پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- وزیر امور خارجه از نامه نگاری با فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با محور بدعهدی آمریکا درباره برجام خبر داد.

آقای محمد جواد ظریف که این روزها برای شرکت در مجمع اسلو ٢٠١٧ در ژنو به سر می‌برد، در بدو ورود به اسلو درباره تحریم‌های سنا و نحوه اجرای برجام و رایزنی‌هایش با خانم موگرینی، مورد سؤال خبرنگاران قرار گرفت. وی در پاسخ گفت: «من پیش از این برای خانم فدریکا موگرینی پیامی را به‌صورت کتبی، دوبار در چند هفته اخیر در مورد بدعهدی‌های ایالات متحده و تأثیری که سیاست‌های مخرب این کشور در این زمینه دارد، ارسال کردم. همچنین در یک جلسه کمیسیون مشترک که یکی دو ماه قبل برگزار شد، در این زمینه بحث کردیم و در جلسه آینده کمیسیون مشترک نیز این موضوع بحث خواهد شد.»

وی تاکید کرد: «کارشکنی‌ها و بدعهدی‌های ایالات متحده بحث جدیدی نیست، تصمیم‌گیری جدید سنای آمریکا به‌واقع نشان‌دهنده کوتاه‌نظری آمریکایی‌ها و نشان‌دهنده سیاست غلطی است که دولت آمریکا به‌خصوص بعد از انتخابات اخیر دنبال کرده است. اگر به حدی برسد که بر اساس تشخیص هیات نظارت نیاز به واکنش داشته باشد، حتماً با واکنش ما مواجه خواهد بود.»

وزیر امورخارجه به اقدامات متقابل ایران در برابر عهدشکنی آمریکا هم اشاره و تصریح کرد: «تا کنون ما در برابر اقدامات آمریکا عمل متقابل انجام دادیم و در برابر اضافه شدن افراد به فهرست تحریم‌ها اقدام متقابل کردیم و امروز 23 فرد و شرکت آمریکایی در فهرست تحریم‌های ما به‌عنوان اقدام متقابل قرار دارند. در آینده نیز اقدام خواهد شد.»

این سخنان مرد دیپلماسی دولت در حالی است که پیش از این در آذرماه 95، خبر نامه نگاری با موگرینی از سوی وزیر امورخارجه مطرح شده بود و ظریف در این‌باره گفته بود: « ما دو نامه برای مسوول کمیسیون مشترک یعنی خانم موگرینی ارسال کرده‌ایم. یک   مورد از این نامه‌ها در اوایل سال یا اواسط سال جاری (95) بود و مورد بعدی زمانی ارسال شد که مجلس نمایندگان آمریکا مصوبه‌ای علیه ایران داشت.»

با توجه به سخنان ظریف به نظر می‌رسد نامه نگاری‌ها به مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نه تنها نتیجه‌ای ندارد که همواره بدون پاسخ است، علاوه بر این دبه‌های آمریکایی، متن برجام هم به‌گونه‌ای تنظیم شده که عملاً دست ایران را برای اقدام متقابل بسته است. همچنین برای تنها اقدام عملی ایران وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد که تهران در واکنش به تحریم‌های یکجانبه واشنگتن، ۱۵ شرکت آمریکایی حامی فعالیت‌های تروریستی را تحریم کرد. تحریم‌هایی که بی‌تأثیر بود و هیچ ضرری متوجه این 15 شرکت آمریکایی نمی‌شد.

حال آمریکا برای بار دیگر تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کرد و به آن رأی داد؛ طرح موسوم به «مقابله با فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران» که صراحتاً نقض برجام است.