باتری ها در جایگاه های مختلفی امروزه به کاربرده می شوند و اهمیت زیادی در زندگی ما دارند.باتری ها صرفا به نوع قلمی محدود نمی شوند و دارای انواعی با ابعاد بزرگتر برای مصارف نیازمند به ولتاژ و جریان دهی بیشتر برای تعداد دستگاه های بیشتر می باشند.در ادامه به انواع یو پی اس و باتری قلمی شارژی اشاره میکنیم و درباره آنها توضیحاتی خواهیم داد.

1.باتری شارژی

در ابتدا بهتر است بدانیم اصلا باتری شارژی چیست و چگونه عمل میکند و اصلا چرا باید به جای باتری های یک بار مصرف مورد اسنفاده قرارگیرد.به صورت کلی باتری های شارژی به انواعی از باتری ها گفته می شود که پس از اتمام انرژی داخل انها میتوان با متصل کردنشان به برق شهری البته به وسیله شارژر مخصوص خودشان، دوباره اقدام به شارژ مجدد در آنها انجام داد.

این نوع از باتری ها از لحاظ اقتصادی در بسیاری از موارد به صرفه تر هستند و همچنین برای دستگاه هایی که نیاز به استفاده طولانی مدت از باتری دارند و همچنین نیاز به جریان بیشتری از انرژی دارند بسیار مفید هستند.

2.باتری یو پی اس چیست؟

بیشتر مردم باتری یو پی اس را با باتری ماشین اشتباه می گیرند که البته این امری نادرست است زیرا که از لحاظ ظاهری و ابعاد شاید باتری ماشین و باتری یو پی اس شبیه به یکدیگر باشند، اما از لحاظ ساختاری و کاربردی بسیار متفاوت هستند.باتری های یو پی اس بیشتر از نوع سرب_اسیدی هستند که همان نوع سیلد اسید می باشد که بهترین نوع برای باتری هایی با کاربرد یو پی اس ها می باشد.از کاربرد های باتری یو پی اس میتوان به :

  • جلوگیری از ایجاد نویز بر روی برق شهری
  • جلوگیری از آسیب های مختلف در زمان قطعی برق
  • جلوگیری از قطع شدن برق دستگاه های متصل به خود
  • محافظت از دستگاه ها در زمان بالا و پایین شدن فرکانس های برق شهری

اشاره کرد. باتری های یو پی اس به صورت کلی از قطع شدن برق دستگاه های متصل به خود جلوگیری میکند و همین امر سبب می شود تا این دستگاه ها صدمه نبییند.دستگاه هایی مانند:

  • لوازم پزشکی و بیمارستانی
  • محافظت از داده های الکترونیکی
  • محافظت از رایانه ها
  • تجهیزات مخابراتی

باتری های یو پی اس انرژی مورد نیاز خود را در زمان متصل نبودن دستگاه ها به آن، توسط برق شهری تامین میکنند و شارژ می شوند تا در زمان قطعی برق بتوانند به تامین انرژی دستگاه های متصل کمک کنند.باتری های یو پی اس دارای چهار نوع :

  • اسید-سرب
  • نیکل کادمیم
  • لیتیوم یون
  • سیلور آلکالاین

می باشند این باتری ها دارای ساختار متفاوتی هستند که هرکدام مزایا و معایب خود را دارد.

3.باتری های قلمی قابل شارژ

باتری قلمی قابل شارژ با نوع یک بار مصرف خود تفاوت دارند زیرا که این نوع از باتری ها پس از اتمام شارژشان قابلیتشارژ مجدد را دارا می باشند و میتوان از آنها به مدت بیشتری استفاده کرد اما باتری های یک بار مصرف پس از اتمام انرژی موجود در آنها باید کنار گذاشته شوند زیرا که عملا هیچ کاربردی نخواهند داشت و باید برای آنها جایگزینی تهیه کرد.

باتری قلمی شارژی از لحاظ هزینه و میزان تامین انرژی دستگاه های مورد استفاده بسیار کاربردی و به صرفه می باشد.

4.تفاوت باتری های قلمی شارژی با باتری های یو پی اس

هر دو باتری بسیار کاربردی و در جایگاه خود بسیار مهم می باشند اما باید دانست که هر دو نوع این باتری ها قابلیت شارژ شدن را دارند اما از لحاظ ابعادی و کاربردی و همینطور ساختاری با یکدیگر متفاوت هستند.

باتری های یو پی اس در ابعاد بزرگتر و همچنین برای دستگاه هایی که نیاز به جریان برق بالا دارند مورد استفاده قرار میگیرد و همینطور از کاربرد های اصلی آن جلوگیری از قطعی برق دستگاه های متصل به خود می باشد اما باتری های قلمی شارژی با توجه به اینکه در نوع شارژی بودن با یوپی اس مشترک هستند اما کاربردشان بسیار محدود تر و کوچکتر می باشد مانند استفاده در ماشین حساب ها و چراغ قوه ها.

زیرا که جریان انرزی کمتری را میتوانند در خود نگه دارند و ولتاژ بالا برای آنها به نسبت یو پی اس نیست و همین امر کاربردشان را محدود تر می کند.