پايگاه خبري تحليلي «پارس»بازار مسکن همچنان آرام است و روزهای متعادل پاییزی‌اش را می‌گذراند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، با گذشت یک هفته از تصویب افزایش وام مسکن به 50 میلیون تومان همچنان این بازار آرام است و تکانی نخورده است . 

این در حالی است که برخی بر این باورند که میزان افزایش این وام‌ها چشمگیر نیست و نمی‌تواند بازار را با حجمه‌ای از تقاضا و تورم همراه کند .به گفته برخی کارشناسان ، باید وام مسکن تا حداقل 80 درصد هزینه خرید یک واحد مسکونی را فراهم کند و این 50 میلیون تومان حداقل تامین‌کننده هزینه 20متر یک آپارتمان معمولی است. 

 بنابراین هر خریدار باید حداقل 250 میلیون تومان در حسابش داشته باشد تا بتواند یک واحد مسکونی معمولی خریداری کند. 

 بارها سکاندار مسکن تاکید کرده که باید برای خرید خانه پس‌انداز وجود داشته باشد و برهمین اساس هم دولت تا اندازه‌ای که بتواند تسهیلات ارائه می‌کند و از سال گذشته تاکنون وام مسکن دوبار با افزایش همراه بود. یکی افزایش این وام از 25 میلیون به 35 میلیون تومان و در نهایت هفته گذشته و افزایش وام مسکن به 50میلیون تومان مطرح بود. 

اما در هر دو مرحله افزایش وام مسکن بازار تکانی نخورد و رکودش باقی ماند. در این زمان برخی صاحبنظران بر این باورند که با افزایش وام مسکن قدرت خرید مسکن توسط مردم افزایش نمی‌یابد، چرا که تورم و هزینه‌ها روز به روز رو به افزایش است و  مستاجران بخواهند به قدرت خرید مسکن دست یابند سال‌ها زمان لازم است.  در همین راستا در جدیدترین آمار منتشر شده از مدت زمان انتظار خرید مسکن در شهرها آمده که دوره انتظار خرید مسکن در طول 15سال گذشته تاکنون سه برابر شده است، به گونه‌ای که متقاضی خرید مسکن در سال 79 با 12 سال پس‌انداز موفق به خرید خانه می‌شد اما در سال 91 یک متقاضی مسکن باید 36 سال پس‌انداز کند تا موفق به خرید یک واحد مسکونی شود. 

بازار پاییز همچنان متعادل 
بر اساس آمار ثبت شده از سوی اتحادیه مشاوران املاک میزان معاملات مسکن نسبت به سال گذشته بهبود یافته است، اما این بازار هنوز در وضعیت رکودی به سر می‌برد، اما روند پیش گرفته شده وضعیت ثبات بازار مسکن را نشان می‌دهد.

به گفته برخی صاحبنظران مسکن، هنوز بازار مسکن نتوانسته پس از جهش ناگهانی قیمت در سال 91 نفسی تازه کند و در سال‌های اخیر با تنش‌های زیادی همراه بوده است.

به گزارش اقتصاد، برخی دیگر بر این باورند که دوره رکود مسکن تا دو سه سال پس از جهش قیمتی طبیعی است و تا زمانی که مسکن بتواند خود را به وضعیت رونق برساند زمان زیادی نیاز است. 

به گفته یک کارشناس اقتصاد مسکن، همواره بازار مسکن تحت تاثیر عوامل متعددی است و عواملی همچون منابع مالی، جذب سرمایه‌ها و تصمیمات دولت می‌تواند بازار مسکن رابرای مدتی فعال و برای مدتی غیرفعال کند. 

بیت‌الله ستاریان معتقد است: این تعداد وامی که دولت در نظر دارد به متقاضیان ارائه دهد در مقابل نیاز مسکن کشور کم است، این در حالی است که نیاز ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور همچنان وجود دارد و در حال حاضر کسری چهار میلیون واحدی مسکن مشاهده می‌شود.

به گفته ستاریان ، نمی‌توان گفت که افزایش تسهیلات مسکن در بازار بی‌تاثیر است، بلکه این افزایش تسهیلات می‌تواند در شرایط فعلی خرید و فروش‌ها را اندکی سهل‌تر کند ،‌گرچه نمی‌تواند ادعایی برای خروج رکود از بازار مسکن از سوی دولت باشد. 

حالا این روزها بازار مسکن به نظاره نشسته و منتظر است تا تصمیمات اتخاذشده برایش اجرایی می‌شود یا خیر. اینکه این تصمیمات حال مسکن را به حالت قبل و روزهای رونقش برمی‌گرداند یا نه؟