به گزارش پارس نیوز، 

اگر به تازگی احساس می کنید که شنوایی تان دچار مشکل شده یا بعد از حمام رفتن احساس درد در گوش دارید، در این مطلب به شما خارج کردن جرم گوش به سادگی و بدون درد را آموزش خواهیم داد.

 

 

جرم گوش را چطور بدون آسیب زدن به گوش خارج کنیم؟

جرم گوش یکی از راه های برای سد کردن هجوم آلودگی به مجرای شنوایی است. همین دلیل کافی است، تا متخصصان شست و شوی مکرر مجرای گوش و خالی کردنش از جرم‌ها را توصیه نکنند و حتی شما را از تمیز کردن گوشهایتان با گوش‌پاک‌کن منع کنند. اما عجیب نیست که با وجود تاکید محققان به ساختن با جرم‌های چسبناک گوش، میل شما به چرخاندن گوش‌پاک‌کن در این مجرا، هر روز بیشتر می‌شود و برای خلاص شدن از این مزاحم زرد رنگ، به شست و شوی سالانه گوشهایتان تن می‌دهید. اما اگر یکی از همین روزها، با پزشکتان برای محو کردن جرم گوش‌ها قرار ملافات دارید، بهتر است ادامه این مطلب را بخوانید. ما چند راه بی‌ضرر، ساده و خانگی را برای کاهش جرم‌های مزاحم به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

 

از پارچه مرطوب کمک بگیرید

هرگز دوش حمام را به سمت گوشهایتان نچرخانید. شما می‌توانید برای تمیز کردن این ناحیه، از یک پارچه تمیز نم‌دار کمک بگیرید. با این روش، شما تنها امکان تمیز کردن قسمت بیرونی گوشتان را خواهید داشت و به کانال آسیب‌پذیر گوشهایتان صدمه‌ای وارد نخواهید کرد.

 

 

 

سراغ قطره گلیسیرین بروید

قطره ارگل یا گلیسیرین فنیکه، یکی از محصولات تایید شده برای کاهش جرم گوش است. اگر شنوایی گوشتان بخاطر انباشته شدن میزان جرم در گوشتان کم شده، می‌توانید در دوره کوتاهی از این محصولات استفاده کنید.

 

 

 

در گوشتان روغن بچه بریزید

روغن بچه، درست مانند روغن زیتون یا روغن بادام، یکی از محصولاتی است که بدون آسیب زدن به گوشتان، می‌تواند جرم‌های مزاحم را به بیرون هدایت کند. شما می‌توانید بین 2 تا 5 قطره از آن را به آرامی در گوش کیپ شده‌تان بچکانید تا جرم‌ها نرم و از گوشتان خارج شوند.

 

 

 

سرکه درمانی کنید

یک دستمال تمیز را به سرکه آغشته کرده و محدوده در دسترس گوشتان را با آن تمیز کنید. سرکه گوش شما را ضدعفونی و تمیز خواهد کرد و در صورتی که میزان جرم گوشتان بخاطر عفونت افزایش پیدا کرده باشد، به درمان شما کمک خواهد کرد

جرم گوش چیست

جرم گوش (earwax) ماده‌ای متمایل به زرد در داخل گوش است که از غده سباسه در مجرای گوش ترشح می‌شود. همچنین به عنوان سروومن (cerumen) شناخته می‌شود.

جرم گوش پوشش مجرای گوش را چرب، تمیز و محافظت می‌کند. این کار را با دفع آب، به دام انداختن خاک و جلوگیری از ورود حشرات، قارچ‌ها و باکتری‌ها به مجرای گوش انجام می‌دهد.

جرم گوش عمدتا از لایه‌های  پوست تشکیل شده است.

آن شامل:

  • کراتین: 60 درصد
  • اسیدهای چرب اشباع‌شده و اشباع‌نشده با زنجیره بلند، اسکوالین (squalene) و الکل: 12-20 درصد
  • کلسترول: 6-9 درصد

جرم گوش کمی اسیدی است و خاصیت ضد باکتریایی دارد. بدون جرم گوش، مجرای گوش خشک، مرطوب و مستعد ابتلا به عفونت می‌شود.

با‌ وجود این، هنگامی که جرم گوش جمع می‌شود و یا سفت می‌شود، می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی از جمله کم شنوایی شود.

تصویر جرم گوش

نتیجه تصویری برای جرم گوش

علائم مشکلات کثیفی گوش

اگر بیش از حد جرم گوش زیاد و سفت شود، می‌تواند مانند درپوشی گوش را مسدود کند. گوش مسدودشده ممکن است دردناک باشد و می‌تواند بر شنوایی تأثیر بگذارد.

انسداد جرم گوش ممکن است علائم زیر را ایجاد کند:

  • درد گوش
  • عفونت گوش
  • خارش گوش
  • وزوز گوش، که صدایی در گوش است
  • احساس پُری در گوش
  • سرگیجه، یا احساس عدم تعادل که می‌تواند منجر به سرگیجه و حالت تهوع شود
  • سرفه، به دلیل فشار ناشی از انسداد باعث تحریک عصب در گوش می‌شود

تجمع جرم گوش در مجرای گوش دلیل بسیاری از مشکلات و خرابی‌های سمعک است.

هنگام پاک کردن جرم گوش هرگز لازم نیست که چیزی را در گوش قرار دهید.  قرار دادن گوش پاک کن و اشیاء دیگر در گوش می‌تواند جرم گوش را بیشتر داخل مجرای ببرد و مشکل را بدتر کند.

بررسی وضعیت سلامتی از طریق جرم گوش

بررسی غلظت و رنگ جرم گوش اطلاعات زیادی در رابطه با وضعیت سلامت افراد در اختیار متخصصان گوش و حلق و بینی قرار می دهد.

جرم گوش سبز رنگ و آبکی

در برخی از موارد آبکی بودن جرم گوش ناشی از تعریق زیاد ، ورود آن به درون گوش و مخلوط شدن آن با جرم گوش است ؛ چنانچه حالت آبکی جرم گوش به دلیل ورود عرق به مجرای گوش نباشد ، سبز یا آبکی بودن آن می تواند نشانه عفونت باشد.

جرم گوش چسبناک و خشک

خشک یا چسبناک بودن جرم گوش به دلیل مشکل خاصی نبوده و بیشتر به نژاد افراد باز می گردد ، به گونه ای که بیشتر مردم قاره آسیا جرم گوش شان خشک بوده و مردم ساکن قاره اروپا و آفریقا جرم گوش خیس یا چسبناک دارند.

مطالعات ژنتیکی مبنی بر این است که حالت های مختلف جرم گوش از اجداد افراد به ارث برده شده و یک نوع واکنش به شرایط محیطی است.

جرم گوش با بوی تند

جرم گوش معمولاً به طور طبیعی و بدون نیاز به اقدام خاصی از گوش ها خارج می شود ؛ اما در برخی موارد جرم به طور خود به خودی از گوش ها خارج نشده و در آن تجمع یافته و با گذشت زمان باعث بروز درد در گوش یا پری آن می شود.

این نوع جرم در واقع نشانه آسیب دیدگی یا عفونت در گوش میانی بوده و می تواند علائم متعددی ؛ همچون مشکل در حفظ تعادل بدن ، انسداد گوش یا احساس پری و غیره داشته باشد که در این صورت باید به یک متخصص گوش و حلق و بینی خوب مراجعه کرد.

ترشح جرم گوش به بیرون

پارگی پرده گوش یا عفونت در برخی موارد منجر به رشد غیرطبیعی پوست که دارای ساختاری شبیه به کیست است ، بر روی پرده گوش می شود ؛ این ضایعات پوستی معمولا به شکل کثیفی و جرم از گوش بیرون زده و موجب گرفتگی مجرای گوش و درد آن می شوند.

جرم گوش پوسته پوسته

این نوع جرم گوش در اثر کم کار شدن غدد و افزایش سن در افراد بروز کرده و سلامتی فرد را تهدید نمی کنند.

m1570073-800px-wm

علل ایجاد جرم در گوش

افرادی که مقدار زیادی از جرم گوش در مجرای گوش‌شان تولید می‌شود، بیشتر احتمال انسداد گوش و تجمع جرم فشرده را دارند، یعنی جایی که جرم در مجرای گوش فرو می‌رود.

شنا می‌تواند باعث شود که برخی از افراد بیش از حد از جرم گوش تولید کنند.

سمعک نامرئی و قالب سمعک پشت گوشی باعث می‌شود جرم به‎طورطبیعی از گوش خارج نشود، به‌طوری‌که منجر به تجمع آن در داخل گوش می‌شود. استفاده از وسایل برای از بین بردن جرم گوش یا رفع خارش گوش می‌تواند باعث بدتر شدن آن شود.

این موارد شامل موارد زیر است:

  • گوش پاک کن
  • گیره موی سر
  • کلید
  • دستمال کاغذی

این موارد می‌توانند باعث شوند که جرم در عمق مجرای گوش و نزدیک پرده گوش (صماخ) فرو برود. این وسایل همچنین می‌توانند به بافت‌های حساس گوش آسیب رسانند و احتمالاً منجر به آسیب دائمی شوند.

تمیز کردن یا جرم‌گیری گوش باید توسط پزشک گوش و حلق و بینی انجام شود.

گوش جرم ساز

عفونت کانال خارجی گوش که پس از پرده گوش قرار دارد، در اصطلاح چرک گوش نامیده می‌شود که در برخی افراد به طور مکرر و به میزان زیاد اتفاق می‌افتد.

علت این عفونت‌ها، حساسیت پوستی یا درماتیت است. این حساسیت‌ها گوش را تحریک کرده و موجب خارش و تورم و سپس ایجاد عفونت می‌شود. خارش و تورم و درد از علائم عمده این عفونت​ها است که گاه با ترشحات چرکی همراه می‌شود.

شست‌وشوی گوش در بیمارانی که به این عفونت دچار هستند، ممنوع است. برای درمان این عارضه باید با گرمای موضعی، مسکن​های ضدالتهاب​ و آنتی‌بیوتیک‌های موضعی، درد را آرام کرده و برای خارج کردن ترشحات چرکی از گوش، از ساکشن یا مکش استفاده کرد.

برای خارج کردن ترشحات چرکی نباید از گوش‌پاکن و اجسامی که گوش را تحریک می‌کنند، استفاده کرد و در مجموع باید از فرو بردن اجسام خارجی به درون گوش اجتناب کرد.

استفاده از گوش‌پاکن برای پاک کردن جرم​های طبیعی گوش، اشتباه است زیرا می‌توانند موجب عفونت گوش خارجی در افراد شود.

ایمنی بدن افرادی که دارای بیماری​هایی مانند دیابت و بیماری‌های مشابه هستند، کم است و در نتیجه مستعد ابتلا به عفونت گوش هستند.

یکی از علائم محرک در ایجاد عفونت گوش، ورود آب به گوش است. شناگران و کسانی که زیاد حمام می‌کنند، مستعد ابتلابه این عفونت هستند و از درد و تورم رنج می‌برند. برای جلوگیری از این عارضه، بهتر است این افراد از گوش‌گیر یا پلاک گوش استفاده کرده و داخل گوش را در هنگام شنا و حمام چرب کنند. همچنین توصیه می‌شود بعد از حمام و استخر، داخل گوش به وسیله سشوار خشک شود.

گرد و خاک و آلودگی هوا از عوامل تحریک گوش‌های حساس است و شانس عفونت گوش خارجی را افزایش می‌دهد. پس در هنگام وقوع آلودگی هوا در خانه بمانید یا در خارج از منزل، گوش خود را بپوشانید.

برای کسانی که مکرر به عفونت گوش خارجی دچار می‌شوند، لیزر سرد توصیه می‌شود. این شیوه بدون عارضه و درد است که در چند جلسه، تورم و عفونت را سریعا از بین برده و موجب ترمیم پوست گوش می‌شود.

هر آنچه در مورد آشغال گوش نمیدانید

در گذشته از جرم گوش به عنوان مرهم زخم و مسکنی برای زخم‌های عمیق استفاده می‌کردند.

اما جرم گوش کارایی بیشتری دارد. تحقیقات نشان داده که جرم گوش می تواند نشان دهنده افزایش تدریجی آلودگی در بدن باشد، و حتی می تواند برای تشخیص بعضی از بیماری‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

جرم یا موم گوش از یک غده در کانال گوش ترشح می شود

سلول‌های درون کانال گوش، سلول های خاصی در بدن انسان هستند که حرکت می کنند. پروفسور شکیل سعید از بیمارستان گوش و حلق و بینی ملی سلطنتی لندن می گوید “شما می توانید یک قطره جوهر در گوش بگذارید و در طی چند هفته شاهد حرکت کردنش باشید، حرکتی که توسط سلول‌ها انجام می‌شود”

اگر این اتفاق نیفتد، کانال کور و کوچک گوش پر خواهد شد از سلول های مرده‌ای که در جریان پوست انداختن تولید می شوند.

این حرکت هم چنین جرم گوش را که توسط غده‌های تغییر یافته عرق تولید شده، بیرون می راند ( این غده ها کانال گوش را پوشانده‌اند ). گفته می‌شود که حرکت های معمول آرواره هنگام خوردن و صحبت کردن، به این حرکت کمک می کنند.

پروفسور سعید دریافته که جرم گوش گاهی با بالا رفتن سن تیره‌تر می شود و درآن دسته از مردان که گوش هایشان با زیاد شدن سن پرموتر می‌شود بعضا جرم گوش در جنگلی از مو گرفتار می‌شود.

جرم گوش خاصیت میکروب ‌کشی دارد

جرم گوش حاوی مومی روغنی و کراتینوسیت‌ها- سلول‌های مرده است. مابقی آن ، ترکیبی از مواد متفاوت است.

حدود ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ از غده‌ها، پتیدهای ضد میکروب تولید می کنند و همزمان غده های چربی نزدیک سلول های مو به این مخلوط الکلی، یک ماده چرب به نام اسکوالین (squalene)، کلسترول و تری گلیسرید اضافه می کنند.

میزان ترشح جرم گوش میان مرد و زن، یا پیر و جوان چندان تفاوتی ندارد، اما در یک تحقیق کوچک نشان داده شده که میزان تری گلیسرید آن بین ماه های نوامبر و ژوئیه کمتر می شود.

جرم گوش همچنین حاوی آنزیم ضد باکتری لیزوزم است که می تواند دیوارهای باکتری سلول را از بین ببرد. بعضی محققان به این موضوع اعتقاد چندانی ندارند و می‌گویند این بهترین محیط برای رشد باکتری است.

به ریشه خانوادگی شما بستگی دارد

بر اساس تحقیق دانشمندان موسسه مونل در فلیپین، گوش مردم آسیا جرم متفاوتی نسبت به غیرآسیایی‌ها تولید می کند. کروموزوم ۱۶ محل ژن “خشک” و “تر” برای جرم گوش است، که در آن ژن تر غالب است.

یک تغییر کوچک در ژن ABCC۱۱ هم به نوع خشک جرم گوش مربوط است و هم باعث کاهش بوی زیربغل در افراد چینی، ژاپنی و کره ای شده است.

تحقیق آمریکایی تمرکز ۱۲ ترکیب ناپایدار در جرم گوش را در گروهی مرکب از مردان سفید پوست و از شرق آسیا اندازه گرفته است.در ۱۱ نمونه از ۱۲ مورد جرم گوش سفیدپوستان، مقدار بیشتری از ترکیبات دارای بو داشت.

کیت پریج از موسسه مونل می گوید تحقیق آنها در مورد بوی جرم گوش اولین قدم اول برای فهمیدن این موضوع است که آیا می‌شود ازآن برای تشخیص بیماری استفاده کرد یا نه.

این موسسه در مورد یک اختلال ژنتیکی نادر به نام بیماریmaple syrup urine تحقیق می کند که توسط بوی جرم گوش به راحتی قابل تشخیص است. نمونه‌برداری از گوش بسیار ساده‌تر و ارزان‌تر از انجام تست ژنتیک است.

دکتر پریج می‌داند که تخصص او ممکن است عجیب به نظر بیاید. او می گوید “وقتی به کسی می‌گویم که روی بوی بدن کار می‌کنم، می‌خندد اما وقتی برایشان اهمیت موضوع را توضیح میدهم یا می گویم چقدر اطلاعات می تواند از طریق اینگونه تحقیقات بدست بیاید، اغلب دلیل کارم را می‌فهمند.”

جرم گوش می تواند دستگاه کنترل آلودگی باشد

جرم گوش مانند بسیار از ترشحات بدن، می تواند نشانه وجود سموم خاصی در بدن مانند فلزات سنگین باشد. اما جای عجیبی برای معاینه است و از یک آزمایش خون ساده قابل اعتمادتر نیست.

تعداد کمی از اختلالات گوارشی روی جرم گوش تاثیر می گذارد. برجسته ترین دستاورد علمی در مورد جرم گوش در سالهای اخیر، جرم ۲۴ سانتی متری است که در گوش یک نهنگ آبی پیدا شده بود.

برخلاف انسان که جرم گوش و سلول های مرده خود را بیرون می ریزد، نهنگ جرم گوش خود را نگه می دارد. این جرم وقایع زندگی نهنگ را ثبت می کند مانند حلقه های درخت که فصول خشک و مرطوب را در طول عمرش نشان می دهد.

جرم گوش توسط ساشا اوشنکو، محقق محیط زیست در دانشگاه بایلور در ایالت تگزاس، بررسی شده است. او و تیمش دریافتند که در طول زندگی یک نهنگ نر ۱۲ ساله، او با ۱۶ آلاینده سمی از جمله سم کشنده مواجه شده است.

او در سال اول زندگی بیش از هر زمان دیگر، در معرض آلاینده‌ها بوده است. به این معنی که احتمالا سموم از مادر به جنین یا از شیر به نوزاد منتقل شده‌اند

در سن بلوغ میزان زیادی از از هورمون استرس کورتیزول در جرم گوش نهنگ دیده می‌شد. سنی که در آن اولویت برای نهنگ، رقابت برای یافتن جفت بوده است.

بهترین کارها برای درمان جرم گوش

بهترین راه برای رفع اجرام گوش رفتن پیش پزشک است.در این حین پزشک با وسایل خاص خود نظیر سرم شست و شوی گوش، گوش شما را شست و شو داده و اجرام را خارج می کند.

درمان خانگی جرم گوش

اگر می خواهید این کار را در خانه انجام دهید، پس به روش زیر عمل کنید:

از یک پنبه به جای گوش پاک کن استفاده کنید، زیرا گوش پاک کن اجرام را به سمت پرده گوش نزدیک کرده و به گوش آسیب می زند یا با پارچه ای گرم شست و شو دهید.

راه‌های پیشگیری از شکل‌گیری جرم گوش

هنوز هیچ راه علمی برای پیشگیری از تجمع جرم گوش پیدا نشده است، اما توصیه می‌شود سالی یک الی دو بار به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه شود، مخصوصاً کسانی که سابقه این مشکل را دارند یا کسانی که سمعک استفاده می‌کنند.

مبود اسیدهای چرب امگا–3، روی و منیزیم نیز می تواند جرم گوش بیشتری را تولید کند.

هدف از شست‌وشوی گوش چیست؟

مجرا و پرده‌ی گوش بسیار حساس هستند. تولید واکس زیاد در گوش ممکن است به آسیب‌دیدن ساختار این اعضا منجر شود و در نهایت روی شنوایی فرد تاثیر منفی بگذارد. به همین خاطر، خارج کردن واکس اضافه با شستشوی گوش یکی از ایمن‌ترین و کم‌خطرترین روش‌های پزشکی است که میزان ریسک آسیب‌دیدن این عضو بدن در آن بسیار پایین است.

در بعضی مواقع ممکن است اجسام خارجی همانند غذا، حشره، سنگریزه یا آشغال به داخل گوش راه پیدا کنند و در همان جا بمانند. در چنین مواردی، باید فورا این اجسام از گوش خارج شوند تا به عمق نرسند و به پرده گوش آسیب نرسانند. برای این منظور، گوش فرد باید شست‌وشو داده شود.

شست‌وشوی گوش حتما باید توسط پزشک متخصص و در مطب صورت بگیرد تا خطری برای شنوایی بیمار بدنبال نداشته باشد.

شستشوی گوش چیست و چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

پزشک پیش از شست‌وشوی گوش به طور دقیق داخل گوش بیمار را معاینه می‌کند تا مطمئن شود که جرم گوش در نتیجه تولید بیش از حد این ماده است و در نتیجه‌ی ورود جسم خارجی انجام نگرفته است.

پس از معاینه، پزشک با استفاده از وسیله‌ای موسوم به اتوسکوپ (گوش‌بین) وارد گوش می‌شود. این وسیله نور به داخل گوش انداخته و مثل ذره‌بین به بزرگ‌نمایی تصویر می‌پردازد.

برخی دیگر از متخصصان گوش به وسیله ساکشن به شستشوی گوش می‌پردازند. به این صورت که بیمار به مدت سه تا چهار روز مرتب از قطره «گلیسیرین فنیکه» برای چرب کردن گوش استفاده می‌کند تا جرم‌ها حالتی نرم پیدا کنند و تخلیه‌شان راحت‌تر شود. سپس پزشک با دستگاه ساکشن جرم نرم‌شده را از گوش خارج می‌کند. فشار این دستگاه استاندارد است و به گوش آسیب نمی‌رساند.

برخی دیگر از پزشکان نیز با استفاده از وسیله‌ سرنگ‌مانندی آب استریل یا سرم نمکی را وارد گوش می‌کند تا فشار این آب سبب خروج جرم‌های اضافه شود. این فرایند درد زیادی بدنبال ندارد اما بدون شک در اثر کنده شدن جرم اضافه از گوش احساس ناراحتی خواهید داشت.

گفتنی است که این روش در ۱۰ تا ۱۵ درصد از بیماران انجام می‌شود و اغلب در کسانی صورت می‌گیرد که بیمار به خوبی از قطره گلیسیرین استفاده نکرده و جرم به خوبی چرب نشده و سفت مانده است و امکان تخلیه با ساکشن وجود ندارد.

تخلیه جرم گوش در خانه

توصیه ما این است که تخلیه جرم گوش خودسرانه صورت نگیرد و این کار به دست متخصص سپرده شود. اما اگر قصد دارید این کار را در خانه انجام دهید، ابتدا باید سطح خارجی گوش را با یک پارچه تمیز پاک کنید. حواستان باشد که نباید از گوش‌پاک‌کن استفاده کنید.

زمانیکه سر پنبه‌ای و پهن گوش پاک‌کن را داخل گوش فرو می‌کنید، در واقع خودتان باعث بیشتر شدن جرم گوش و فرو رفتن آن در انتهای کانال می‌شوید. این کار شستشوی گوش را سخت‌تر می‌کند و بعد از مدتی قدرت شنوایی‌‌تان کاهش می‌یابد.

پس از تمیز کردن گوش، با استفاده از قطره‌چکان هر روز چند قطره روغن بچه یا گلیسیرین را داخل گوش خود بچکانید تا جرم‌های داخل گوش نرم شوند.

سپس با استفاده از سرنگ محلول آب ولرم و نمک را به داخل گوش پمپاژ کنید تا جرم از گوش خارج شود.

چه زمانی نباید از شست و شوی گوش استفاده کرد؟

شست و شوی گوش در هر شرایطی برای همه مناسب نیست در صورت اعمال هر یک از عوامل زیر، این روش ممکن است نامناسب باشد:

  • شکاف کام مادرزادی
  • انسداد مجرای گوش با جسم خارجی دیگری رخ داده است.
  • فرد در 12 ماه گذشته تحت عمل جراحی گوش قرار گرفته است.
  • فرد دارای یک پرده گوش سوراخ شده است یا در 12 ماه گذشته یک مورد داشته است.
  • فرد مبتلا به اوتیت میانی است یا به تازگی دچار آن شده است که یک نوع عفونت گوش میانی محسوب می شود.
  • هر کسی که به دنبال آبیاری قبلی مشکلی مانند سرگیجه یا درد شدید داشته است، نباید مجدداً تحت این روش قرار گیرد.
  • کودک دارای یک لوله تمپانوستومی است که به آن گرومت نیز گفته می شود. این یک لوله کوچک است که پزشکان برای امکان تهویه گوش میانی آن را قرار می دهند.

از دیگر مشکلات ناشی از شست‌وشوی گوش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در موارد نادر جرم‌گیری گوش می‌تواند منجر به سرگیجه شود: احساس می‌کنید که اتاق دور سر شما در گردش است.

ناشنوایی: که ممکن است موقتی یا دایمی باشد.

نتیجه تصویری برای شست و شوی گوش

عوارض جانبی خارج کردن جرم گوش؟

بعضی اشخاص تجربه‌های منفی از شستشوی گوش دارند. این عوارض همانند مشکلات مذکور در بالا چندان جدی نیستند، اما می‌توانند آزاردهنده باشند. تاثیرات جرم‌گیری گوش شامل موارد زیر هستند:

سرگیجه‌ی موقتی

احساس درد یا آزار در کانال گوش

وزوز یا سوت کشیدن گوش

عوارض جانبی شستشوی گوش اغلب موقتی هستند و در کمتر از یک روز برطرف می‌شوند. اما اگر متوجه شدید که این درد ادامه دارد توصیه می‌کنیم حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا مطمئن شوید که پرده گوشتان پاره نشده یا آسیب‌های دیگری به گوش وارد نشده است.

روش‌های جایگزین برای جرم گیری گوش در خانه چیست؟

یکی از بهترین روش‌ها برای حذف چربی گوش استفاده از روغن زیتون برای نرم کردن چربی گوش است، تا چربی‌ها راحت‌تر از گوش شما خارج شوند.

روش‌ها و مواد مختلفی را می‌توان برای جرم‌گیری گوش در خانه استفاده کرد. از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترکیب آب و آب اکسیژنه برای خارج کردن چرک گوش

مقدار مساوی از آب و آب اکسیژنه (زیر ۳ درصد) را با هم مخلوط کنید.

چند قطره از آن را داخل گوش بریزید و سرتان را به یک طرف خم کنید.

اجازه دهید مایع مدتی در گوشتان بماند. سپس سرتان را به بغل خم کنید و اجازه دهید مایع اضافه خارج شود.

  • روغن بچه یا گلیسیرین برای تمیز کردن گوش

چند قطره روغن بچه یا روغن ملین را با قطره چکان داخل گوش بریزید تا چربی‌های گوش نرم شوند.

یک توپ پنبه‌ای را در دهانه گوش قرار دهید تا روغن چند دقیقه در داخل گوش بماند. این کار باعث می‌شود که روغن قبل از رسیدن به چربی‌های گوش از مجرای گوش خارج نشود.

پس از چند دقیقه توپ پنبه را بردارید تا روغن اضافه از داخل گوش خارج شود. روغن باعث می‌شود که چربی فشرده داخل گوش نرم شده و به راحتی خارج شود.

  • روغن زیتون برای پاک کردن جرم گوش

یکی از بهترین روش‌ها برای حذف چربی گوش استفاده از روغن زیتون برای نرم کردن چربی گوش است، تا چربی‌ها راحت‌تر از گوش شما خارج شوند.

دو یا سه قطره از روغن زیتون را در هنگام خواب در داخل گوش بریزید.

این کار را ۳ الی ۴ روز پشت‌سرهم تکرار کنید.

چگونه گوش را در خانه تمیز کنیم

  • آب نمک برای تخلیه جرم گوش

آب نمک بهترین راه حل  برای از بین بردن جرم گوش است که می تواند در خانه استفاده  شود. این می تواند موم  در داخل گوش را نرم کرده  و براحتی از آن خلاص شوید،مخلوط یک قاشق چای خوری نمک در نیم فنجان آب گرم کاملا حل کنید.

یک توپ پنبه در محلول  زده  فشار داده سپس سر خود را به بالا کج کنید  چند قطره از آن آب شور را در گوش بچکانید سه تا 5 دقیقه بماند  سپس سر خود را  برعکس قبلی  یعنی رو به پایین کج کنید تا آب شور بیرون بیاید سپس با یک پارچه تمیز مومها را ا پاک کنید.

  • پراکسید هیدروژن برای تمیز کردن گوش

پراکسید هیدروژن یکی دیگر از درمان بسیار موثر برای  جرم گوش  است. با توجه به اموال جوشان آن، پراکسید هیدروژن می تواند چرک گوش  را  از کانال گوش به راحتی از بین ببردمخلوط مساوی از هیدروژن پراکسید (3 درصد) و آب. با  قطره چکان به گوش بریزید   سر خود را کج  قرار داده و چند قطره از این محلول را با قطره چکان  به گوش بریزید.

مدتی بعد  سر خود را به سمت طرف مقابل قرار داده تا تخلیه شود   .با استفاده از یک پارچه تمیز،  موم  گوش را خارج کنید.

  • سرکه و الکلیک برای پاک کردن گوش

سرکه و الکلیک درمان قدیمی برای از بین بردن  موم بیش از حد  گوش  استفاده از سرکه و الکل استالکل به عنوان یک عامل خشک شدن  و تبخیر در دمای کم و سرکه با باکتری و قارچ مبارزه میکند، و از این رو  از هر نوع عفونت گوش پیشگیری میکند.مخلوط مساوی از سرکه سفید و الکل را در یک کاسه بریزید.

یک توپ پنبه در محلول را خیس کنید.

گوش  بطرف بالا کج نگه دارید و سپس دو یا سه قطره از این محلول را به گوش بریزید.

به مدت پنج دقیقه  صبر کرده سپس سر خود را  کج به جهت مخالف نگه دارید تا مومها خارج شود این درمان نیز  برای درمان گوش شناگران مورد استفاده قرار میگیرد.

  • آب گرم برای از بین بردن چرک گوش

آب گرم جرم  اضافی گوش را از بین می برد  سرنگ  را با آب کمی گرم (درجه حرارت بدن) پر کنید

سر خود را  کج نگه دارید و  گوش  را  به حالت مستقیم کانال گوش بگیرید.

برای یک دقیقه آن را داخل گوش تخلیه کنید در حالیکه سر شما کج و  بطرف مقابل است.

موم گوش را با یک پارچه تمیز کنید.

  • روغن بادام برای خارج کردن عفونت از گوش

روغن بادام نیز می تواند  به از بین بردن  موم گوش کمک کند. این روغن به عنوان یک روان کننده و نرم کننده برای موم است

روغن بادام  را در دمای اتاق گذاشته  و با  قطره چکان گوش را  با آن پر کنید.

گوش  را کج و به سمت بالا نگه دارید، و پس از آن پنج قطره از روغن بادام را در گوش با قطره چکان بچکانید.

10 تا 15 دقیقه بعد وقتی خوب نرم شد گوش را بطرف پایین نگه داشته تا چربی اضافی آن بیرون بریزد با پارچه تمیز گوش را تمیز کنید.

  • چگونه چرک گوش را با جوش شیرین خارج کنیم

جوش شیرین یک درمان طبیعی برای از بین بردن جرم گوش است.دو قاشق چای خوری  آب  رابا یک چهارم  قاشق  جوش شیرین مخلوط کنید.

سر خود را  کج نگه داشته  با  یک قطره چکان  چند قطره از این در گوش  بریزید.

به مدت 10 دقیقه صبر کرده و سپس با آب گرم با سرنگ بشویید.

سر  را کج کرده سمت خلاف جهت تا جرمش تخلیه شود و با یک پارچه نرم بشوئید.

اسیدهای چربیکی از شایع ترین علل برای تولید بیش از حد جرم گوش کمبود اسیدهای چرب امگا–3 است. بنابراین، از اسیدهای چرب امگا–3  بیشتر استفاده کنید که کمک بسیاری برای از بین رفتن این مومها میکند.همچنین  غذاهای غنی از امگا 3 مانند گردو، روغن کبد ماهی ، آووکادو، ماهی آزاد، ساردین، ماهی خال مخالی، شاه ماهی albacore و بذر کتان  در رژیم غذایی خود بگنجانید.

  • چگونه با روغن نارگیل گوش خود را تمیز کنیم

روغن نارگیل یک روش کاملا امن برای شستشوی گوش است. چراکه دارای اسیدهای چرب با زنجیره متوسط است. و دقیقا مانند روغنی است که غدد بدن به طور طبیعی ترشح می کنند. همچنین این روغن دارای خواص ضد میکروبی است و احتمال عفونی شدن گوش را کاهش می دهد.روغن نارگیل را چند ثانیه در ماکروویو گذاشته تا آب شود. سپس با قطره چکان چند قطره را داخل گوش خود را و ۵ الی ۱۰ دقیقه در حالی که گوش شما رو به سقف است ثابت بمانید. سپس به آرامی سر خود را چرخانده و مایع روغن و موم گوش را تخلیه کنید.

درمان جرم گوش در طب اسلامی تبریزیان

درمان جرم گوش دکتر خیراندیش

درمان های خانگی که در جرم گوش باید از آنها دوری کرد

از روش های تهاجمی برای تمیز کردن جرم گوش گوش دوری کنید. این روش ها مانند شمعدان گوش و قرار دادن سواب های پنبه ای تهاجمی می تواند به گوش داخلی و لاله گوش آسیب برساند وجرم را به سمت داخل فشار دهد.

تمیز کردن گوش با ابزارهای تیز می تواند:

  • احتمال دارد لاله گوش را پاره کند.
  • به پوست ظریف مجرای گوش آسیب برساند.
  • موم را بیشتر به سمت لاله گوش فشار دهد.
  • عفونت های باکتریایی را در حفره ایجاد کند.

استفاده از یک شمع مخروطی شکل توخالی و نگه داشتن شعله آن بر روی گوش آسیب دیده، یک روش برای ذوب کردن جرم گوش است. با این حال، شمع داغ می تواند در داخل گوش چکه کند و باعث آسیب دیدگی و سوختگی شود.

ساکشن گوش در طب سنتی

در ابتدا باید اختلالات به وجود آمده خوب بررسی و در صورت حاد بودن به پزشک مراجعه شود. در صورت شدید نبودن عارضه، می‌توان از طریق طب سنتی عارضه را درمان کرد. افراد نباید اصلاً با گوش پاک کن گوش‌ها را پاک کنند. هنگام حمام از باید گوشی‌های مخصوص گوش استفاده شود. هنگام عفونت شدید می‌توان از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کرد مانند سقز که قوی‌ترین بهبود کننده است.

بخور گیاه کاملیا از جمله مواد مناسب برای درمان جرم گوش است. اگر این عارضه در مجرای بیرون گوش ظاهر شده باشد، با درد و خارش شدید همراه است و علت اصلی آن٬ پاک کردن غیراصولی گوش است. گاهی اوقات٬ درد در اثر باکتری‌ها یا ویروس‌هایی که هنگام شنا وارد گوش می‌شود، به وجود می‌آید.

عفونت گوش را با روغن گل راعی می‌توان درمان کرد. ترکیب نصف یک حبه سیر، ۱ قاشق چای‌خوری روغن گل راعی، ۱ قاشق چای‌خوری روغن گل ماهور و هسته گریپ فروت را با هم مخلوط کنید. در ابتدا، ۴ قطره روغن هسته گریپ فروت آماده و سپس مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید. با استفاده از قطره چکان این ترکیب را داخل گوش بریزید و بگذارید ۱۵ تا ۳۰ دقیقه بماند. این کار را دو مرتبه در روز انجام دهید تا کاملاً از شر گوش درد و عفونت گوش خلاص شوید.

یکی دیگر از مواد ضدعفونی کننده سیر است. برای این کار ابتدا یک حبه کوچک سیر را کاملاً بکوبید و سپس آن را با روغنی که از قبل داغ شده است مخلوط کنید, بعد از سرد شدن روغنی که سیر له شده در آن است, می‌توانید مقداری از آن را در گوشتان بچکانید دقت کنید که چند قطره کافیست و روغن حتماً سرد شده باشد. استفاده از روغن داغ عفونت را تشدید می‌کند و به پرده گوش آسیب جدی می‌زند. یکی دیگر از موادی که موجب بهبود عفونت می‌شود سرکه سفید است. مقدار کمی از سرکه سفید و الکل طبی را در یک فنجان کوچک بریزید و مقدار هر دو برابر باشد. سپس چند قطره از این محلول را با قطره چکان داخل گوش بریزید و گوش را در حالتی نگه دارید که محلول خارج نشود.

یک محلول دیگر که با سرکه سفید می‌توانید تهیه کنید و در رفع عفونت گوش تاثیر دارد، مخلوط بودن سرکه با آب است. برای تهیه این محلول مقداری سرکه سفید را با آب مخلوط کنید و با قطره چکان چند قطره از آن را به گوشتان بریزید. بعد از گذشت یک دقیقه سرتان را به حالت کج نگه دارید تا محلول از گوشتان خارج شود. نکته مهمی که حتماً باید رعایت شود این است که اگر دچار گوش درد یا  پارگی پرده گوش هستید به هیچ وجه از دو روش ذکرشده برای درمان  عفونت گوش با سرکه سفید استفاده  نشود.

ماساژ درمانی راهی برای برداشتن موم گوش

ماساژ پشت گوش با روغن گرم می تواند باعث شل شدن جرم داخل کانال گوش شود و حرکت آن را به سمت دهانه راحت کند.

گرمای ملایم روغن می تواند جرم را رقیق کند، در حالی که حرکت انگشتان ممکن است آن را به سمت خارج از مجرای گوش روان کند. انگشتان خود را به مقداری روغن گرم آغشته کرده و از آنها برای ماساژ قسمت پشت لاله گوش استفاده کنید و فقط فشار آرامی وارد کنید. چند دقیقه ماساژ به نرم شدن و جدا شدن موم کمک می کند تا دفع آن راحت تر شود. در حالی که دهان خود را باز و بسته می کنید، لاله گوش خود را بکشید تا جرم را به سمت دهانه گوش بکشید. با استفاده از یک پارچه نرم جرمی را که به گوش خارجی رسیده است پاک کنید.

قبل ازاستفاده ازاین روش باید گوش خود را با روش مناسب ماساژ دهید. حرکت اشتباه می تواند با فشار دادن موم به داخل، وضعیت را بدتر کن

می توانید به مدت چند روز از هر یک از نرم کننده های ذکر شده در بالا استفاده کنید تا جرم گوش را به خوبی روان شده و از جای خود خارج شود و سپس با استفاده ازشستشو گوش آن را به آرامی از مجرای گوش خارج کنید.

احتمال دارد نرم شدن موم و شستشوی گوش طول بکشد تا جرم اضافی آن از بین برود تا گرفتگی کاملا برطرف شود. اگر پس از چند بار استفاده جرم گوش بهتر نشد، با پزشک خود تماس بگیرید.

آموزش جرم گیری گوش با آتش

شمعدان گوش شامل قرار دادن یک شمع توخالی (ساخته شده از یک لوله پارچه ای آغشته به موم) در کانال شنوایی خارجی است.

برخی از مردم شمع گوش یا کیت خریداری می کنند تا از آنها در خانه استفاده کنند. یا شخصی یا در سالن های آرایشی،می تواند در یک مرکز آبگرم یا مکان مشابه خدمات را برای شما انجام دهد. در آنجا به پهلو دراز می کشید یا صاف دراز می کشید و سرتان را به پهلو می چرخانید.

سپس متخصص زیبایی یک مخروط توخالی بلند( شمع گوش طب سنتی ) را که با موم (“شمع”) پوشانده شده است ، در دهانه گوش شما قرار می دهد. سپس او انتهای شمعی را که از گوش شما بیرون زده روشن می کند و اجازه می دهد تا نیمه تا پایین بسوزد. این زمان حدود 10 تا 15 دقیقه طول می کشد. سپس آرایشگر شمع را منفجر می کند و آن را از گوش شما خارج می کند.

برخی از افراد می گویند گرمای شمع باعث ساکشن می شود و این باعث جرم گرفتن گوش از گوش و داخل قسمت توخالی شمع می شود. برخی دیگر معتقدند که گرما جرم گوش را ذوب می کند، اجازه می دهد بعداً خود به خود از گوش خارج شودبه عنوان مثال ، هنگام دوش گرفتن.

تخلیه جرم گوش با آتش

جرم گوش چسبناک و ضخیم است. وقتی به سمت ورودی مجرای گوش کار می کند ، به داخل گوش شما می چسبد و به آرامی خشک می شود. با گذشت زمان ، حرکات فک شما جرم گوش را برطرف می کند. از آنجا می توان با پارچه ای مرطوب آن را از بین برد. شمع های گوش هیچ مکشی ایجاد نمی کنند ، و این ادعا را نادرست می دانند. حتی اگر این کار را انجام دهند ، برداشتن مستقیم جرم گوش از گوش شما به مقدار زیادی مکش نیاز دارد و این میزان قدرت می تواند لاله گوش شما را پاره کند.

گوشم جرم گرفته شمع های گوش مجاری گوش من را پاک می کند؟

لاله های گوش شما گوش میانی و داخلی شما را از دنیای خارج مسدود می کند. به هیچ وجه شمع های گوش نمی توانند بقایای زالو و مایع را از این نواحی مایع بگیرند زیرا در داخل سر شما مهر و موم شده اند. اگر این مناطق شکسته شود ، خطر عفونت و کاهش شنوایی وجود دارد. شمع های گوش هیچ هدفی ندارند و این یک ادعای کاملاً نادرست است.

نتیجه تصویری برای شمع های گوش

عوارض جرم گیری گوش با شمع

سوزاندن پوست و حفره ای میان پرده ی میانی گوش ایجاد می کند که سبب خونریزی گوش و عدم عملکرد آن میشود. روش خوبی نیست که چیزی را مستقیما وارد گوش خود کنید، زیرا منجر به صدمه زدن گوش و داخل رفتن بیشتر اجرام گوش می شود.

اگر مرتبا گوش خود را پاک کنید، باکتری هایی را که از گوش محافظت می کند را از بین می برد و سبب کاهش شنوایی جزئی و سوزش و خارش گوش می شود.

حتی موجب پری گوش آنان می شود در برخی موارد موجب گوش درد می شود و اگر از درمان های خانگی نتیجه نگرفتید به پزشک خود مراجعه کنید تا علت را تشخیص دهد.

شخص باید حتما پیش پزشک برود، اگر علائم عفونت گوش مثل درد در داخل یا اطراف گوش داشته باشد، مایعی از گوش ترشح شود یا شنوایی دچار مشکل شود.  در کل در صورت داشتن چنین علائمی خوب است که سریعا به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنید و از بدتر شدن آن پیش گیری کنید.

توصیه‌های مراقبتی

توجه داشته باشید که جرم گوش نیازی به تمیز کردن ندارد و وجود آن در گوش ضروری است. فقط در صورت غیرطبیعی شدنباید به پزشک مراجعه کنید تا آن را تخلیه کند.

خروج هر گونه جرم مایع از گوش نشان دهنده عفونی شدن آن است و باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید. این امر به واکس گوش ربطی ندارد.

اگر زیاد شنا می‌کنید پس از شنا و حمام حتما با سشوار گوشتان را خشک کنید.

از گوش پاک‌کن برای تمیز کردن موم گوش استفاده نکنید زیرا باعث انسداد بیشتر و عفونت گوش می‌شود.

ریختن یک تا دو قطره محلول گلیسیرین ماهانه در گوش باعث می‌شود از انسداد جرم‌ها جلوگیری شود.

درمان پزشکی جرم گوش

اگر درمان‌های خانگی مؤثر نباشند، مردم باید به جای این‌که خودشان سعی در خارج کردن جرم داشته باشند، به پزشک مراجعه کنند.

پزشک برای معاینه گوش از ابزار پزشکی به‌نام اتوسکوپ استفاده می‌کند. آن‌ها برای جرم‌گیری گوش ابتدا گوش را معاینه می‌کنند. در این معاینه مشخص می‌شود که آیا جرم فشرده شده یا خیر.

جرم گوش گاهی‌اوقات خودبه‌خود در مجرای گوش داخل‌تر می‌رود و انسداد ایجاد می‌کند. درمان فقط در صورت انسداد گوش که باعث درد یا کم شنوایی می‌شود، ضروری است. در این موارد، پزشک احتمالاً جرم گوش را خارج می‌کند.

روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد، از جمله روش‌های زیر:

قطره گوش گلیسیرین فنیکه چیست

پزشک برای نرم کردن جرم، ابتدا قطره گوش تجویز می‌کند تا آن را آسان‌تر خارج کند. افراد باید در دمای اتاق از قطره گوش استفاده کنند. جرم معمولا طی چند روز نرم می‌شود و به‌تدریج خودش بیرون می‌آید.

فرد مبتلا به پارگی پرده گوش یا عفونت گوش فعال نباید از قطره گوش استفاده کند.

untitled

قطره گلیسیرین فنیکه برای چیست

قطره گوش گلیسیرین فنیکه (Glycerin pheniqe) در واقع داروی موضعی گوش است که به صورت قطره در بازار عرضه میشود.

گلیسیرین فنیکه جرم گوش را که به طور طببیعی در کانال گوش ترشح میشود را نرم میکند و باعث خروج آن از گوش میشود.

قطره گوش گلیسیرین فنیکه (Glycerin pheniqe) از داروهای موضعی که علاوه بر نرم شدن جرم داخل مجرای گوش بر روی انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها و ویروس‌ها اثر کشنده دارد. درواقع گلیسیرین فنیکه در این ترکیب به عنوان حلال باعث نرم شدن جرم داخل مجرای گوش می‌شود.

قطره گلیسیرین فنیکه برای گرفتگی گوش

قطره گلیسرین فنیکه محتوی ۶٫۴ درصد فنل در پایه گلیسیرین است. فنل بر روی انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها و ویروس‌ها اثر کشنده دارد. همچنین موجب شکسته شدن پیوندهای پروتئینی داخل سبوم گوش می‌شود. گلیسیرین به عنوان حلّال باعث نرم شدن جرم داخل مجرای گوش می‌شود.
 

امروزه تمیز کردن گوش و خارج کردن جرم گوش به دردسر بزرگی تبدیل شده است یکی ازراه های غیر اصولی و خطرناک استفاده از گوش پاک کن هاست که این جرم ها را به عقب رانده و علائمی همچون کم شنوایی و کیپ شدن گوش را به همراه دارد. قطره گلیسیرین فنیکه در واقع یکی از بی خطرترین داروها در زمینه تمیزکردن گوش است که در ادامه به بررسی دقیق تر آن میپردازیم.

قطره شستشوی گوش

نتیجه تصویری برای گلیسیرین فنیکه

جرم گوش اگر به میزان کم باشد ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد.

در صورتی که جرم گوش زیاد باشد یا به دنبال دستکاری های مکرر سفت شده باشد و به انتهای گوش فشرده شده باشد می تواند علائمی مانند : احساس کیپی گوش ها ، کاهش شنوایی، خروج ماده از گوش ها به رنگ کرم تیره یا قهوه ای یا سیاه و… از علائم وجود جرم قابل توجه در گوش ها میباشد.

بسته شدن کانال گوش به وسیله ی جرم یکی از شایع ترین علت های کم شنوایی است و معمولاً علت فشرده شدن و به عقب رانده شدن جرم گوش، استفاده از گوش پاک کن است. خارش گوش، عفونت گوش و پارگی پرده ی گوش نیز از جمله عوارض دیگر استفاده از گوش پاک کن است.

در صورتی که پس از ویزیت برای شما جرم گوش قابل توجه که نیازمند تمیز کردن باشد تشخیص داده شود به طور معمول برای شما موارد زیر توصیه می شود:

گلیسرین فنیکه

قطره گلیسیرین فنیکه یا فنول گلیسیرین تجویزی را هر پنج ساعت پنج قطره در گوشی که جرم دارد بریزید سپس به مدت ۱۵ دقیقه به سمت گوش سمت مقابل دراز بکشید یا به سمت گوش سمت دیگر سر خود را خم کنید.

در صورتی که برای هر دو گوش شما قطره تجویز شده است به همین شکل پس از ریختن قطره برای یک سمت در مورد سمت مقابل نیز به همین نحو قطره ریختن را تکرار کنید.

مکانیسم اثر قطره گلیسیرین گوش

در واقع فنل ضدعفونی کننده بسار قویست که انواع باکتری و ویروس ها را از بین میبرد و موجب شکسته شدن پیوندهای داخل گوش میشود از سوی دیگر گلیسیرین به عنوان حلال عمل میکند و جرم داخل گوش نرم میشود. در واقع جرم داخل گوش، قطره گلیسیرین فنیکه را همچون اسفنج به خود جذب میکند و نرم میشود.

کاربردهای قطره گلیسیرین فنیکه برای عفونت گوش

  • نرم کردن جرم داخل مجرای خارجی قبل از شست و شوی گوش
  • درمان کمکی عفونت گوش
  • تسکین دردهای خفیف گوش میانی و خارجی

نحوه مصرف قطره گوشی گلیسیرین فنیکه

  • روش اول مصرف گلیسیرین فنیکه گوش

قطره گلیسیرین فنیکه معمولاً باید سه تا چهار بار در روز در گوش ریخته شود. ابتدا سه قطره از محلول گلیسیرین فنیکه را داخل گوش ریخته و زبانه غضروفی گوش را مثل تلمبه دو، سه بار فشار دهید تا روغن به خوبی به داخل گوش و کانال آن برود. مدتی روی طرف دیگر گوش که قطره نریخته اید بخوابید تا روغن به انتهای کانال گوش رفته و به خوبی آن را چرب کند؛ سپس گوش سمت دیگر را به همان روش چرب کنید تا جرم ها آماده تخلیه و نرم شوند.

  • روش دوم مصرف قطره گوش گلیسیرین فنیکه

در این روش همراه با گرفتن لاله‌ی گوش و کشیدن آن به سمت بالای سر، قطره گلیسیرین فنیکه را تا جایی چکانده که مجرای گوش کاملاً پر شود (حدود ۲۰–۱۰ قطره) و سپس با تکان دادن بخش‌های مختلف لاله‌ی گوش باید سعی شود که هوای درون مجرا تخلیه شده تا محلول به کل توده‌ی جرم برسد. پس از پر شدن مجرای گوش، حدود ۱۰ دقیقه صبر می‌کنیم تا محلول کاملاً به توده‌ی جرم نفوذ کند.

عوارض قطره گوش گلیسیرین فنیکه

  • حساسیت
  • آسیب به مجرا یا پرده صماخ
  • تورم جرم گوش
  • خورندگی و سفید شدن پوست شون در غلظت بالای دارو
  • التهاب و قرمزی یا خارش و سوزش

هشدار مصرف گلیسرین فنیکه برای گوش

از ریختن دارو در چشم جداً خودداری کنید. در صورت ورود دارو به چشم بلافاصله محل را با مقدار زیادی آب بشویید و برای اطمینان از عدم آسیب به سطح قرنیه به پزشک مراجعه نمایید.

شرایط نگهداری قطره گلیسرین گوش

در جای خشک با دمای بین ۸ تا ۳۰ درجه سانتیگراد. پس از هر بار مصرف درِ بطری را محکم ببندید. پس از باز شدن درِ بطری دارو فقط تا ۲۰ روز شرایط مناسب مصرف دارد، بنابراین پس از ۲۰ روز توصیه می شود باقی مانده قطره استفاده نشود.

قطره گلیسیرین فینکه در کودکان

جرم گیری گوش کودکان

عفونت گوش یکی از شایع ترین عفونت هایی است که در دوران شیر خوارگی بروز می کند و علل میکروبی (عفونی) و غیر میکروبی دارد.

عفونت گوش میانی اگرچه در افراد مختلف کم و بیش دیده می شود، اما کودکان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند که گاهی به پارگی پرده گوش آنان منجر می شود.

در سنین کمتر از دو سال به ویژه در نوزادان که مسیر گوش میانی در آن ها، کوتاه تر و مستقیم تر از افراد بزرگسال است، امکان عفونت با ورود مایعاتی مانند شیر و یا ترشحات دیگر به گوش میانی زیادتر است، به همین دلیل هم عفونت در این سنین بیشتر مشاهده می شود.

برای جلوگیری از ورود شیر به گوش میانی و در نهایت ایجاد عفونت گوش در کودکان شیرخوار لازم است، ضمن شیر دادن به کودک، چه از طریق شیشه چه از طریق شیرمادر، کودک در یک وضعیت خاص نیمه نشسته و صاف قرار گیرد تا از امکان انتقال ترشح شیر به گوش میانی در وی جلوگیری شود، ضمن اینکه امکان ابتلا به عفونت در کودکانی که به وسیله شیر مادر تغذیه می شوند، به دلیل بالا بودن سیستم ایمنی شان نسبت به سایر کودکان، به ویژه در شش ماه اول بسیار کمتر است.

پاره شده گوش کودک در صورتی که عفونت آن به وسیله آنتی بیوتیک از بین برود در عرض دو هفته سریعا ترمیم خواهد یافت، حتی در بسیاری از موارد خود به خود نیز ترمیم می شود، اما نکته مهم در این موارد استفاده نکردن از قطره گوش است که نه تنها در این زمینه کمک کننده نخواهد بود، بلکه موجب بدتر شدن وضعیت بیمار می شود.

اگرچه عفونت گوش با تجویز آنتی بیوتیک درمان می شود، اما علت اصلی ایجاد عفونت باید مشخص و مرتفع شود، بنابراین لازم است بعد از تجویز آنتی بیوتیک برای درمان ، علت ایجاد عفونت توسط پزشک بررسی و مرتفع شود.

ازجمله عوامل دیگر که موجب عفونت گوش میانی در کودکان می شود، عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی و سرماخوردگی های مکرر است، که به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی نوزادان و اطفال قبل از دبستان به وجود می آید.

از دیگر دلایل عفونت گوش میانی که موجب اختلال در عملکرد شیپور استاش می شود، وجود لوزه سوم یا ایجاد آلرژی در کودکان است که در مبتلایان به آلرژی تورم مخاط بینی و دستگاه تنفسی فوقانی دیده می شود و امکان ایجاد عفونت گوش میانی را در اطفال ایجاد خواهد کرد.

اگر چه لوزه سوم که تا حدود چهار سالگی رشد کرده است، پس از آن تا 10 تا 12 سالگی شروع به پس رفت می کند، اما در صورتی که این اتفاق نیفتد و لوزه سوم باعث فشار روی شیپور استاش و ایجاد اختلال در آن شود، این افراد علاوه بر آن که مستعد عفونت گوش می شوند، با مشکلات تنفسی دیگری هم روبرو خواهند شد که در این صورت لازم است لوزه سوم آنان باید برداشته شود.

چگونه عفونت گوش را خارج کنیم

شستشوی گوش

اگر قطره گوش موثر نبود، پزشک ممکن است شستشوی گوش را توصیه کند. پزشک برای جدا کردن و خارج کردن جرم‌ها، جریان آب پُر فشار را وارد مجرای گوش می‌کند.

در گذشته پزشکان از یک سرنگ فلزی برای شستشوی گوش استفاده می‌کردند که خطر کمی داشت.

اکنون، شستشوی الکترونیکی گوش وجود دارد که در دمای بدن، جریان آب را با دقت و تحت کنترل وارد مجرای گوش می‌کند. همچنین فشار اولیه را تا حد ممکن پایین نگه‌‌می‌دارد.

در این روش ممکن است لازم باشد گوش را در زوایای مختلف نگه‌دارید تا از رسیدن مایع به تمامی قسمت‌های مجرای گوش اطمینان حاصل شود.

اگر جرم گوش خیلی فشرده شده باشد، ممکن است پزشک هنگام شستشوی گوش چندین بار نیاز باشد که داخل گوش را با اتوسکوپ ببیند.

شستشوی گوش دردناک نیست، اما آب را با فشار وارد گوش کردن، ممکن است حس خوشایندی نداشته باشد. گاهی‌اوقات فرد ممکن است علائم دیگری را گزارش کند، در این موارد پزشک می‌تواند بررسی کند که آیا عفونت وجود دارد یا خیر.

اگر شستشوی گوش جرم را خارج نکند، ممکن است دوباره با استفاده از قطره نیاز به نرم کردن جرم گوش باشد و سپس تکرار شستشوی گوش. همچنین پزشک ممکن است قبل از شستشو حدود 15 دقیقه آب را در گوش قرار دهد.

چه‌زمانی شستشوی گوش مناسب نیست؟

شستشوی گوش در هر شرایطی برای همه مناسب نیست. در موارد زیر ممکن است این روش نامناسب باشد:

  • فردی که در 12 ماه گذشته جراحی گوش انجام داده باشد.
  • کودکی که دارای لوله تهویه (T) است، این لوله کوچک توسط پزشک برای تهویه گوش میانی داخل گوش قرار داده می‌شود.
  • جسم خارجی دیگری مجرای گوش را مسدود کرده باشد.
  • فرد دچار شکاف کام مادرزادی باشد.
  • فرد مبتلا به پارگی پرده گوش باشد.
  • فرد عفونت گوش میانی (otitis media) دارد یا به‌تازگی به این عفونت مبتلا شده است.
  • ترشح مخاط از گوش وجود داشته باشد که نشانه پارگی پرده گوش است.

اگر فردی به دنبال شستشوی قبلی مشکلاتی مانند سرگیجه شدید یا درد را تجربه کرده باشد، نباید دوباره با این روش جرم‌گیری کند.

جرم‌گیری دستی

اگر شستشوی گوش امکان‌پذیر نبود، پزشک ممکن است برای تمیز کردن مجرای گوش، مکش (suction) یا برداشتن دستی را توصیه کند. برای مکش از ابزار کوچکی برای خارج کردن جرم گوش استفاده می‌شود.

برای خارج کردن دستی جرم ممکن است از یک ابزار نازک با یک حلقه کوچک در انتها استفاده شود.

سایر ابزارهایی که پزشکان ممکن است برای این روش استفاده کنند شامل کرت (curette)، قاشق و قلاب است. پزشک همچنین باید از میکروسکوپ مخصوصی استفاده کند تا بتواند ببیند چه اتفاقی می‌افتد.

اگر فرد پس از برداشتن جرم گوش هنوز مشکل شنوایی یا وزوز گوش داشته باشد، برای بررسی سایر موارد ممکن است نیاز به تست شنوایی‌سنجی باشد.

وزوز کردن گوش

در واقع وزوز چیزی جز پیام ها و یا پالس های عصبی اشتباه نیست. احتمالا شنیده اید که برای مثال فردی که پایش قطع شده می گوید کف پایم می خارد. وزوز در واقع توهم بخش شنوایی مغز است از یک صدایی که وجود ندارد. آنچه که مغز ما از صوت درک می کند بر اساس پالس های عصبی ایجاد شده از حلزون گوش است. وزوز، صداهایی است که بدون منبع صوتی واقعی خارجی توسط مغز درک می شود و می تواند ناشی از ساده ترین علت ها مانند جرم گوش تا پیچیده ترین و خطرناک ترین علت مانند تومورهای مغزی باشد. صدای دریافت شده به شکل های مختلف در افراد مختلف شنیده می شود اما آنچه که اغلب بیماران عنوان می کنند صدایی شبیه وزوز زنبور است که به همین دلیل نام این بیماری که مربوط به صداهای در سر است وزوز گذاشته شده است. سایر صداهایی که از آنها شکایت می شود سوت ممتد یا گهگاه است. صدای قل خوردن کتری ، صدای خش خش کاغذ و یا صدای خروج گاز از شلنگ از تشبیهات عمده بیماران مبتلا به وزوز است.

علت وزوز

همانگونه که اشاره شد وزوز دلایل مختلفی دارد در اینجا به ذکر چند علت ، راههای تشخیص و شیوه درمانی پیشنهادی می پردازیم

عوامل فیزیکی ایجاد کننده وزوز : این عوامل بیشتر باعث ایجاد وزوز تک گوشی می شوند، مگر در موارد نادر که به صورت همزمان در هر دو گوش اتفاق بیافتند. یک راه ساده برای تشخیص این گروه آنست که در محیط های ساکت تر شدت وزوز آنها کاهش می یابد. یا اگر فرد گوش خود را بگیرد صدای وزوز کم می شود. درمان این نوع وزوز پروسه مشخص و بیشتر فیزیکی و دارویی داشته و عموما نیاز به توانبخشی و درمان های طولانی ندارد.

جسم خارجی 

ساده ترین علت وزوز جرم یا وکس گوش است. گاهی تکه ای از جرم گوش به دلایل مختلف (مثلا استفاده از گوش پاک کن) در مجرای گوش داخل تر از محدوده غضروفی رفته و به پرده گوش می چسبد. این باعث می شود که ریتم لرزش پرده به هم بخورد و همراه با صداهایی که فرد به طور طبیعی می شنود صدایی اضافه تر نیز که اغلب شبیه وزوز بال مگس است دریافت کند. در واقع هر جسم خارجی که به پرده گوش بچسبد حتی یک مو (که به فراوانی در مجرای گوش یافت می شود) می تواند علت وزوز باشد.

شیوه تشخیص : با یک معاینه اتوسکپی ساده می توان این موضوع را تشخیص داد.

درمان وزوز گوش با گلیسیرین فنیکه

ساکشن یا شستشوی گوش که توسط پزشک متخصص انجام می شود. گاهی تجویز قطره گلیسرین فنیکه نیز می تواند راهگشا باشد اما توصیه این است پیش از استفاده از هر دارویی با پزشک مشورت شود ، زیرا شرایط پرده تمپان و کانال گوش در استفاده از دارو باید لحاظ شود.

فیلم چرک گوش

جرم گوش عجیب

ملاحظات

در حالت طبیعی، گوش کنترل کاملی بر روند تولید جرم گوش دارد زیرا ترشح و تولید بیش از اندازه این ماده‌ی چسبناک می‌تواند به انسداد موقتی گوش منجر شود. همچنین اجتماع بیش از حد جرم در گوش سبب گوش‌درد، کاهش شنوایی و سوت کشیدن گوش می‌شود. در چنین شرایطی بایستی بیمار جهت شستشوی گوش و اقدام‌های لازم به پزشک مراجعه کند.

پرده گوش که پرده صماخ نامیده می‌شود یک پوسته نازک بین گوش خارجی و میانی است. در برخی مواقع شستشوی گوش ممکن است منجر به عقب رانده شدن جرم‌ها شده و در نهایت موجب سفت شدن آن ها میشود. این فرایند باعث می‌شود که جرم به راحتی از گوش خارج نشود. در نتیجه فشار بیشتری به پرده گوش وارد می‌شود و خطر پاره شدن این پرده را افزایش می‌دهد. بنابراین توصیه میشود قبل از شست و شوی گوش حتما از قطره گلیسیرین فنیکه استفاده کنند.

در صورتی که قطره گلیسرین فنیکه یا فنول گلیسیرین( معروف به قطره شستشوی گوش) را در گوشتان ریختید و بلافاصله قطره ها را در گلویتان احساس کردید، در آن سمت قطره را قطع کرده و با دکتر مشورت نمایید. این قطره زمانی که پرده گوش پاره باشد نباید استفاده شود.

ممکن است دکتر به شما بگوید ابتدا در زمانی که برای شما مناسب است نوبت تمیز کردن گوش بگیرید(از مطب یا بیمارستان یا درمانگاه)، سپس از ۵ روز قبل از روز نوبت تان شروع به ریختن قطره ها کنید.

جرم گوش با دستگاه ساکشن که درد خاصی ندارد و راحت تر از روش شستشو با آب است انجام می شود. این روش حتی برای اطفال نیز به راحتی قابل تحمل و قابل انجام است.

پس از ریختن قطره ها تا زمان تمیز کردن، طبیعیست به علت ریختن قطره ها گوش شما کمی کیپ شود که پس از ویزیت و تمیز کردن گوش رفع میشود.

وارد کردن گوش پاک کن یا هرگونه وسیله دیگر به گوش ممنوع می باشد.

نتیجه‌گیری

جرم گوش فشرده می‌تواند ناراحت کننده باشد، اما معمولاً با درمان‌های خانگی یا معالجه پزشکی برطرف می‌شود. شما ابتدا می‌توانید از قطره‌های گوش بدون نسخه استفاده کنید. اگر قطره موثر نبود، باید به پزشک مراجعه کنید. هرگز چیزی در گوش خود فرو نکنید، زیرا انجام این کار می‌تواند مشکل را بدتر کند و باعث آسیب دائمی شود. فقط از گوش پاک کن برای تمیز کردن قسمت‌های بیرونی گوش استفاده کنید و هرگز برای قسمت‌های داخلی از گوش پاک کن استفاده نکنید.