طرز شستن پرده حریر با دست و ماشین لباسشویی را یادتان می دهیم. پرده ها دائم در معرض آلودگی ها و گرد و غبار قرار می گیرند بنابراین شستن دائمی آنها الزامیست. اما اگر از روش های نادرست برای شستن آنها استفاده شود باعث آسیب دیدن و کاهش عمر آن می شود. برای گرفتن بهترین نتیجه، از روش هایی که پیش رویتان قرار می دهیم استفاده کنید.

پرده حریر - طرز شستن پرده حریر

شستن پرده توری در لباسشویی بهتر است یا با دست؟

بعد از خیس خوردن پرده های توری آن را از آب بیرون بکشید و به جنس آن دقت کنید. پرده های توری نازک و ظریف، بهتر است با دست شسته شوند. مثلاً پرده های ابریشمی و کتانی ممکن است در لباسشویی آسیب ببینند، پس زحمت را به جان بخرید و با دست‌هایتان پرده را خوب بشویید. اگر هم جنس ظریفی ندارند و از کتان یا پلی استر ساخته شده‌اند با خیال راحت ماشین لباسشویی را برای شستن پرده توری روشن کنید.

جلوگیری از گرفتن گردوغبار روی پرده های توری

برای جلوگیری از گرفتن گردوغبار روی پرده های توری حتی قبل از شستن پرده‌ های توری و خیساندن آنها قبل از شستشو آنها را با جاروبرقی غبارزدایی کنید معمولا جاروبرقی ها یک سری جداگانه برای پرده‌ها دارند که می‌توانید قبل از شستن پرده‌ های توری از آنها استفاده کنید و حتما بعد از شستن پرده ‌های توری هر از چندمدت یکبار از جاروبرقی برای غبارزدایی استفاده کنید.

طرز شستن پرده حریر با دست

 پرده حریر یا توری را از چوب پرده خارج کنید

برای شستشوی پرده توری و پرده حریر را به آرامی از چوب پرده جدا کنید. توجه داشته باشید که اولین قدم بسیار اهمیت دارد چرا که بافت پرده توری یا حریر بسیار لطیف و آسیب پذیر است و با یک فشار یا اشتباه کوچک امکان پارگی وجود دارد.

شستن پرده حریر با دست - طرز شستن پرده حریر

پرده را در آب ولرم قرار دهید

ابتدا پرده را در یک لگن یا وان بزرگ قرار دهید و ظرف را از آب ولرم  رو به سرد پر کنید. توجه کنید که بهتر است پیش از اضافه کردن هرگونه مایع یا پودر شستشو پرده باید چند دقیقه در آب خیس بخورد تا گرد و خاک ها خالی شود .

پیشنهاد می کنم اول یکبار پرده را خیس کنید و آب گل آلود را خالی کنید و مجدد لگن یا وان را پر از آب کنید . این کار به خصوص در شستن پرده های چرک مرده توصیه می شود.

پاک‌کننده اضافه کنید

هنگامی که پرده کاملا خیس شد، مقداری مایع یا پودر پاک کننده معمولی به پرده اضافه کنید. پاک کننده شما نباید آنقدر قوی باشد که به بافت لطیف تور یا حریر آسیب برساند و نباید آنقدر ضعیف باشد که پرده توری یا حریر را پاک نکند.

پیشنهاد می کنم از پودر صابون یا صابون بچه که در عطاری ها و مغازه های به فروش می رسد استفاده کنید. صابون بچه های قدیمی که همگی با آن آشنا هستیم پرده ها را درخشان می کند.

هیچ‌گاه پرده حریر یا توری را با چنگ و فشار نشویید. پرده توری یا حریر بافت ظریفی دارد و حتی ناخن بلند شما می‌توانند باعث نخ‌کش شدن یا پاره شدن پرده بشود. بنابراین تا جایی که ممکن است این جنس پرده را به آرامی بشویید.

دوباره آبکشی کنید

پس از آنکه به آرامی و ملایمت شستشوی پرده توری و حریر را بدون چنگ زدن انجام دادید، آب چرک اولیه را دور بریزد و دوباره آب سرد روی پرده بریزید تا مایع یا پودر پاک کننده از روی پرده پاک شود. مرحله آبکشی را چند بار تکرار کنید تا پرده توری یا حریر فاقد هرگونه مواد پاک‌کننده شود.

سرکه اضافه کنید ؛ طرز شستن پرده حریر

هنگامی که مواد پاک‌کننده را از پرده حریر یا توری پاک کردید، داخل لگن یا ظرفتان، آب سرد بریزید و مقدار بسیاری کمی سرکه به آب اضافه کنید. سرکه کمک می‌کند تا رنگ پارچه در شستشو حفظ شود و سفید کردن پرده های توری با موفقیت انجام شود.

با این حال توجه کنید، هیچ‌گاه پرده توری یا حریر سفید را برای مدت طولانی درون ظرف آبی که دارای سرکه است رها نکنید. چرا که ممکن است اثر منفی بگذارد و رنگ پرده را تغییر دهد.

می توانید از نمک و جوش شیرین هم برای سفید کنندگی بیشتر و درخشان کردن پرده هایتان استفاده کنید و در همین مرحله ای که سرکه اضافه کردید به جای آن نمک یا جوش شیرین بریزید.

پرده را از لگن خارج کنید

پس از آنکه برای آخرین بار پرده را آبکشی کردید و سرکه را از پرده توری یا حریر پاک کردید، پرده را از آب خارج کنید. پرده توری یا حریر به هیچ عنوان نباید برای مدت طولانی در آب قرار گیرد، زیرا بافت پارچه آسیب می‌بیند.

هنگامی که پرده را از لگن یا ظرف خارج کردید، روی یک حوله یا پارچه تمیز قرار دهید. توجه کنید که پرده صاف روی پارچه قرارگیرد تا جمع و چروک نشود. این روش کمک می‌کند تا آب اضافه از پرده توری یا حریر گرفته شود.

پرده را از چوب پرده آویزان کنید

اگر می‌خواهید پرده‌تان چروک نشود، هنگامی که پرده توری یا پرده حریر کمی نم دارد، از چوب پرده آویزان کنید. اگر هم به طور ناخواسته این اتفاق افتاد می توانید اتوشویی پرده را به یک خشکشویی بسپارید تا صاف و مرتب شود.

هیچ‌گاه پرده توری یا پرده حریر را در خشک‌کن ماشین لباسشویی قرار ندهید، زیرا به بافت پارچه توری و حریر آسیب جدی وارد می‌کند. بنابراین بهترین روش خشک کردن پرده، آویزان کردن از چوب پرده است تا در حالت خودش خشک شود.

توجه کنید، پیش از آویزان کردن پرده، چوب پرده و پنجره را تمیز کنید. زیرا پرده نم‌دار گرد و خاک و کثیفی را به سرعت به خود جذب می‌کند و پرده تمیز را دوباره چرک می‌کند.

شستن پرده در لباسشویی - طرز شستن پرده حریر

طرز شستن پرده حریر در لباسشویی

⦁ از همین ابتدا بگوییم که اگر پرده شما حساس است و یا چندین سال است که پشت پنجره آفتاب خورده، احتمال پارگی و خراب شدن آن در ماشین وجود دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود اگر به جنس پرده شک دارید آن را با دست بشویید و یا این کار را به خشکشویی واگذار کنید.

⦁ بعد از اینکه تصمیم به شستن با ماشین گرفتید بدانید که احتمالا در آخر کار پرده‌ای چروک تحویل می‌گیرید. پیشنهاد ما برای مقابله با آن این مشکل این است که از پودر صابون استفاده کنید.

⦁ بعضی افراد فکر می‌کنند پرده را باید تکی در ماشین انداخت. اما شما می توانید لباس‌های هم‌رنگ دیگرتان را هم با پرده بشویید. با این کار نه تنها در مصرف آب و برق صرفه‌جویی می‌کنید بلکه سطح اصطکاک آن با دیواره‌ها را هم کم می‌کنید و امکان پاره شدن پرده حین شستشو کاهش می‌یابد.

⦁ حدالامکان از برنامه خشک کن ماشین استفاده نکنید.

نکات:

⦁ در شستشوی پرده تور و یا حریر با ماشین بهتر است از نرم‌کننده استفاده کنید.

⦁ تا زمانی که پرده کمی نم‌ دارد آن را نصب کنید و یا در جایی کاملا صاف پهن کنید تا کمتر چروک شود. میتوانید روی مبل‌ها پهن کنید! البته اگر پارچه مبل‌هایتان رنگ نمیدهد.

⦁ در صورتی که پرده شما چروک شد می‌توانید از بخار شوی استفاده کنید.

⦁ استفاده از شوینده‌های قوی و به خصوص سفیدکننده عمر پارچه را کم کرده و امکان پاره شدن آن را افزایش می‌دهد.

⦁ برای اینکه پرده حالت آهار دار خود را حفظ کند می‌توانید پس از شستشو آن را درون آب و آب نشاسته از قبل خیس شده قرار دهید و سپس آویزان کنید.

⦁ برای اینکه پرده ظاهر تمیزی داشته باشد و غبار رویش از بین برود هرازگاهی و هنگام نظافت منزل روی آن را هم جارو بکشید.

شستن لباس در لباسشویی - طرز شستن پرده حریر

شستن پرده های توری در کنار لباس چرک

اگر بعد از بررسی جنس پرده بالاخره تصمیم گرفتید پرده های توری را با ماشین لباسشویی بشویید می‌توانید لباس‌های رنگ روشن و سفید کثیفتان را با پرده ها بشورید. این کار باعث می‌شود سطح درگیری پرده در ماشین لباسشویی با اطراف بیشتر شود و حتماً پرده هایتان تمیزتر خواهند شد. همچین می‌توانید برای استفاده بهینه از ماشین لباسشویی پرده توری را همراه با لباس‌های سفید دیگر بشویید! این امر به گردش بهتر پرده توری درون ماشین لباسشویی هم کمک خواهد کرد.

اتو کشیدن پرده توری بعد از شستن

وقتی شستن پرده توری در ماشین لباسشویی تمام شد و تمام کار‌هایی که باید انجام بدهید را انجام دادید، پرده ها را به صورت نمدار آویزان کنید.

همانطور که میدانید اتو کشیدن پرده های تور کار طاقت فرسا و وقت گیری است و آویزان کردن آن‌ها به صورت نمدار باعث می‌شود در حالی که خشک می‌شوند چروک‌ها نیز از بین بروند. البته نمدار، نه خیس!

طرز شستن پرده حریر با سرکه

سرکه خاصیت پاک کنندگی بسیار بالایی دارد و یک ماده طبیعی است که هیچ آسیبی به لباس و پارچه نمی زند. همچنین می تواند برای تمیز کردن انواع پرده های توری نیز کارآمد باشد اما باز هم محض احتیاط باید نوع پرده توری خود را پیدا کنید و آن را در سایت های مخصوص اطلاعات پارچه جستجو کنید. ممکن است که بعضی از انواع پرده های توری به سرکه حساسیت داشته باشند.

در غیر این صورت با خیال راحت از سرکه استفاده کنید.

پرده توری را داخل آب سرد و کمی سرکه کنید. با استفاده از دستان خود به جای ماشین لباسشویی، پرده را داخل آب بگردانید تا به تمام قسمت های آن برسد. سپس با استفاده از حوله ضخیم ، آب پرده را بگیرید و آن را خشک کنید. این کار را آنقدر انجام دهید تا پرده کاملا تمیز شود.

اگر از نتیجه کار راضی نبودید ، در مرحله بعد کمی جوش شیرین را به آب گرم اضافه کنید و همچنین کمی شوینده ملایم درون آن بریزید. میزان شوینده با سرکه و آب گرم باید یکسان باشد. به آرامی به مدت چند دقیقه پرده را با دستتان چنگ بزنید و سپس آن را جلوی آفتاب پهن کنید تا خشک شود.

یک ترکیب کارآمد دیگر نیز برای تمیز کردن پرده های توری وجود دارد. به این صورت که نصف یک فنجان سرکه، یک فنجان نمک ، یک قاشق غذاخوری زاج سفید یا همان سولفات و یک قاشق غذاخوری شکر را برای پاک کردن لکه ، خاک ، گل ، گرد و غبار ترکیب کنید و به روش های بالا به پرده بزنید.

پرده طوری - طرز شستن پرده حریر

اضافه کردن نمک به آب شستشوی پرده

در مرحله اول که پرده های توری در آب خیس می‌خوردند می‌توانید به جای سرکه و آبلیمو از نمک استفاده کنید. نمک به غبار زدایی و جداشدن دوده‌های روی پرده توری کمک می‌کند.

حلقه های زنگ زده پرده

از نزدیک که نگاه کنید گاهی اوقات حلقه های فلزی پرده های توری زنگ می‌زنند. یک محلول از آب و سرکه تهیه کنید و حلقه‌ها را در آن بشویید، با این روش می‌توانید زنگ زدگی روی حلقه ها را از بین ببرید. اگر حلقه‌ها زنگ زده باشند ممکن است رنگ زرد و قرمز زنگ‌ها را به پرده ها انتقال بدهند. بعد از شستن پرده های توری در لباسشویی هم می‌توانید با استفاده از صابون خشک سطح داخلی حلقه‌ها را برای حرکت روی میله روان‌تر کنید.

چگونه پرده های حریر و توری را سفید کنیم؟

مرحله 1

اول یک سطل بردارید که کل پرده شما داخل آن جا شود و همچنین فضای کافی داشته باشد تا بتوانید داخل آن پرده را حرکت داده و جابجا کنید. بهتر است که این کار را در مکانی مثل بالکن، زیر زمین و یا حیاط انجام دهید که جای وسیعی داشته باشید.

مرحله 2

یک کتری آب داغ کنید تا جوش بیاید و سپس مقداری پودر پاک کننده اکسیژن یا مایع پاک کننده پارچه را داخل آب بریزید و همچنین یک فنجان پر شوینده لباسشویی را برای بوی بهتر و پاک کنندگی قوی تر به ترکیب اضافه نمایید.

مرحله 3

مواد را تا جایی هم بزنید که کاملا به خورد هم بروند و قابل تشخیص نباشند. برای این کار حتما دستکش دست کنید.

مرحله 4

به آهستگی پرده را چنگ بزنید. کمی با پرده ور بروید و مواد را کاملا به آن آغشته کنید اما با خشونت رفتار نکنید. مطمئن شوید که تمام قسمت های پرده را لمس کرده اید.

مرحله 5

اجازه دهید تا چند دقیقه بعد از چنگ زدن، ترکیب درون سطل بماند. حدود 10 الی 15 دقیقه بعد بگردید و اگر دیدید که آب سطل خنک شده، پرده را در آورید و ببینید که به اندازه دلخواه شما تمیز شده یا خیر. اگر راضی بودید، پرده را با آب خالی آب بکشید و تمام کف ها را به آرامی از روی آن پاک کنید.

پرده حریر سفید - طرز شستن پرده حریر

مرحله 6

برای اینکه کف ها بهتر از بین بروند، می توانید پرده را مدتی داخل آب خالی قرار دهید و همچنین می توانید کمی آب داغ و پاک کننده اکسیژنه نیز به آن اضافه کنید و دوباره صبر کنید تا آب خنک شود و پرده را در بیاورید.

مرحله 7

در نهایت پرده ها را به آرامی روی بند پهن کنید و بعد از خشک شدن، شاهد سفید شدن آن باشید.

سایر نکات و راهکار ها برای طرز شستن پرده حریر

  1. اگرمی خواهید که نو بودن پرده ها را دوباره به آن ها برگردانید، می توانید 1 فنجان نمک فرنگی را با یک سطل آب سرد مخلوط کنید و پرده را 10 دقیقه داخل آن قرار دهید و سپس آب پرده را با دست و حوله بگیرید اما دوباره پرده را آب نکشید. اجازه ندهید که کاملا خشک شود و بعد آن را به پنجره اویزان کنید.
  2. برای اینکه پرده هایتان تمیزتر شوند، قبل از شستشو آن ها را درون پودر ماشین لباسشویی بخیسانید.
  3. برای شستن پرده های تور از سفید کننده استفاده نکنید زیرا باعث کدر شدن پرده ها می شود.
  4. در صورت استفاده از سفید کننده ها، مقداری جوش شیرین به آن ها بیفزایید.
  5. برای گرفتن خاک و دوده از روی پرده، ابتدا چند بار با آب سرد شستشو دهید و همچنین می توانید کمی نمک نیز به آن بیفزایید.