ویروس کرونا پدیده ای عجیب است که از سال 2019 جهان را با خود درگیر کرده است. کرونا اثرات مخربی بر روی مغز و ریه افراد می گذارد.


به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل، ابتلا به کرونا حتی در میان افرادی هم که دو دوز واکسن کرونا زده اند رخ می دهد هر چند احتمال آن کم است. با این حال کسانی که با وجود واکسینه شدن کرونا گرفته اند به طیف شدید آن دچار نشده اند و بیماری خفیفی را پشت سر می گذارند.

یک پزشک آمریکایی در میسوری که هزاران نفر از مبتلایان به ویروس کرونا را تا امروز درمان کرده تصویری از ریه های بیمار واکسینه نشده و تصویر دیگری از ریه فرد واکسینه شده که کرونا گرفته است را به اشتراک گذاشت.

در این عکس ریه بیمار کرونایی ، بدون سابقه تزریق واکسن، به شکل محسوس و البته خطرناکی سفید است. حتی جای زخم نیز دیده می شود و غوغای این ویروس در ریه فرد مشهود است.

اما اسکن ریه بیمار کرونایی واکسینه شده نشان می دهد که هوا به مقدار کافی و البته تقریبا راحت در ریه فرد نشان می دهد و سفیدی های موجود در ریه فرد واکسینه شده در آن دیده نمی شود. کروناویروس اغلب منجر به عوارضی مانند ذات الریه می شود و زمانی رخ می دهد که ریه ها از مایع پر شده و ملتهب می شوند.

با پر شدن کیسه های هوا از مایع ، آنها نمی توانند اکسیژن زیادی دریافت کنند که منجر به علائمی مانند سرفه و تنگی نفس می شود.

مطالعات نشان می دهد کرونا به سلول های اپیتلیال نیز آسیب می زند.

اشعه ایکس بیمار واکسینه شده مقدار زیادی فضای سیاه را نشان می دهد ، به این معنی که فرد قادر است مقدار زیادی هوا را استنشاق کند.

در مقایسه ، عکس اشعه ایکس ریه های بیمار واکسینه نشده تقریباً کاملاً سفید است که به نام تاری ریه شناخته می شود.

تاری ریه ابرهای مبهمی از سفید هستند که در مقابل تاریکی ریه ها متضاد هستند  و معمولاً نشان می دهد ریه ها مملو از چیزهایی مانند مایع ، باکتری ها یا سلول های سیستم ایمنی است.

همچنین به این معنی است که بیمار نمی تواند به اندازه معمول اکسیژن دریافت کند.

این تصاویر بار دیگر نشان می دهد اهمیت ترزیق واکسن کرونا تا چه اندازه حیاتی است و تا چه اندازه از مرگ و میر ناشی از کرونا جلوگیری می کند. 

این تصویر ریه فردی را نشان می دهد که واکسن کرونا نزده و به بیماری کرونا هم مبتلا شده است. سفیدی های موجود در عکس مشهود است: 

تفاوت ریه فرد واکسینه شده با فرد واکسینه نشده (تصاویر)

این تصویر نیز ریه فردی را نشان می دهد که با وجود زدن واکسن کرونا، تست کرونای او مثبت شده اما بر خلاف یک فرد واکسینه نشده، ریه او سفیدی های کمتری دارد که حاکی از آسیب کم به ریه اوست.

تفاوت ریه فرد واکسینه شده با فرد واکسینه نشده (تصاویر)