جهش کرونا در حال تغییر است. تاکنون  چند جهش کرونا در جهان اتفاق افتاده است. با جدید شدن جهش کرونا قدرت واگیری این بیماری بیشتر می شود. واکسیناسیون در مقابل جدیدترین جهش کرونا پاسخگو نیست.


به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صداوسیما ، حسین کیوانی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در خصوص اثربخشی واکسن‌های موجود در مقابل ویروس‌های جدید و جهش یافته «مو» و «لامبدا» گفت: در مورد این ویروس‌ها اوضاع آنگونه که تبلیغ می‌کنند، نیست و طبیعی است که هر چه قدر جلوتر می‌رویم و تغییرات در ویروس افزایش پیدا می‌کند، اثر بخشی واکسن‌های تزریق شده کاهش می‌یابد.

«مو» خطرناکتر است یا کرونای لامبدا؟

وی ادامه داد: در خصوص «مو» که سویه جدیدی است و در کلمبیا دیده شده، مشاهده است که حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد از افراد واکسینه شده به این ویروس مبتلا می‌شوند، اما این به این معنی نیست که واکسن‌ها در مقابل سویه‌های جدید ایمنی ندارند، بلکه واکسن‌ها موثر هستند، ولی اثربخشی آن‌ها ضعیف‌تر شده و آنتی‌بادی محافظت کننده آن‌ها کمتر است.

این متخصص ویروس شناسی ضمن اشاره به اینکه می‌توان برای ایجاد ایمنی در مقابل این واریانت‌ها از دز سوم واکسن و یا واکسن‌هایی که از این ویروس‌های جهش‌یافته ایجاد شده باشند، استفاده کرد، در پاسخ به این سوال که آیا شدت بیماری زایی در واریانت‌های «مو» و «لامبدا» بیش از سویه‌های قبلی است؟، افزود: هنوز مطالب اثبات شده‌ای در خصوص افزایش شدت بیماری‌زایی و مرگ‌ومیر در این سویه‌ها وجود ندارد.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی در پاسخ به این سوال دیگری مبنی بر اینکه در حال حاضر خطرناک‌ترین ویروس جهش یافته کرونا کدام است؟، توضیح داد: سویه‌های جدید از نظر بیماری زایی شدیدتر نشدند، اما سرعت انتشار آن‌ها افزایش پیدا کرده و تاکنون بیشترین سرعت انتشار را دلتا را داشته است چرا که سویه‌های «مو» و «لامبدا» هنوز به طور گسترده شیوع پیدا نکرده اند.

وی افزود: اگر «مو» و «لامبدا» به سویه غالب در جامعه تبدیل شوند و ۷ تا ۸۰ درصد از مواردی که مبتلا می‌شوند، از واریانت‌ها باشند، در آن صورت باید بررسی کنیم که این سویه‌ها چه خصوصیاتی را دارند و برای مثال باید ببینیم که آیا این ویروس‌ها زودتر فرد را از پای در می‌آورند؟ یا نه آرام‌تر هستند؟ و امکان بررسی این مسائل تا زمانی این سویه‌ها واریانت غالب در جامعه نشوند و ویروس در حال چرخش از سویه‌ها نباشد، وجود ندارد و نمی‌توان در این خصوص اظهار نظر کرد.

«مو» خطرناکتر است یا کرونای لامبدا؟

این متخصص ویروس شناسی با بیان اینکه این واریانت‌ها در کشور‌هایی که شناسایی شده اند، سویه غالب محسوب نمی‌شود، اظهار کرد: اگر این ویروس‌ها در آن جوامع غالب شوند، ممکن است در یک قومیت و یا نژاد دیگر رفتار متفاوتی داشته باشند و از این رو هیچ چیز در مورد آن‌ها قابل پیش‌بینی نیست.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه دلتا ایران را با بحران مواجه کرد، آیا تصور می‌کنید، ورود این ویروس‌ها به کشور بتواند ما را مجددا با بحران دیگری مواجه کند؟، متذکر شد: خیر، چنین اتفاقی بعید به نظر می‌رسد و اصلا قابل پیش‌بینی نیست و بر اساس مطالعات ویروس شناسی و اپیدمیولوژی بعید به نظر می‌رسد ما بعد از این با بحران‌های بدی رو به رو شویم هر چند مردم همچنان باید رعایت پروتکل‌های جدی بگیرند و آن‌ها را رعایت کنند.