بدون شک قورمه سبزی Ghormeh Sabzi یکی از غذاهای خوشمزه ای است که  در خانه ی هر فرد ایرانی  پخته میشود و فکر نمیکنم کسی باشد که این غذا را دوست نداشته باشد .

قورمه سبزی با انواع لوبیا ها از جمله لوبیا چیتی ، لوبیا قرمز و لوبیای چشم بلبلی و مقدار زیادی سبزی و گوشت گوسفند طبخ میشود . در برخی شهر ها به جای گوشت گوسفند از مرغ نیز استفاده میکنند . قورمه سبزی خانگی از این جهت بهتر و خوشمزه تر میباشد که ما میتوانیم سبزی ها را خودمان از بازار خریداری کرده ، آنها را به خوبی پاک کنیم و خیلی تمییز آنها  را بشوییم تا هیچگونه گل و لای و میکروبی در آن باقی نماند. و سبزی ها را خیلی ریز و ساطوری و با حوصله خرد کنیم .

چون همانطور که میدانید هر چه سبزی قورمه سبزی ریز تر خرد شود خورشت بهتر جا میفتد و ظاهر بهتری هم پیدا میکند .  معمولا سبزی های آماده ایی که از بیرون تهیه میشود در دستگاه به همراه ساقه و ... خرد میشود و آن طور که ما میخواهیم نیست .

نکته ای در مورد لوبیای قورمه سبزی

لوبیای قورمه سبزی که اکثرا از لوبیا قرمز استفاده میشود را حتما از چند ساعت قبل در ظرفی ریخته روی آن اب گرم بریزید و چند بار آب آن را عوض کنید . حتی اگر این کار را از شب قبل از پخت انجام دهید بهتر خواهد بود . این کار باعث میشود که نفخ لوبیا گرفته شود .

مثلا لوبیا قرمز را میتوان 10 تا 12 ساعت در آب گرم نگه داشت و به مدت یک ساعت نیز آن ها را پخت و بعد در قورمه سبزی استفاده کرد . در این صورت دیگر اصلا نباید نگران پخت لوبیا در قورمه سبزی باشید . اما اگر میخواهید از لوبیایی استفاده کنید که نفخ کمتری داشته باشد بهتر است لوبیای چشم بلبلی را امتحان کنید .این لوبیا نسبت به لوبیا چیتی و لوبیا قرمز نفخ کمتری دارد .

گوشت گوسفند یا گوساله برای قورمه سبزی خانگی ؟

از بین گوشت گوسفند و گوساله هم بهتر است از گوشت گوسفند استفاده شود . البته قسمت گردن و سردست گوسفند نسبت به قسمت پایین یعنی ران گوسفتند بهتر است و زودتر و بهتر هم هضم میشود . گوشت گوسفند مقدار کمی چربی نیز به همراه دارد که باعث میشود قورمه سبزی چرب و لعاب دار شود . لازم نیست تکه های گوشت را خیلی ریز کنید . در اینجا مواد مورد نیاز و دستور پخت قورمه سبزی با گوشت و مرغ را قرار میدهیم .

مواد لازم جهت قورمه سبزی خانگی با گوشت :

  • نیم کیلو گوشت گوسفند
  • 200 گرم لوبیا قرمز
  • 1 عدد پیاز
  • 1 حبه سیر
  • 1 کیلو سبزی قورمه سبزی ( جعفری ، گشنیز ، تره ، اسفناج ، شنبلیله )
  • ادویه ( نمک ، فلفل ، زردچوبه )
  • روغن مایع
  • نصف استکان آبغوره
  • 4 عدد لیمو عمانی

طرز تهیه قورمه سبزی خانگی

مرحله ی 1 : پیاز و سیر را خیلی ریز و نگینی خرد کرده و در قابلمه ایی با کمی روغن سرخ کنید .

مرحله ی 2 : تکه های گوشت را به پیاز ها اضافه کرده و تفت دهید تا زمانی که گوشت تغییر رنگ دهد و سپس ادویه ها غیر از نمک را به گوشت و پیاز اضافه کنید و حرارت را کم کنید  مواد را تفت دهید .

مرحله ی 3 : در حالی که گوشت و پیاز در حال سرخ شدن میباشند ، سبزی های ساطوری شده را در ماهیتابه ایی با کمی روغن تفت دهید تا زمانی که رنگ سبزی ها تیره شود . اگر میخواهید سبزی ها درون خورشت لعاب دار شوند ، برای تفت از کمی روغن جامد استفاده کنید . مواظب باشید که سبزی ها نسوزند و یا به ته ماهیتابه نچسپند .

مرحله ی 4 : لوبیا هایی که نفخ آنها گرفته شده و پخته شده اند را به گوشت و پیاز اضافه کنید و همراه با آن تفت دهید . این نکته ی مهمی در پخت قورمه سبزی است که لوبیا را حتما همراه با گوشت و سبزی تفت دهید .

مرحله ی 5 : سبزی های سرخ شده را به باقی مواد اضافه کرده و اگر فکر کردید ادویه آن کم است به آن ادویه اضافه کنید .

مرحله ی 6 : 3 لیوان آب روی مواد ریخته و صبر میکنیم آب جوش بیاید و بعد از آن حرارت را کم میکنیم تا خورشت جا بیفتد . البته بهتر است که از اول روی مواد آب جوش بریزید .

مرحله ی 7 : نیم ساعت آخر پخت ، لیمو عمانی ها را خیس کرده ، سوراخ کنید و اگر شد هسته ی آن ها را خارج کنید و به خورشت اضافه کنید . و بعد نصف استکان آبغوره را نیز اضافه کنید و نمک را هم به مقدار لازم اضافه کنید و صبر کنید تا زمانی که خورشت کاملا آماده شود . حواستان باشد نمک را کم کم به خورشت اضافه کنید و مدام آن را بچشید تا شور نشود .

حتما قورمه سبزی ایی که میپزید را به مدت طولانی روی حرارت نگه دارید و عجله نکنید تا قشنگ جا بیفتد . معمولا بیشتر قورمه سبزی را ترش دوست دارند به همین دلیل در این دستور از آبغوره استفاده کردیم . میتوان به جای آبغوره از چاشنی هایی مانند آبلیمو ، آب نارنج ، رب انار با رب گوجه فرنگی هم استفاده کرد .

همانطور که گفتیم قورمه سبزی را با مرغ نیز میتوان درست کرد . در این غذا هم میتوان از سینه ی مرغ و هم از ران مرغ استفاده کرد . سبزی های موجود در این غذا همانند سبزی های موجود در قورمه سبزی با گوشت میباشد و در واقع این دو نوع غذا تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و فقط مدت زمان پخت انها تفاوت دارد .

مواد لازم :

  • سینه ی مرغ                      400 گرم
  • لوبیا قرمز                         200 گرم
  • پیاز                                 1 عدد
  • سبزی                              700 گرم
  • لیمو عمانی                        2 عدد
  • ادویه ( نمک ، فلفل ، زردچوبه ) به مقدار لازم

دستور پخت : ابتدا سینه ی مرغ را به قطعات دلخواه خرد کنید . سبزی ها را هم تمییز کرده و بشویید و ساطوری خرد کنید . لوبیا ها را هم از قبل خیس کنید و در آب بپزید .

پیاز ها را در کمی روغن تفت میدهیم تا زمانی که طلایی شود . به پیاز ها زردچوبه میزنیم و آنها را تفت میدهیم . مرغ ها را اضافه کرده و تفت میدهیم . بعد از آن سبزی ها را هم اضافه کرده و به مدت نیم ساعت تفت میدهیم . بعد از ان لوبیا ها را هم اضافه کرده و تقریبا 1 لیوان آب روی مواد میریزیم و نمک و فلفل را هم اضافه میکنیم . بعد از اینکه آب جوش آمد لیمو عمانی ها را هم اضافه میکنیم . و صبر میکنیم تا زمانی که خورشت جا افتاد .

مرغ نسبت به گوشت خیلی زودتر مبپزد و نیازی نیست آب به مقدار زیاد  اضافه کنیم .

با کلیک بر روی zereshk polo میتوانید دستور پخت این غذای خوشمزه ایرانی نیز در سایت epersianfood ببینید.

منبع:

www.epersianfood.com