فریز کردن سبزی این روزها بسیار رواج یافته استوزیرا بسیاری از خانم ها به دلیل مشغله کاری زمان کافی نداشته و مجبور به استفاده از سبزی ها فریزری هستند.در این مطلب از پارس نیوز شما با روش های صحیح فریز کردن انواع سبزی آشنا خواهید شد.

سبزی3

صرفه جویی در زمان آشپزی با فریز کردن سبزیجات

یکی از دلایلی که افراد را به فریز کردن انواع سبزیجات و نحوه فریز کردن انواع سبزیجات ترغیب می‌کند صرفه‌جویی در زمان آشپزی است، سبک زندگی امروزی انسان‌ها طوری شده که زن و مرد بیشتر وقت خود را خارج از منزل به‌سر می‌برند و دیگر زمان زیادی ندارند تا صرف امور خانه‌داری و آشپزی کنند، در نتیجه به سمت راه حل‌های ساده و کوتاه می‌گردند.

با فریز کردن سبزیجات شما هر زمان‎که بخواهید آن را در دسترس دارید و دیگر لازم نیست فرآیند خرید، شست‌شوی آن و … را طی نمایید.

با توجه به اینکه رشد و برداشت بعضی از سبزیجات محدود به فصلی خاص است، شما نمی‌توانید آن را در فصل دیگری از سال داشته باشید و مصرف کنید در نتیجه می‌توانید با فریز کردن سبزیجات دلخواهتان به طور همیشگی و مداوم از آن استفاده کنید.

همچنین در پارس نیوز بخوانید : فریز کردن هویج روشی عالی برای نگهداری طولانی مدت

فریز-کردن-سبزی-قرمه-دستور-اصلی-عکس

مقایسه ارزش غذایی سبزیجات تازه در برابر فریز کردن سبزیجات

شاید این سوال ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد که کیفیت سبزیجات فریز شده بیشتر است یا سبزیجات تازه ؟

تحقیقات نشان داده که شما با درست فریز کردن سبزیجات می‌توانید ارزش غذایی آن را حفظ نمایید. بنابراین می‌توان گفت که اکثر سبزیجات تازه برتری نسبت به سبزیجات فریز شده ندارند و شما می‌توانید با خیال راحت از آنها در وعده‌های غذایی‌تان استفاده کنید.

چه سبزیجاتی فریز نشوند ؟

سبزیجاتی که از خانواده کلم هستند مانند گل کلم، کلم بروکلی، کلم، کلم سفید و کلم قرمز بهتر است به صورت تازه و فریز نشده استفاده شوند زیرا وقتی فریز می‌شوند خاصیت آنتی اکسیدانی خود را از دست می دهند. سیب زمینی و گوجه فرنگی از جمله سبزیجاتی هستند که به خاطر بافت نشاسته‌ایشان نباید فریز شوند زیرا در صورت فریز شدن طعم خوب خود را از دست خواهند داد.

چه نوع از سبزیجات بهتر است فریز شده مصرف شوند ؟

آن دسته از سبزیجاتی که ویتامین‌های محلول در چربی دارند و هم‌چنین می‌توانند ویتامین E را در خود نگه دارند برای فریز کردن مناسب‌ترند. سبزیجاتی مانند هویج، سبزیجات برگ‌دار و بروکلی از جمله آنها هستند

عمر مفید سبزیجات فریز شده

فریز کردن سبزیجات بدین معنی نیست که تا هر زمان که مایل بودید آن را در فریزر نگه دارید وهیچ آسیبی به بافت آن نرسد به طور کلی از زمانی که سبزی مورد نظرتان را فریز می‌کنید دو الی سه ماه زمان برای مصرف آن خواهید داشت.

فریز-کردن-سبزی

بهترین روش فریز کردن سبزی

سبزیهای منجمد را می توان 2 تا 3 ماه در فریزر نگهداری کرد اما اگر آنها را بیش از این مدت داخل فریزر نگه داری نمایید ارزش تغذیه آن کم نمی شود ولی مواد معطر آن کاهش می یابد. برای فریز کردن سبزی ها :

1. هر مقدار سبزی که لازم دارید را تهیه کنید و آن را پاک کرده و حدود نیم ساعت در آب و نمک خیس دهید و سپس سه بار آب کشی کنید.

2. سبزی را با یک چاقوی تیز خرد کنید. چاقوی تیز سبب می شود که سبزی له نشود و بافت سبزی آسیب نبیند و ارزش غذایی آن حفظ شود.

3. پس از خرد کردن سبزی حرارت مختصری به آن بدهید اما لازم نیست سبزی را با روغن سرخ کنید. سبزی روی حرارت آب می اندازد و بخار روی آن می پیچد، اجازه دهید آب سبزی تبخیر شود.

4. پس از اینکه سبزی ها به طور کامل خنک شدند ، آنها را به اندازه مصرفتان در هر وعده درون کیسه فریزر بریزید و داخل فریزر قرار دهید. توجه کنید که سبزی ها را در حجم کم و بسته های کوچک (یک وعده ای) منجمد کنید. مثلاً اگر می خواهید سبزی را در 4 وعده مصرف کنید، آن را در 4 کیسه بسته بندی یا در 4 ظرف مختلف بریزید.

روش های دیگر فریز کردن سبزی:

قرار دادن سبزی ها در آب گرم:

شما می توانید برای سبزی هایی که نیاز به حرارت دادن ندارند مانند سبزی آش یا سوپ ، برای حفظ رنگ سبزی و جلوگیری از تیره شدن آن ها در فرایند انجماد ، سبزی ها را چند دقیقه در آب گرم قرار دهید تا حجم سبزی ها کم شود و جای کمتری را در فریزر اشغال کند.

ریختن سبزی در قالب یخ :

شما می توانید برای فریز کردن سبزی ، قالب یخ پلاستیکی یا سیلیکونی یا فلزی را آماده کنید و یک یا دو قاشق غذاخوری از سبزی خرد شده را داخل هر قالب ریخته و روی آن یک قاشق آب بریزید. اگر سبزی شما آبدار است می توانید بدون اضافه کردن آب آن را فریز کنید، بدین طریق که سبزی خرد شده را داخل قالب ریخته و با دست کمی فشار دهید تا سبزی به طور فشرده داخل قالب قرار گیرد. شما می توانید به جای آب از یک قاشق غذاخوری روغن زیتون نیز استفاده کنید.

hou7239

فریز کردن سبزی با آب مرغ :

اگر قصد استفاده از سبزی برای سوپ را دارید بهتر است از آب مرغ یا آب گوشت استفاده کنید. به این صورت که موقعی که مرغ یا گوشت یا قلم را پختید آب آن را جدا کرده و از صافی رد کنید و موقع فریز کردن سبزیجات از آب گوشت یا مرغ داخل قالب های یخ بریزید. قالب یخ را داخل فریزر قرار دهید تا سبزی کاملا یخ ببندد سپس بعد از یخ زدن کامل، آن را از فریزر و قالب های یخ زده را از قالب اصلی خارج کرده و داخل ظرف مناسب یا بسته بندی فریزری قرار دهید. موقع استفاده به هر تعداد از این قطعه ها نیاز داشتید از فریزر خارج کرده و باقی را مجددا داخل فریزر بگذارید. سبزی را با این روش به مدت 2 تا 3 ماه می توانید داخل فریزر نگه داری کنید.

نکات مهمی که زمان فریز کردن سبزی باید رعایت کنید:

بعد از تازه خواری ، منجمد (فریز) کردن، بهترین روش نگهداری سبزی است، اما اگر می خواهید سبزی های منجمد شده کیفیت خوبی داشته باشند، به کیفیت سبزی هایی که می خرید ، توجه کنید.

برای نگهداری سبزی ها در فریزر، از ظروف مخصوص نگهداری مواد غذایی یا کیسه فریزرهایی که روی بسته بندی آن درج شده مناسب فریز کردن است، استفاده کنید تا آلودگی داخل سبزی وارد نشود و سلامت مصرف کننده به خطر نیافتد.

اگر بسته بندی سبزی شما بزرگ باشد می توانید بسته را بشکنید و باقی را داخل فریزر قرار دهید اما دقت کنید که نباید بسته بندی آلوده شود.

اگر سبزی فریز شده را از درون فریزر خارج کنید و بگذارید یخ آن باز شود و مقداری از آن را استفاده نمایید و مابقی را دوباره به فریزر باز گردانید ، این کار سبب می شود ارزش تغذیه ای سبزی کاهش یابد و املاح و ویتامین ها و مواد معطر آن خارج شود.

فریز-سبزی

نکات مهم در فریز کردن سبزی

هیچگاه سبزی را با روغن سرخ نکنید زیرا اگر سبزی سرخ شود، مواد مضر روغن در سبزی ذخیره می شود.

سبزی ها را باید در بسته های صاف و مقطع بسته بندی کرد و داخل فریزر قرار داد.

دقت کنید که فریزر شما نباید بیش از حد پر باشد و باید امکان گردش هوای سرد در اطراف مواد غذایی باشد زیرا نوسانات دمایی باعث می شود مواد غذایی و به خصوص سبزی ها به خوبی منجمد نشوند و کیفیتشان پایین بیاید.

روش‌های صحیح فریز کردن چند سبزی پر‌مصرف

با توجه به ساختار هر نوع سبزی نحوه فریزر کردن انواع سبزیجات با دیگری متفاوت است و برای اینکه ارزش غذایی آن کم و یا از بین نرود باید آن را رعایت کنید. در ادامه لیست سبزی‌های پر‌مصرف و روش فریز کردنشان قید شده است.

  • سبزی قورمه
  • فلفل
  • هویج
  • لوبیا سبز
  • ذرت
  • بامیه
  • اسفناج

روش فریز کردن سبزی قورمه

قورمه‌سبزی یکی از انواع خورش‌های محبوب ایرانی است که ترکیبات و تازگی سبزی به کار رفته در آن بسیار حائز اهمیت است و تاثیر بسزایی در طعم خورش دارد. اگر سبزی قورمه را با روشی اصولی و درست فریز کنید هم خواصش حفظ خواهد شد و هم اینکه تازه می‌ماند.

برای فریز کردن آن بعد از اینکه سبزی‌ها را پاک کردید و شستید لازم است اجازه دهید تا خشک شوند سپس با چاقوی کاملا تیز و یا دستگاه سبزی خرد‌کن خردشان کنید در مرحله بعدی سبزی‌ها را در ظرفی روی حرارت ملایم بگذارید تا آب سبزی چیده شود، دقت کنید که لازم نیست از روغن برای سرخ کردنش استفاده کنید همین‌که با آب خودش بخارپز شود کافیست. بعد از سرد شدن سبزی آن را در بسته‌هایی با اندازه دلخواهتان بسته‌بندی و فریز نمایید.

sabzi-khoreshti-photokade-com-10

فریز کردن سبزیجات اسفناج

به جرات می‌توان گفت منبع غنی از آهن در انواع سبزیجات اسفناج است در نتیجه فریز کردن و نگهداری از آن خالی از لطف نیست.

برای فریز کردن اصولی این سبزی خوشمزه بعد از اینکه آن‌ها را پاک کردید و شستید به مدت یک تا دو دقیقه در آب در حال جوش ریخته و سپس زیر آب خیلی سرد قرار دهید، در مرحله بعد آن‌ها را در یک سینی پخش کرده و در فریزر یگذارید تا یخ بزنند بعد از آن می‌توانید آن‌ها را در کیسه فریزر گذاشته و فریز کنید.

طرز نگهداری سبزی خورشتی در یخچال و فریزر

سبزی خورشتی یکی از پرمصرف ترین مواد غذایی ایرانی و عضو ثابت هر فریزری در خانه ها می باشد که ترکیبی از تره، گشنیز، جعفری، شنبلیله، اسفناج می باشد که در مناطق مختلف کشور ممکن است یک تا دو سبزی معطر دیگر بسته به ذائقه و سلیقه مردم منطقه به این ترکیب اضافه شود

نسبت این سبزی ها در ترکیب سبزی قورمه بسیار مهم است که اکثر سبزی فروش های با تجربه هنگام خرید سبزی خورشتی این ترکیب و نسبت را برای شما حفظ می کنند اما مسئله مهم در مورد روش نگهداری سبزی خورشتی می باشد

سبزی خورشتی را به اشکال مختلفی می توان برای بلند مدت فریزر کرد که در ادامه این مطلب قصد داریم به تمام این روش ها بپردازیم پس اگر تا به حال تجربه تهیه سبزی قورمه را نداشته اید با ما همراه باشید

ایده-های-جالب-برای-فریز-کردن-سبزیجاتتص

شستن سبزی قورمه

با توجه به اینکه معمولا سبزی خورشتی یا همان سبزی قورمه معمولا در حجم زیاد خریداری می شود پس پاک کردن و شستن آن بسیار مهم است چراکه درصد قابل توجهی گل و لای و آلودگی در خود دارد

ابتدا سبزی را از ضایعات، سبزی های پلاسیده و خراب و ساقه های اضافی پاک کنید و سپس درون یک ظرف آب سرد همراه مقداری نمک بریزید و اجازه دهید ۵۱ تا ٠۲ دقیقه بماند سپس ۳ تا ۴ بار آبکشی کنید تا به خوبی تمیز شود و در نهایت اجازه دهید روی یک پارچه آب اضافی آن خشک شود

خرد کردن سبزی خورشتی

خورد کردن سبزی قورمه به شدت روی عطر و طعم و ظاهر قورمه سبزی تاثیرگذار است و سبزی قورمه اگر بیش از حد درشت باشد عطر و طعم آن به خورد غذا نمی رود و اگر زیاد از حد خورد شود حالت سس گرفته و بیشتر آب سبزی که بیشتر عطر و طعم سبزی را در خود دارد از آن خارج شده و هدر می رود

اگر سبزی را با دست خورد می کنید حتما از یک چاقوی بزرگ و تیز باید استفاده کنید و حالت خورد کردن شما نیز بسیار مهم است و نباید به بافت سبزی آسیب بزنید پس اگر تجربه این کار را ندارید از یک فرد با تجربه کمک بگیرید

در مورد استفاده از دستگاه نیز باید دقت کنید دستگا تمیز و تیز باشد تا سبزی را به خوبی و یکدست خورد کند و بهترین حالت این است که اگر مقداری از سبزی خورد شده را زیر انگشت شست و اشاره بگیرید زبر نباشد اما دانه های سبزی را بتوانید حس کنید و ببینید

sabzi-khoreshti-photokade-com-2

روش های نگهداری سبزی خورشتی

بسته به زمانی که در اختیار دارید، صبر و حوصله شما و اینکه تا چا حد روی حفظ ارزش غذایی سبزی خورشتی حساس هستید می توانید سبزی قورمه خود را به یکی از روش های زیر فریز کنید

طرز نگهداری سبزی قورمه در یخچال

به طور کلی سبزیجات خصوصاً سبزی قورمه خرد شده به دلیل بافت آبدار و لطیفی که دارند بسیار مستعد خراب شدن، فساد و افت کیفیت هستند و سبزی قورمه را در هر حالتی پس از خرد شدن بیشتر از چند ساعت نباید در یخچال نگهداری کرد

در هر حال در صورتی می توان سبزی قورمه را در یخچال نگهداری کنید که قصد داشته باشید آن را برای وعده غذایی پیش رو تدارک ببینید و در این وضعیت بهتر است که سبزی قورمه را در یک ظرف درب دار ریخته و درون یخچال قرار دهید

نگهداری سبزی قورمه خام در فریزر

نگهداری سبزی قورمه خرد شده را به صورت کاملاً خام در فریزر به شما عزیزان پیشنهاد نمی کنیم اگرچه این روش عملی می باشد اما معمولاً به دلیل آب اضافی که در بافت خود دارد دچار افت کیفیت می شود و عمر نگهداری آن چندان زیاد نمی باشد ضمناً هنگام نیاز وقت شما را برای آماده شدن خواهد گرفت

در هر حال اگر تصمیم گرفته اید که سبزی خورشتی را به شکل خام فریز کنید توصیه ما به شما این است که آن را در حجم کم و به اندازه یک وعده درون زیپ کیپ یا ظرف پلاستیکی درب دار ریخته و داخل فریزر قرار دهید

DEOQj3MKzEix

نگهداری سبزی قورمه پخته در فریزر

یک روش معمول که می توانید برای فریز کردن سبزی قورمه یا همان سبزی خورشتی به کار ببرید این است که سبزی قورمه را پخته شده فریز کنید البته نه به این معنا که آن را همراه آب بپزید بلکه منظور این است که آب اضافه سبزی خام خرد شده را بگیرید و آن را از حالت خامی در بیاورید

به این منظور سبزی خورد شده قورمه را درون یک قابلمه نسبتاً بزرگ بریزید به صورتی که قطر سبزی در قابلمه حدود ۵ تا ۱۰ سانت باشد سپس آن را روی شعله بزرگ گاز اما با حرارت بسیار ملایم قرار دهید و در قابلمه را باز بگذارید

این مرحله نیاز به صبر و دقت نسبتاً زیادی دارد و لازم است که هر چند دقیقه یکبار سبزی ها را با ملاقه هم بزنید تا ته نگیرد در این روش نباید به هیچ عنوان از آب یا روغن استفاده کنید

پس از گذشت دقایقی سبزی شروع به بخار کردن می کند و در واقع آب اضافی سبز گرفته می شود و زمانی که سبزی تا حدودی سبک شد و آب اضافی آن گرفته شد بهتر است زیر حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید سبزی کاملا سرد شود

اکنون می توانید سبزی قورمه آب چین شده است را درون کیسه فریزر یا زیپ کیپ با قطر حدود یک و نیم سانتیمتر پهن کرده و داخل فریزر قرار دهید و هنگام استفاده باید ۲ ساعت قبل از پخت غذا آن را از فریز قارچ خارج کرده و تفت دهید

5e411b341e15d

نگهداری سبزی قورمه تفت داده در فریرز

یک روش عالی دیگر برای فریز کردن سبزی قورمه این است که ابتدا سبزی قورمه را تفت دهید و سپس آن را فریز کنید در این حالت هنگام استفاده سبزی شما آماده تر است و نیاز به صرف زمان کمتری دارد

در این روش مطابقه حالت فوق ابتدا باید اجازه دهید که آب اضافی سبزی چیده شود و به اصطلاح سبزی مقداری پخته شود البته بدون آب و روغن و زمانی که آب اضافی سبزه گرفته شد با توجه به حجم سبزی مقداری روغن مایع یا جامد به سبزی اضافه کنید

پس از اضافه کردن روغن که بهتر است به ازای هر کیلو سبزی خرد شده یک ملاقه کوچک باشد با حرارت بسیار کم سبزی ها را تفت دهید تا بوی سبزی مقداری بلند شود و سبزی حالت سبک تری به خود بگیرد سپس حرارت را خاموش کرده و اجازه دهید که کاملا سرد شود

بسیاری از افراد در این مرحله ادویه نیز به سبزی اضافه می کنند که ما این روش را پیشنهاد نمی کنیم و پس از سرد شدن سبزی آن را درون کیسه فریزر یا زیپ کیپ ریخته و در فریزر قرار دهید

در ضمن با توجه به اینکه شما سرخ شدن سبزی را تا چه اندازه دوست دارید لازم است که بیش از پختن غذا سبزی را از فریزر خارج کرده و مجدد همراه گوشت و یا به تنهایی مقداری آن را با روغن تفت دهید

نگهداری سبزی قورمه سرخ شده در فریزر

اگر می خواهید سبزی قورمه شما برای پخت غذا کاملاً آماده باشد پیشنهاد می کنیم که سبزی قورمه را کاملاً سرخ کرده و سپس فریز کنید در این روش ابتدا باید مطابق مطالب فوق اجازه دهید که آب سبزی گرفته شود

پس از اینکه آب اضافی سبزی چیده شد طبق روش دوم اجازه دهید که سبزی با مقداری روغن تفت بخورد و نسبتا سبک شود پس از این مرحله مجددا مقداری روغن به سبزی اضافه کرده و اجازه دهید که سبزی کاملا با حرارت ملایم سرخ شود رنگ آن سبز تیره تر، بافت آن سبک تر و از هم باز شود که مقدار سرخ کردن در این روش کاملا سلیقه ای می باشد

سبزی سرخ شده به قاشق نمی چسبد و بافت و تردی دارد و هنگام هم زدن مقداری روغن و رنگ سبز به قاشق می چسبد و این سبزی کاملاً آماده می باشد و شما می توانید همان لحظه که از فریزر خارج می کنید به خورشت خود اضافه کنید

DEOQj3MKzEix

سبزی را خام فریز کنیم یا پخته

پاسخ به این سوال به موارد مختلفی بستگی دارد ارزش و غذایی سبزی خام بیشتر از سبزی سرخ شده و یا کاملاً پخته می باشد اما عمر نگهداری آن بسیار کمتر است

معمولاً در مورد سبزی قورمه ترجیح بر این است که حداقل سبزی مقداری پخته یا تفت داده شود و سپس فریز شود اما در مورد سبزی آش، سبزی سوپ، سبزی پلو، سبزی کوکو سبزی و… بهتر است که سبزی به همان حالت خام فریز شود

مدت زمان نگهداری سبزی قورمه در فریرز

به طور کل هر چقدر عمر نگهداری سبزیجات و مواد غذایی در فریزر کمتر باشد ارزش غذایی و سلامت آنها بیشتر خواهد بود در مورد سبزی قورمه نیز بهتر است که سبزی را به اندازه فریز کنید که برای مصرف یک تا سه ماه باشد

اگر چه بسیاری از افراد سبزی قورمه را حتی برای یک سال فریز می کنند اما باید انتظار داشته باشید که کیفیت سبزی قورمه در این حالت از نظر عطر و طعم کمتر شود و ارزش غذایی آن پایین تر بیاید

1669656570d20c

بهترین روش فریز کردن سبزیجات

سبزی های منجمد را می توان 2 تا 3 ماه در فریزر نگهداری کرد اما اگر آنها را بیش از این مدت داخل فریزر نگه داری نمایید ارزش تغذیه آن کم نمی شود ولی مواد معطر آن کاهش می یابد. برای فریز کردن سبزی ها :

1. هر مقدار سبزی که لازم دارید را تهیه کنید و آن را پاک کرده و حدود نیم ساعت در آب و نمک خیس دهید و سپس سه بار آب کشی کنید.

2. سبزی را با یک چاقوی تیز خرد کنید. چاقوی تیز سبب می شود که سبزی له نشود و بافت سبزی آسیب نبیند و ارزش غذایی آن حفظ شود.

3. پس از خرد کردن سبزی حرارت مختصری به آن بدهید اما لازم نیست سبزی را با روغن سرخ کنید. سبزی روی حرارت آب می اندازد و بخار روی آن می پیچد، اجازه دهید آب سبزی تبخیر شود.

4. پس از اینکه سبزی ها به طور کامل خنک شدند ، آنها را به اندازه مصرفتان در هر وعده درون کیسه فریزر بریزید و داخل فریزر قرار دهید. توجه کنید که سبزی ها را در حجم کم و بسته های کوچک (یک وعده ای) منجمد کنید. مثلاً اگر می خواهید سبزی را در 4 وعده مصرف کنید، آن را در 4 کیسه بسته بندی یا در 4 ظرف مختلف بریزید.