به گزارش پارس به نقل از مهر، حمید چیت‌چیان عصر امروز در دیدار با «موکو نیانه» وزیر آب و فاضلاب آفریقای جنوبی اظهارداشت: با توجه به سابقه خوب همکاری، هر دو کشور تمایل دارند در زمینه‌های اقتصادی با هم همکاری داشته باشند.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه در گسترش روابط با آفریقای جنوبی عمل‌گرا هستیم گفت: در زمینه بین‌المللی، همکاری‌های ارزشمندی بین آفریقای جنوبی با جمهوری اسلامی وجود داشته است، به خصوص در زمان تحریم‌ها آفریقای جنوبی همراه ایران بوده است.

چیت چیان افزود: در گسترش روابط با آفریقای جنوبی عمل‌گرا هستیم، چرا که آغاز یک کار اجرایی بین دو کشور بهتر از امضای یادداشت تفاهمی است که پس از امضا، عملیاتی نشود. وی با بیان اینکه ایران در حوضه صنعت آب به بیش از ۴۰ کشور صدور تجهیزات فنی و مهندسی دارد، افزود: در زمینه‌های احداث سد، نیروگاه‌های برق‌آبی، تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب، نیز متخصصان ایرانی در حال خدمات‌‌رسانی و همکاری با بیشتر کشورهای جهان هستند.

وی در خصوص ایجاد کمیته مشترک بین دو کشور گفت: این کمیته مشترکی یکسال در ایران و یکسال در آفریقا تشکیل شود و برای تبادل تجارب می‌توان کارگاه‌های آموزشی نیز برگزار کرد. وزیر نیرو از شرکت مپنا به عنوان یکی از شرکت‌های توانمند ایرانی که می‌تواند همکاری‌های مناسبی با آفریقای جنوبی داشته باشد، یاد کرد و ادامه داد: در خصوص احداث سایت‌های آب‌شیرین‌کن، شرکت‌های تامین لوله، پمپ، تصفیه‌خانه نیز شرکت‌های داخلی را تشویق خواهیم کرد تا با آفریقای جنوبی همکاری کنند.

وزیر نیرو اضافه کرد: در موضوع انتقال تجربه، مدیریت پروژه و مهندسی آمادگی داریم که شرکت‌های مشاوری را برای همکاری به شما معرفی کنیم. چیت‌چیان تصریح کرد: رابطه دو طرف می‌تواند باعث پایداری همکاری‌ها شده و کمیته نقش موثری در معرفی توانمندی دو طرف داشته باشد.

همچنین «موکو نیانه» وزیر آب و فاضلاب آفریقای جنوبی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی همواره از آفریقای جنوبی حمایت کرده است، افزود: تمایل داریم روابط ما بیشتر از گذشته باشد. وی یکی از مشکلات کشورش را عدم دسترسی به آب دانست و اظهار امیدواری کرد از تجربیات جمهوری اسلامی در این خصوص استفاده شود.

موکونیانه همچنین خواستار ایجاد صنایع جدید و زیرساخت‌های بهداشت شد و افزود: امیدواریم با اجرای پروژه‌ها بتوانیم روابط خود را با جمهوری اسلامی گسترش دهیم. وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی، رئیس زیرساخت اتحادیه آفریقا نیز هست، افزود: در کشورمان دارای چهار پروژه در بخش آب هستیم که با موفقیت در این پروژه‌ها می‌توانیم ثبات را در کشورمان تضمین کنیم.

وزیر آب و فاضلاب آفریقای جنوبی درخواست کرد، همکاری در حوضه‌های آب و بهداشت فراتر از مرزهای آفریقایی باشد.