به دور بعد با شکست چهار بر یک مقابل دانمارک بر باد رفت.

تیم ملی فوتبال نیجریه پس از صعود به جام جهانی برای سومین بار در سال ۲۰۰۲ در گروه F با تیم های سوئد، آرژانتین و انگلیس هم گروه شد. بازی مقابل آرژانتین در نیمه اول روی دفاع عالی عقاب ها با تساوی بدون گل به پایان رسید و در دقیقه ۶۱ تک گل گابریل باتیستوتا باعث شد آرژانتین با نتیجه یک بر صفر به پیروزی برسد. دومین بازی نیجریه با شکست دو بر یک این تیم مقابل سوئد به پایان رسید و سپس مقابل انگلیس به تساوی بدون گل دست یافت.

نیجریه در جام جهانی ۲۰۱۰ نیز با تیم های آرژانتین، یونان و کره جنوبی هم گروه شد که در اولین بازی خود مقابل آلبی سلسته با نتیجه یک بر صفر شکست خورد. در دومین بازی پس از ده نفره شدن در نیمه اول با نتیجه دو بر یک مغلوب یونان شد و در آخرین بازی خود به تساوی دو بر دو مقابل کره جنوبی دست یافت. پس از آن رئیس فدراسیون فوتبال نیجریه در سی ام ژوئن ۲۰۱۰ پس از عملکرد ناموفق تیم ملی کشورش در جام جهانی، این تیم را به مدت دو سال از رقابت های بین المللی محروم کرد. این محرومیت این تیم را در خطر تعلیق از فوتبال بین المللی توسط فیفا به دلیل دخالت های دولت در فوتبال قرار داد. دولت نیجریه در ۵ جولای ۲۰۱۰ محرومیت تیم ملی کشور از حضور در رقابت های فیفا را لغو کرد اما تعلیق فیفا به دلیل این محرومیت سه ماه بعد اجرا شد و در ۴ اکتبر ۲۰۱۰ از سوی فدراسیون بین المللی فوتبال به دلیل دخالت دولت پس از جام جهانی ۲۰۱۰ تعلیق شد که این تعلیق چهار روز بعد رفع شد.

تیم ملی فوتبال نیجریه در رقابت های ۲۰۱۴ برزیل نیز با تیم های آرژانتین، بوسنی و هرزگوین و ایران هم گروه شده تا برای چهارمین بار در ۵ حضورش مقابل آلبی سلسته به میدان برود. این در حالی است که عقاب ها برای اولین بار در این مسابقات با بوسنی و ایران هم گروه می شوند. سرمربی تیم ملی نیجریه هدف خود از حضور در این مسابقات را راهیابی به دور یک چهارم نهایی تعیین کرده است.

 

* راهیابی به جام جهانی برای پنجمین بار در ۶ دوره گذشته

شاگردان استفن کشی در گروه F از گروه های ۱۰گانه دور دوم مسابقات مقدماتی جام جهانی در قاره آفریقا در کنار تیم های مالاوی، کنیا و نامیبیا قرار گرفتند و با کسب سه تساوی و سه پیروزی و کسب ۱۲ امتیاز صدرنشین گروه خود شدند تا به دور سوم برسند. ۱۰ تیم به دور سوم راه یافتند که به صورت رفت و برگشتی دو به دو بر سر پنج سهمیه آفریقا با یکدیگر قرار گرفتند. نیجریه در این مرحله مقابل اتیوپی به میدان رفت که با دو پیروزی دو بر یک و دو بر صفر توانست جواز حضور در جام جهانی را کسب کند.

* ۲۱ لژیونر در فهرست ۲۵ نفره تیم ملی عقاب ها

اسامی بازیکنان دعوت شده به تیم ملی نیجریه در رقابت های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ در آخرین دیدار مقابل اتیوپی و دیدار دوستانه ماه گذشته مقابل ایتالیا به شرح زیر است:

دروازه بان ها: وینسنت انیاما، کاپیتان تیم (لیل فرانسه) ، اوستین اجیده (هاپوئل بییر شوا) ، چیگوزی آگبیم (انوگو رنجرز نیجریه)

مدافعان: الدرسون اچیجیله (براگا پرتغال) ، افه آمبروسه (سلتیک اسکاتلند) ، گادفری اوبوآبونا (رایزسپور ترکیه) ، آزوبویک اگووئکوه (واری ولوز نیجریه) ، کنث اومرو (چلسی انگلیس) ، سولومون کوامبه (سانشاین استارز نیجریه) ، فرانسیس بنجامین (هارتلند نیجریه) ، جیمز اوکووسا (چیپا یونایتد آفریقای جنوبی)

هافبک ها: جان اوبی میکل (چلسی انگلیس) ، احمد موسی (زسکا مسکو روسیه) ، ساندی امبا (باستیا فرانسه) ، اوگنی اونازی (لاتزیو ایتالیا) ، ویکتور موسس (لیورپول) ، نمدی اودوامادی (برشیا ایتالیا) ، نوسا ایگیبور (رئال بتیس اسپانیا) ، روبن گابریل (کیلمارناک اسکاتلند) ، جان اوگو (آکادمیکا پرتغال)

مهاجمان: ویکتور اوبینا (لوکوموتیو مسکو روسیه) ، براوان آیدی (دیناموکیف اوکراین) ، امانوئل امنیکه (فنرباغچه ترکیه) ، شولا آمئوبی (نیوکاسل انگلیس) ، برایت دایک (تورنتو کانادا)

با نگاهی به اسامی بالا مشخص می شود که از ۲۵ بازیکن دعوت شده به تیم ملی نیجریه ۲۱ نفر از آنها لژیونر هستند و خارج از خاک این کشور بازی می کنند.

 

وینسنت انیاما، دروازه بان ۳۱ ساله و کاپیتان تیم ملی فوتبال نیجریه از سال ۲۰۰۲ به تیم ملی دعوت و از ژوئن ۲۰۱۱ به تیم لیل فرانسه ملحق شد. وی در سال ۲۰۰۶ به دلیل توانایی اش در مهار ضربات پنالتی معروف شد. وی در فصل ۱۴-۲۰۱۳ به عنوان دروازه بان اصلی تیمش انتخاب شد و توانست در یازده بازی متوالی لیگ یک دروازه تیمش را بسته نگه دارد.

جان اوبی میکل یکی دیگر از بازیکنان معروف تیم ملی فوتبال نیجریه است که در چلسی توپ می زند. این بازیکن ۲۶ ساله در ۱۲ سپتامبر ۲۰۰۶ اولین بازی خود را برای تیم چلسی در لیگ قهرمانان اروپا انجام داد و پس از افت و خیزهای فراوان پس از انتقال ماکلله به پاری سن ژرمن در سال ۲۰۰۸ و مصدومیت اسین به یکی از بازیکنان اصلی ترکیب آبی پوشان لندنی در آن زمان تبدیل شد و در فصل ۰۹-۲۰۰۸ عملکرد فوق العاده ای داشت تا به عنوان نامزد بهترین بازیکنان باشگاه و بهترین بازیکن جوان فصل انتخاب شود.

ویکتور موسس بازیکن ۲۳ ساله نیجریه که به صورت قرضی از چلسی به لیورپول منتقل شده است، در تیم های زیر ۱۶ سال، زیر ۱۷ سال، زیر ۱۹ سال و زیر ۲۱ سال انگلیس بازی کرده است اما ترجیح داده در تیم ملی فوتبال نیجریه به میدان برود. موسس از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ در کریستیال پالاس و از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ در ویگان اتلتیک بازی می کرد. وی در سال ۲۰۱۲ به چلسی آمد و در سال ۲۰۱۳ به صورت قرضی به لیورپول ملحق شد.

* دیدارهای تدارکاتی و آماده سازی برای حضور در برزیل ۲۰۱۴

تیم ملی فوتبال نیجریه پس از آخرین دیدار خود در رقابت های مقدماتی جام جهانی شانزدهم نوامبر (۲۵ آبان) مقابل اتیوپی که با نتیجه دو برصفر به سود عقاب ها به پایان رسید، در یک دیدار دوستانه مقابل ایتالیا در لندن به میدان رفت که توانست لاجوردی پوشان را با نتیجه دو بر دو متوقف کند. گفتنی است مسابقات لیگ این کشور بیستم اکتبر (۲۸ مهر) به پایان رسید.

اولین دیدارهای تدارکاتی تیم ملی نیجریه در سال ۲۰۱۴ در ماه ژانویه ۱۱،۱۵ و ۱۹ این ماه به ترتیب مقابل تیم های مالی، موزامبیک و آفریقای جنوبی برگزار می شود. رئیس فدراسیون فوتبال نیجریه اخیرا در گفت و گویی اعلام کرده که قصد دارد پیش از رقابت های جام جهانی بازی های تدارکاتی درجه یکی برای تیم ملی کشورش برگزار کند و به همین دلیل دعوت تیم ملی کنیا برای برگزاری دیدار دوستانه در ماه اسفند را رد خواهد کرد. همچنین فدراسیون فوتبال این کشور در نظر دارد یک مربی بدنساز جدید جذب کند تا آمادگی بدنی بازیکنان برای حضور در رقابت های جام جهانی افزایش یابد.

رئیس فدراسیون فوتبال این کشور چندی پیش در گفت و گویی از حمایت رسانه ها و مردم این کشور در مواقعی که عملکرد تیم در بحران به سر می برد، حمایت کرد و پشتیبانی رسانه ها و مردم کشورش را یکی از عوامل کلیدی در رسیدن عقاب ها به رقابت های جام جهانی عنوان کرد.

همچنین استفن کشی، سرمربی تیم ملی فوتبال نیجریه به همراه چند تن از اعضای فدراسیون فوتبال این کشور یک روز پس از قرعه کشی رقابت های جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل در سالوادور به دقت امکانات عالی محل اقامت خود را برسی کردند.

به گفته کشی هتل ویتوریا در کامپیناس، شهری مطبوع در فاصله ۷۰ دقیقه ای با فرودگاه بین المللی سائوپائولو امکاناتی ایده آل دارد که به عقاب ها برای تمرکز بر روی کارشان با هدف اثرگذار بودن در جام جهانی کمک می کند.

قهرمانان آفریقا در کامپیناس اردو خواهند زد و برای بازی ایران به کوریتیبا، دیدار مقابل بوسنی و هرزگوین به کویابا و مسابقه مقابل آرژانتین به پورتو آلگره سفر می کنند. تنها شهر کویابا فاصله ای بیش از یک ساعت با هواپیما با کامپیناس دارد.

اولین بازی نیجریه در رقابت های جام جهانی ۲۶ خرداد در شهر کوریتیبا مقابل تیم ملی ایران برگزار خواهد شد.