محسنی اژه‌ای رییس دستگاه قضا شد. تحول در دستگاه قضا محسنی اژه‌ای ایجاد شد. قوه قضاییه محسنی اژه‌ای با دولت رییسی کشور مشکلات معیشتی مردم را حل می‌کنند. محسنی اژه‌ای اعتماد مردم را مهم‌ترین پشتوانه نظام دانست.


پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰و پوشیدن ردای ریاست‌جمهوری، ۱۰ تیرماه سال جاری، رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای را به ریاست قوه قضاییه منصوب کرد. اژه‌ای در  دوران ریاست ابراهیم رئیسی، معاون اول و در دوران آملی لاریجانی، سخنگوی قوه قضا بود و همواره نقش مهمی در قوه قضاییه داشته است.

غلامحسین اژه‌ای پس از به دست گرفتن سکان‌ قوه قضاییه، در اولین سفر استانی خود به ایلام و بعد از دو هفته به قم رفت و با مردم از طریق چهره به چهره سخن گفت. همین اقدام اژه‌ای و شنیدن انتقادات، گلایه‌ها و انتقادات سخن گفت و همین امر موجب شد تا مردم احساس امنیت و امید کنند.

در واقع باید گفت که ریاست محسنی اژه‌ای بر قوه قضائیه دوره تحول و تعالی نامگذاری شد و قرار است‌ ادامه رویکرد ابراهیم رئیسی باشد، همان رویکرد تحولی و اجرای سند تحول موجود که شامل « برخورد قاطع با تخلفات» و «گماردن نیروهای کارآمد و جهادی» بودن و از انتظارات مقام معظم رهبری است.

حجت‌الاسلام اژه‌ای در اولین جلسه دستگاه قضا، ده دستور به معاونین و مسئولین قضایی در جهت بهبود عملکرد قوه قضاییه داد که مهمترین آن‌ها عبارتند از ۱)نیرو‌های مستعد در درون قوه قضاییه برای استفاده در سطوح مختلف مدیریتی شناسایی و معرفی شوند.۲)معاونت راهبردی بر فرآیند اجرای سند تحول در زمانبندی مشخص خود نظارت داشته باشد.۳)معاونت اول، سازوکار همکاری قوه قضاییه با سایر قوا به خصوص کمک به دولت را طراحی نماید که این دستورات با واکنش‌های مثبتی از صاحبنظران و مردم روبرو شد.

اما نکته حائز اهمیت این‌جاست که همزمان با روی کار آمدن دولت انقلابی و مردمی، قوه قضاییه نیز به میدان آمده تا با تشریک مساعی با قوه مجریه از مشکلات ملت ایران بکاهند و به نوعی اعتماد از دست رفته مردم در این سال‌های اخیر را بهبود ببخشند چرا که به گفته خود رییس دستگاه قضا « اعتماد مردم مهم‌ترین پشتوانه برای نظام است.»

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محسنی اژه‌ای نیز عصر جمعه (۱۵ مرداد) با حضور در زندان اوین به مدت چند ساعت ساعت از بند‌های امنیتی و بازداشت موقت این زندان بازدید و با «متهمین بازداشت شده تحت قرار تامین» دیدار و گفت‌وگو کرد و تعداد روز‌های بازداشتی متهمان را از آن‌ها جویا و در همین زمینه خواستار ارائه توضیحات لازم از سوی مقامات قضایی و ضابطین شد.

محسنی اژه‌ای طی یک ماه شروع به کار در کسوت رییس دستگاه قضا بارها در جمع‌های مختلف مسئولین قضایی کشور به موضوع قرار بازداشت موقت اشاره کرده است.

این در حالی است که حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای یکشنبه سوم تیر ماه ۱۴۰۰، در محل کار خود با تعدادی از مردم و همچنین خانواده‌های محکومان ناآرامی‌های آبان ۹۸ دیدار کرده و در پایان این دیدار‌ها به غلامحسین اسماعیلی رئیس حوزه ریاست و القاصی دادستان تهران مأموریت داد تا پرونده افرادی که در جریان ناآرامی‌های آبان ۹۸ دستگیر شده‌اند را مورد بررسی مجدد قرار دهد تا افرادی که شرایط قانونی آزادی مشروط یا عفو و بخشودگی دارند، مشمول عفو، بخشودگی و یا آزادی شوند.

به عقیده بسیاری از صاحبنظران، بازدید سرزده محسنی اژه‌ای از بندهای امنیتی ۲الف، ۲۰۹ و ۲۴۱ ‎زندان اوین، تاکیدی بر حقوق بازداشت شدگان، اهمیت موضوع حقوق‌بشری در ایران است و همچنین بازگشت اعتماد عمومی جامعه است و باتوجه به کارنامه و دیانت در عمل غلامحسین اژه‌ای، قطعا مسیر جدیدی در روند مبارزه با مفاسد و بازگشت عدالت  باز خواهد شد.

از طرفی این روزها که جمهوری اسلامی ایران، وارد گام جدیدی از تحولات شده است و دشمنان این مرز و بوم همواره سعی می‌کنند با کاشت بذر ناامیدی در میان مردم، به اهداف خصمانه خود دست پیدا کرده و طوری وانمود کنند که ایران هیچگاه به جایگاه مطلوب خود نمی‌رسد و همواره با ادعاهای حقوق بشری علیه ایران، چهره کشورمان را در عرصه بین‌المللی مخدوش کنند.

اما با وارد شدن نظام اسلامی به گام دوم انقلاب و روی کار آمدن مجلس جهادی و دولت انقلابی و مردمی با کمک قوه قضاییه، نقشه‌های آن‌ها را نقش بر آب کرده و به یاری خداوند، از این مشکلات پیروز بیرون خواهیم آمد.