یکی از ضررهای کرونا از بین بردن برخی مشاغل خانگی است. از سویی خانه نشینی و قرنطینه به برخی مشاغل خانگی رونق بخشید. این مطلب در خصوص برخی مشاغل خانگی  آسیب دیده از کرونا  است.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، جدیدترین آمار بهره‌مندی فعالان مشاغل خانگی از تسهیلات ویژه کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا از سوی دفتر مشاغلخانگی وزارت کار استخراج شد.

شیوع ویروس کرونا منجر به آسیب دیدن بسیاری از مشاغل به ویژه کسب و کارهای خرد و نوپا شد. دولت به منظور حمایت از مشاغل خانگی پرداخت تسهیلات به کسب و کارهای آسیب دیده را در بخش مشاغل خانگی در دستور کار قرار داد که از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا پایان اسفند 99 تعداد 22 هزار و 245 نفر فعال مشاغل خانگی درخواست بهره‌مندی از تسهیلات کرونایی داشته‌اند و تسهیلات پرداختی در این زمینه مبلغ هزار و 75 میلیارد ریال شده است و این تسهیلات موجب تثبیت اشتغال22 هزار و 245 نفر در مشاغل خانگی شده است.

همچنین براساس بند یک ماده 13 دستورالعمل آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری تا سقف 10 درصد از تسهیلات اشتغال روستایی به مشاغل خرد، خانگی و خوداشتغالی اختصاص می‌یابد و از محل تسهیلات روستایی و عشایری تا پایان سال گذشته به تعداد 26 هزار و 204 متقاضی مشاغل خانگی مبلغ 6 هزار و 740 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است که منجربه اشتغال 32 هزار و 800 نفر در کشور شده است.

همچنین یکی از اقدامات جانبی برای حمایت از مشاغل خانگی برپایی بازارچه و نمایشگاه برای فروش محصولات است که براساس ماده 11 قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی و ماده 30 دستورالعمل اجرایی و در راستای ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی جهت عرضه محصولات تولیدی کلیه شهرداری‌ها مؤظفند به تناسب تعداد و تنوع کسب و کار خانگی مکان‌های مناسبی مانند بازار محلی موقت را برای عرضه محصولات خانگی به صورت دوره‌ای و در روزهای مشخص هفته تأمین و از طریق رسانه‌های عمومی اعلام کنند.

طی سال‌های 90 تا 99 با همکاری دستگاه‌های عضو ستاد مشاغل خانگی تعداد 1240 بازار، بازارچه، بازار محلی موقت و نمایشگاه جهت عرضه محصولات مشاغل خانگی در استان‌های مختلف برگزار شده است.همچنین توافقاتی با شهرداری تهران هم انجام شده است.

همچنین برای معرفی مشاغل خانگی سامانه جامع ملی توسعه مشاغل خانگی به نشانی www.inhb.ir راه‌اندازی شده که در این سامانه با معرفی طرح‌های توسعه مشاغل خانگی امکان ثبت‌نام متقاضیان و کارآفرینان فراهم شده است.

همچنین سامانه مکان‌بازار به نشانی www.ohop.ir انجام شده که هدف از این سامانه رهگیری ظرفیت‌های مشاغل خانگی و تولید برندهای ملی مبتنی بر فروش اینترنتی و آنلاین و کمک به معیشت فعالان مشاغل خانگی و رونق کسب و کارهای ملی است که در حال حاضر 491 فروشگاه فعال در سایت مذکور فعالیت می‌کنند.

یکی دیگر از خدمات مشاغل خانگی استانداردسازی شغلی ایسکو (Isco)  است که یکی از عناصر مهم تجزیه و تحلیل و طبقه‌بندی اطلاعات مشاغل به شمار می‌رود. از سال 96 با همکاری دستگاه‌های اجرایی استانداردهاسازی‌ها انجام شده و در حال حاضر 300 شغل خانگی مصوب با طبقه‌بندی استاندارد شغلی آیسکو (Isco) مطابقت داده شده و مشاغل مصوب خانگی کدگذاری هفت رقمی دریافت کرده‌اند.

براساس مصوبه شورای عالی استاندارد جهت رونق و ارتقای کیفیت محصولات مشاغل خانگی امکان صدور گواهی انطباق برای محصولات تولیدی به جز مواد غذایی و فرآورده‌های مشمول مقررات استاندارد اجباری فراهم شده است. در سال 99 شیوه صدور گواهی انطباق با همکاری وزارت تعاون و سازمان ملی استاندارد و نیز معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تنظیم شد که متقاضیان می‌توانند محصولات خود را در 23 عنوان شغل خانگی تعیین شده با برند استاندارد به بازار ارائه کنند.

همچنین توانمندسازی 20 هزار نفر از مشاغل خانگی در 9 استان و توانمندسازی اقتصادی 6200 نفر از زنان سرپرست خانوار در 24 استان و توانمندسازی 54 هزار و 300 نفر متقاضی مشاغل خانگی در 31 استان در دستور کار قرار گرفته است.