نحوه تشخیص نمک صورتی اصل از تقلبی کمی سخت است و در ظاهر این دو از هم قابل تسخیص نیستند.در این مطلب از پارس نیوز شما با روش های تشخیص نمک صورتی اصل از نمونه تقلبی آشنا می شوید.

himalayan-salt-6624666

نمک هیمالیا چیست ؟

نمک هیمالیا یکی از سالم‌ترین نمک‌های موجود است که پیوند شیمیایی آن، تفاوت زیادی با نمک خوراکی ندارد. این نمک حاوی سدیم کلراید، پتاسیم، منیزیم و کلسیم است و به دلیل وجود همین مواد معدنی در ترکیبات آن به رنگ صورتی درآمده است.

نمک هیمالیا معمولا برای پخت و پز، نگهداری مواد غذایی و حمام نمک استفاده می‌شود و همچنین به دلیل رنگ زیبایی که دارد در موارد تزئینی مثل آباژور سنگ نمک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مصرف نمک هیمالیا و استفاده از آن در تهیه غذا، برای حفظ سلامت بدن، بسیار موثر است و از جمله تاثیرات مهم این نمک بر روی بدن می‌توان به این اشاره کرد که باعث حفظ الکترولیت بدن و جلوگیری از بروز خشکی و کم آبی در بدن می‌شود و همچنین باعث جلوگیری از افت فشارخون در بدن و کمک به ارسال پالس‌های سیستم عصبی می‌شود و به این ترتیب از بروز افسردگی در فرد جلوگیری می‌کند.

همچنین در پارس نیوز بخوانید : نمک دریا بخوریم یا نمک تصفیه شده ؟

نمک-صورتی-هیمالیا-برند-GRINDER.JPG-150-گرم-scaled

نحوه تشخیص نمک صورتی اصل

نمک صورتی هیمالیا یکی از با ارزش ترین نوع نمک های موجوده در بازاره که خواص بسیار زیادی برای بدن داره، و از انجایی که اگر روی هر محصولی به خاطر نوعی ویژگی تاکید بشه، دست سود جویان برای وارد کردن نوع تقلبی و فیک همون محصول با ارزش بازتر میشه. برای همین در این قسمت یه سری راهکار ارائه میشه که شما توی خونه به راحتی تشخیص نمک هیمالیای اصل از نوع تقلبی رو آموزش ببینی.

نحوه تشخیص نمک صورتی : رنگ نمک

اولین و بارزترین مشخصه در تشخیص نمک هیمالیای اصل رنگ نمکه. بنابراین یه نمک هیمالیای ارگانیک و اصل باید به رنگ صورتی ملیح باشه نه صورتی پر رنگ. اگر که رنگ نمک غیر طبیعی بود، شک نکن که یه نمک هیمالیای تقلبی و رنگ شده هستش که نه تنها سودی برای بدنت نداره، بلکه میتونه باعث بروز برخی بیماری ها هم بشه.

نحوه تشخیص نمک صورتی : قیمت نمک

با توجه به اینکه نمک صورتی، جزء نمک های کمیابه و فرایند استخراج این نوع نمک سخت و زمان بره ،بر همین اساس می طلبه که این نوع نمک از قیمت معقولی برخوردار باشه. نمک های صورتی ارزان قیمت از نوع فیک و تقلبی هستند. که فاقد هر گونه ارزش غذایی می باشند. پس توجه به قیمت نمک هیمالیا دومین راه تشخیص نمک هیمالیای اصل از نوع تقلبی آن در نظر گرفته شده.

نحوه تشخیص نمک صورتی : تشخیص نمک هیمالیای اصل از روی طعم و مزه

بنابراین یه نمک هیمالیای اصلی داری طعم شور هستش. اگر بعد از چشیدن این نوع نمک هر طعم دیگه ایی غیر از شوری حس کردی. شک نکن که این نوع نمک تقلبی است.

1683384258_robeka.ir

نحوه تشخیص نمک صورتی : رطوبت سنجی نمک

و اما چهارمین ملاک در تشخیص نمک هیمالیای اصل که خیلی هم مهمه. آزمایش و تشخیص از روی رطوبت سنجی نمکه. اگر که یه نمک صورتی اصل و ارگانیک باشه، زمانی که در محیط مرطوب قرار می گیره، رطوبت رو به خودش جذب می کنه و سنگ نمک مرطوب می شه.

نحوه تشخیص نمک صورتی : در نظر گرفتن میزان مقاومت و استحکام سنگ نمک صورتی

و اما یکی دیگه از راه های تشخیص نمک هیمالیای اصل، از طریق میزان مقاومت سنگ نمک صورتی هستش. اگر که یه سنگ نمک صورتی اصل و با کیفیت باشه در برابر ضربه و پرتاب از ارتفاع هیچ گونه مقاومتی نداره و سریع می شکنه. بنابر این اگر دیدی سنگ نمک صورتی در برابر ضربه مقاومت می کنه، نشونه ی کیفیتش نیست، بلکه علامت فیک و تقلبی بودنش هست.

نتیجه‌گیری در نحوه تشخیص نمک صورتی

تشخیص نمک صورتی اصل از تقلبی، ضروری و اساسی است. هنگام خرید، باید به ویژگی‌های فیزیکی نمک، نظیر آسیب‌پذیری در برابر ضربه و شکستگی، رنگ و رطوبت‌پذیری دقت کرد. علاوه بر این، قیمت نیز نمایانگر کیفیت و اصالت محصول است. نمک‌هایی با قیمت‌های بسیار پایین ممکن است از کیفیت پایین‌تری برخوردار باشند یا حتی تقلبی باشند.

Untitled-design-1

مضرات نمک صورتی

درسته که نمک صورتی یا همون نمک هیمالیا یه نمک با کیفیت و معدنی و در عین حال سرشار از خواص است. اما مصرف بی رویه ی همین ماده ی مفید می تونه عوارضی رو به همراه داشته باشه. بد نیست تا این قسمت که راه تشخیص نمک هیمالیا ی اصل رو شناختی، با عوارض زیاده روی توی مصرفش هم آشنا بشی.

  • بالا رفتن سطح فشار خون
  • کاهش تراکم مواد معدنی استخوان
  • ابتلا به نارسایی قلبی
  • ابتلا به سیروز کبدی
  • منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری های کلیوی
  • اگر مشکل تیروئید داری تو مصرف نمک زیاده روی نکن
  • اگر که منع مصرف سدیم داری ، حواست به میزان مصرف نمک باشه.
  • احتمال بروز بیماری های قلبی و عروقی

1683384260_robeka.ir

فواید مصرف نمک صورتی

  • ضد باکتری و ضد عفونی کننده ی طبیعی
  • به خاطر خاصیت ضد عفونی کننده اش آکنه و جوش رو از بین می بره ( که البته در این روش مصرفش به صورت موضعی هست. یعنی باید مقداری نمک صورتی در آب حل بشه و روی صورت مالیده بشه، و بعد از بیست دقیقه با آب سرد شستشو بدی. برای اثر گذاری بیشترش هم می تونی نمک رو با آب مقطر مخلوط کنی )
  • یه لایه بردار طبیعی و مناسب ( اگه میخوای از نمک صورتی به عنوان لایه بردار استفاده کنی، یه مقدار نمک هیمالیا رو با چند قطره روغن نارگیل و گلاب ترکیب کن، اینجوری یه اسکراب طبیعی برای صورتت داری)
  • چون ضد عفونی کننده اس شوره و خارش سر رو از بین می بره. ( برای بهرمندی از این فایده ی نمک صورتی هم می تونی دو قاشق چای خوری نمک و رو با دو قاشق غذا خوری شامپو ترکیب کنی و موی سرت رو شستشو بدی )
  • نوعی ضد باکتری طبیعی برای سلامت دهان و دندان محصوب میشه ( برای این کار کافیه که مقداری آب و نمک و روغن نعناع رو با هم ترکیب کنی و یه دهانشویه ی طبیعی داشته باشی که هم
  • ضد باکتریه
  • دهنت رو خوشبو میکنه
  • از پوسیدگی دندونات جلوگیری میکنه
  • چون نمک صورتی سرشار از مواد معدنی است. بعد از مصرفش هورمون سروتونین در بدن افزایش پیدا میکنه. در نتیجه برای دردهای میگرنی مناسبه.
  • تقویت گردش خون
  • تقویت سیستم ایمنی
  • تقویت سیستم تنفسی (استفاده از بخار نمک هیمالیا ریه ها رو پاکسازی می کنه و برای درمان برونشیت هم مناسبه.)
  • میتونه به صورت طبیعی سینوس ها رو پاکسازی کنه ( برای این کار کافیه که مقدار نمک هیمالیا و آب رو ترکیب و داخل بینی اسپری کنید)

این موارد تنها بخش از خواص و مزیت های استفاده از نمک صورتی در برنامه ی غذایی یا استفاده ی موضعی از این نمک پر خاصیته.

sea-salt_91594-18

خواص نمک صورتی در طب سنتی

نمک صورتی دارای طبع گرم و خشک است، در طب سنتی بسیار مورد توجه قرار قرار گرفته است. برای بسیاری از افراد سوالاتی درباره خواص نمک صورتی، نمک صورتی برای چی خوبه ؟ و... پیش می آید، خواص نمک صورتی در طب سنتی عبارتند از:

  1. بهبود عملکرد هضم
  2. افزایش متابولیسم بدن
  3. برطرف کردن انواع عفونت‌های قارچیِ پا و ناخن
  4. برطرف کردن گرفتگی عضلانی
  5. ضد عرق طبیعی
  6. بهبود سلامت پوست
  7. درمان بیماری‌های تنفسی
  8. درمان علائم سینوزیت
  9. افزایش انرژی و بهبود علائم افسردگی
  10. داشتن خواب منظم
  11. خاصیت سم زدایی
  12. کاهش وزن
  13. بهبود چرخش خون در بدن

نحوه مصرف نمک صورتی

از نمک صورتی که ریز و پودر شده است، می توانید برای پخت و پز انواع غذاها، هنگام سرو غذا، برای نگهداری طولانی مدت از برخی ترکیبات غذایی استفاده کنید. نحوه استفاده از این نوع نمک با انواع نمک های مصرفی تفاوت خاصی ندارد. شما می توانید سنگ نمک صورتی هیمالیا را روی حرارت بگذارید و تکه های گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی، سیب زمینی و سبزیجات را روی آن قرار دهید تا بپزد. استفاده از نمک صورتی در حمام بسیار رایج است.

himalayan-salt

نمک صورتی از کجا بخریم ؟

انواع نمک‌های صورتی دانه ریز و دانه درشت و همچنین سنگ نمک صورتی را از فروشگاه معتبر تهیه نمایید.

نمک صورتی اصل

نمک صورتی هیمالیا کریستالی باارزش می باشد زیرا داری مقادیر مواد معدنی مختلفی است که باعث متمایز بودن آن با نمک های دیگر شده است و به سبب همین است که برای بدن مفید تر و مناسبت تر می باشد.

نمک صورتی اصل بیشترین استفاده را در تمامی جوانب دارد و زیرا به لحاظ ویژگی های ذکر شده می توان به اصل و خوب بودن آن پی برد.

عنوان توضیحات
رنگ صورتی
کاربرد خوراکی و درمانی و تزئینی
مواد معدنی سدیم کلراید کلسیم و منیزیم و پتاسیم
نام دیگر نمک هیمالیا

استفاده زیاد از این نوع نمک به جهت ویژگی های مفیدی که دارد موجب شهرت یافتن آن به صورت جهانی گشته است.

نمک صورتی اصل از ویژگی ها و خصوصیات های فراوانی هم درجهت درمانی وهم در پخت و پز کاربرد فراوانی دارد از ویژگی های درمانی آن باعث دفع سموم از بدن ،کمک به هضم غذا ،تنظیم قند خون ،بهبود وضعیت تنفسی و قابلیت ضد باکتری و ضد میکروب و همچنین برای بهبود ترمیم و جوانسازی پوست می توان اشاره کرد.

به واسطه همین ویژگی های ذکر شده می توان گفت نمک هیمالیا تاثیر به سزایی در سلامت بدن انسان دارد.

اما باید گفت استفاده بیش از حد از این نمک سبب خطراتی می‌شود.

نمک صورتی داری سدیم می باشد میدانید که بدن انسان برای حیات نیاز به ید دارد اما به مقدار کافی چرا که بدن انسان نیاز دارد به کمی سدیم و اگر سدیم بدن زیاد شود باعث خطرات منفی بر سلامتی انسان می گردد.

کاربرد های نمک صورتی تنها در ویژگی‌های درمانی و غذایی نیست بلکه از آن به جهت رنگ و جذابیتی که دارد در وسایل تزئینی منازل کاربرد داشته و استفاده های فراوان دارد.

نمک صورتی تقلبی، امروزه به دلیل افزایش یافتن شهرت نمک هیمالیا به جهت ویژگی های درمانی و خوراکی خاص آن موجب شده که برخی از فروشندگان به دلیل سود زیاد این نمک را به صورت نمک صورتی تقلبی در بازار عرضه و به دست فروشندگان برسانند.

نمک صورتی تقلبی ناشی از ناخالصی های موجود در نمک باعث به وجود آمدن خطراتی برای بدن می شود.

همچنین لازم به ذکر است که نباید از پیامد های نمک تصفیه نشده نیز غافل شویم ویاید به خوبی نمک اصل را از تقلبی تشخیص دهیم زیرا با توجه به ویژگی ها و رنگ و طعم نمک صورتی میتوان به راحتی نمک صورتی یا نمک هیمالیا را از تقلبی آن تشخیص داد.

610201100110020

سوالات متداول

چطور تشخیص بدم نمک هیمالیا اصله یا تقلبی ؟

از طریق رنگ، قیمت، طعم و مزه، رطوب سنجی و … 

اگر تیروئید داشته باشم می تونم از نمک هیمالیا استفاده کنم ؟

یه سری از افراد باید در مصرف هر نوع نمکی نه تنها نمک صورتی جانب احتیاط رو رعایت کنند. از جمله ی این افراد کسایی هستند که تیروئید دارند. پس حواست به میزان مصرف نمک باشه. چون زیاده روی تو مصرف بهترین و با کیفیت ترین نوع نمک میتونه نتیجه ی عکس بده و تازه بیماری رو تشدید کنه.

ویژگی درمانی نمک صورتی چیست ؟

از ویژگی های درمانی آن می توان به دفع سموم از بدن ،کمک به هضم غذا ،تنظیم قند خون ،بهبود وضعیت تنفسی و قابلیت ضد باکتری و ضد میکروب و همچنین برای بهبود ترمیم و جوانسازی پوست اشاره کرد.

آیا می توان نمک صورتی را جایگزین نمک سفید کرد ؟

میتوان کریستال نمک هیمالیا را با خوردن نمک خوراکی عوض کرد زیرا با توجه به میزان سدیم کمتر در نمک هیمالیا بهتر است از این نمک استفاده شود.