عکس گال در کودکان

عکس گال

گال رو پای کودکان

عکس گال روی دست کودک

گال در نوزاد

زخم گال روی دست

عکس گال روی کف دست

گال در زیر بغل نوزاد

زخم گال

ضایعات پوستی گال

گال یا اسکبیس (scabies) یک بیماری پوستی مسری است که می‌تواند تمام افراد در هر رده سنی را مبتلا کند. این بیماری در مکان‌های شلوغ که بهداشتی شخصی کمتر در آنها رعایت می‌شود، شیوع بیشتری دارد و سیستم ایمنی ضعیف نیز شانس ابتلا به آن را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. به همین دلیل کودکان جزو پرخطرترین گروه‌های سنی محسوب می‌شوند که ممکن است به گال مبتلا شوند. گال در کودکان با علائمی مانند خارش شدید، مشکلات خواب، بثورات پوستی و... همراه است و نیاز به درمان فوری دارد. اگر نگران سلامت فرزند خود هستید، ضروری است که با روش‌های پیشگیری و درمان گال به صورت کامل آشنایی داشته باشید. برای دیدن عکس های بیشتر در مورد گال اینجا کلیک کنید.

گال در کودکان چیست؟

گال نوعی کنه انگلی به نام علمی Sarcoptes scabiei است که با نفوذ به داخل پوست، از خون انسان تغذیه می‌کند. این کنه باعث ایجاد بیماری گال که یک درماتوز شدید خارش دار است، می‌شود و بثورات پوستی مختلفی را به همراه دارد. این بیماری به سرعت انتقال پیدا می‌کند و در محیط‌هایی مانند مهدکودک، پارک‌ها، کمپ‌های آموزشی یا تفریحی و... شیوع بسیار بالایی دارد. در صورتی که فرزند شما ارتباط یا تماس نزدیکی با فرد مبتلا داشته باشد، احتمال آلودگی بسیار بالا خواهد بود؛ به همین دلیل در صورت مشاهده هرگونه علائم نظیر خارش، جوش‌های ریز قرمز رنگ، رگه‌های خطی ایجاد شده روی پوست و یا زخم در محل آسیب دیده، باید فوراً به یک پزشک متخصص یا دکتر گال مراجعه نمایید.

کودکان در چه سنی بیشتر در معرض خطر گال هستند؟

احتمال ابتلا به گال در تمامی رده‌های سنی وجود دارد؛ با این حال افرادی با سیستم ایمنی ضعیف یا زندگی در محیط‌های شلوغ و آلوده، بیشتر در معرض این بیماری قرار می‌گیرند. شیوع گال در کودکان زیر 2 سال نیز به دلیل سیستم ایمنی ضعیف‌تر، معمولاً بیشتر مشاهده می‌شود که اصلی‌ترین عامل انتقال آن را می‌توان مهدکودک‌ها و یا محیط‌های بازی کودکانه نام برد.

علائم گال در کودک چیست؟

شایع‌ترین نشانه وجود گال در کودک، خارش شدید است که شدت آن در شب افزایش پیدا می‌کند. بسیاری از کودکان مبتلا به گال به دلیل خارش ایجاد شده، معمولاً با مشکلات بی‌خوابی نیز مواجه می‌شوند که می‌تواند روی سلامت کلی جسم و روان آنها نیز تأثیر بگذارد. از دیگر علائم گال در بچه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • برجستگی‌های قرمز رنگ یا تاول‌های کوچک که شباهت زیادی به نیش حشرات دارند.
  • برجستگی‌های خطی و نخ مانند روی پوست
  • ضخیم شدن بخش‌های از پوست کودک
  • پوسته‌پوسته شدن
  • افزایش تحریک پذیری کودک
  • بثورات پوستی به خصوص بین انگشتان دست و پا، قسمت داخلی مچ دست، ناحیه کمر و کشاله ران، پوست سر، صورت، گردن، کف دست و کف پا

عوارض احتمالی ابتلا به گال

بیماری گال اگر به سرعت درمان شود، عوارض خاصی را به همراه نخواهد داشت و تنها با ایجاد مشکلات پوستی همراه است. با این حال خاراندن بیش از حد پوست که معمولاً در کودکان زیاد مشاهده می‌شود، می‌تواند عوارضی مانند عفونت‌های باکتریایی را به همراه داشته باشد. هم چنین در صورت ادامه داشتن بیماری و افزایش عفونت، احتمال ابتلای کودک به بیماری‌هایی نظیر زردزخم نیز وجود خواهد داشت.  برای جلوگیری از این عوارض، توصیه می‌کنیم مراقبت خوبی از کودک در طول دوره درمان داشته باشید و جلوی خاراندن بیش از حد زخم‌ها را بگیرید.

گال در کودکان تا چه مدت ادامه پیدا می‌کند؟

علائم و نشانه‌های وجود گال در کودک معمولاً پس از 3 تا 4 هفته پس از ابتلا، نمایان می‌شود و کودک در این زمان می‌تواند این بیماری را انتقال دهد. مدت زمان بهبودی و درمان نیز بستگی به داروهای استفاده شده، سن کودک، شرایط بدنی و همچنین محیط زندگی دارد. در صورتی که پس از بروز علائم، اقدام به مصرف داروهای درمانی برای فرزند خود کنید و محیط زندگی خود را کاملاً تمیز و بهداشتی نگه دارید، می‌توان انتظار داشت که در عرض 2 الی 3 هفته، تمام علائم گال از بین برود.

درمان گال در کودکان

در صورتی که فرزند شما به گال مبتلا شده باشد، احتمال ابتلای تمام اعضای خانواده وجود خواهد داشت؛ به همین دلیل توصیه می‌شود که تمام اعضای خانواده خود را تحت درمان قرار دهید. برای درمان گال، پزشکان معمولاً لوسیون یا کرم پرمترین 5 درصد را تجویز می‌کنند که باید از گردن به پایین، روی پوست کودک مالیده شود. برای انجام صحیح این کار و کسب نتایج سریع‌تر، توصیه می‌کنیم مطابق با راهنمای زیر عمل کنید.

  • پس از حمام یا دوش ولرم، پوست کودک را به آرامی خشک کنید.
  • کرم پرمترین را به صورت کامل و در تمام چین‌های بدن بمالید تا به خوبی جذب شود.
  • پوست را به طور کامل بپوشانید؛ به خصوص مناطق حساس مانند ناحیه تناسلی.
  • اجازه دهید کرم یا لوسیون به مدت 8 تا 12 ساعت روی بدن کودک بماند. در صورت شستشوی دست‌ها در این مدت، مجدداً از کرم استفاده نمایید.
  • پس از 8 تا 12 ساعت، بدن کودک را در آب ولرم شستشو دهید. این روند را تا زمان بهبودی، می‌توانید هفته‌ای 1 بار انجام دهید.

در صورت پیشرفت بیماری، ممکن است استفاده از کرم پرمترین مؤثر نباشد. در این مواقع پزشکان معمولاً از داروهای دیگر نظیر کرم‌های گوگردی، لوسیون بنزیل بنزوات و قرص ایورمکتین برای درمان قطعی گال استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که مصرف هرگونه دارو برای کودکان تنها باید با تجویز پزشک یا دکتر گال صورت گیرد و استفاده خودسرانه تنها باعث ایجاد عوارض بیشتر خواهد شد.

روش‌های مراقبتی در منزل

برای تسریع روند درمان، اقدامات مهمی نیز باید در محیط زندگی انجام شود که اصلی‌ترین آنها، شستشوی ملافه، تشک، روبالشی و لباس‌های کودک و سایر اعضای خانواده در آب داغ است. با انجام این کار تمامی کنه‌های موجود در این مناطق از بین خواهند رفت و احتمال ابتلای مجدد به گال کاهش پیدا می‌کند. پس از شستشو لباس‌ها و سایر وسایل، تا حد امکان آنها را در محیط باز و گرم خشک کنید.

علاوه بر این سایر وسایلی که قابلیت شستشو را ندارند، مانند عروسک‌ها، اسباب‌بازی‌ها و... را حداقل برای 3 روز، در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید. کنه‌های موجود در این وسایل در صورت عدم تغذیه، طی این مدت زمان از بین خواهند رفت. ضدعفونی کردن محیط خانه، جارو کشیدن فرش، مبلمان و... با جاروبرقی و توجه به بهداشت شخصی کودک، از دیگر نکاتی هستند که برای بهبود روند درمان باید در پیش بگیرید.

پماد ضد گال

کرم و پمادهای موضعی برای درمان گال در کودک

چه زمانی امکان بازگشت به مدرسه وجود دارد؟

مدرسه یا مهدکودک، محیط بسیار ایده‌آلی برای انتقال کنه‌های گال است؛ به همین دلیل از زمان ابتلای کودک به گال تا پایان دوره درمان، به هیچ عنوان نباید اجازه رفتن به این محیط‌ها داده شود. توصیه می‌کنیم پس از طی کردن دوره بهبودی و از بین رفتن تمامی علائم گال، تنها با مشورت پزشک کودک خود را به مدرسه یا مهدکودک راهی کنید.