بیماری کرونا یا کووید 19 از طرق مختلف زندگی افراد را تحت تأثیر قرار داده است. در برخی افراد این بیماری در حد خفیف ظاهر می شود و نیازی به بستری ندارد. در برخی موارد نیز شدت بیماری به گونه ای است که نیاز به بستری در منزل یا بیمارستان خواهد بود. واگیر دار بودن این ویروس باعث شده است که افراد دیگر نیز به راحتی درگیر شده و ممکن است تمامی افراد خانواده را مبتلا نماید. بنابراین بهتر است به محض مشاهده علائم در یک فرد سریعاً اقدامات لازم انجام شود. برای افرادی که شدت بیماری بیشتر است بهتر است بیمار در منزل و تحت نظر پرستار دوران بیماری و بهبودی را طی نماید. در نتیجه توصیه می کنیم نگهداری از بیمار کرونای خود را به پرستار بسپارید تا از واگیری آن جلوگیری نمایید  و همچنین تمامی مراقبت های بیمارستانی در اختیار بیمار قرار گیرد.

چه علائمی نشان دهنده بیماری کرونا می باشد

امروزه به دلیل کثرت مراجعان به بیمارستان ها و احتمال آلودگی زیاد در این مراکز، توصیه می شود بیمار در منزل مداوا و تحت نظر قرار گیرد. مطمئناً اعضای خانواده نیز در معرض درگیری با این بیماری عجیب و غیر قابل کنترل می باشند. همچنین اطلاعات افراد نیز از این بیماری و نحوه مراقبت از بیمار در سطح پایینی قرار دارد. بنابراین بهتر است نگهداری از بیمار کرونای خود را به پرستار بسپارید. مهم ترین نکته در این بیماری تشخیص سریع و به هنگام آن است. هرچه سریع تر این بیماری تشخیص داده شود، از شیوع آن جلوگیری شده و هم احتمال عوارض بیماری بسیار کمتر است. بنابراین بهتر است ابتدا با علائم بیماری کرونا بیشتر آشنا شوید. علائمی مانند تنگی نفس، درد مستمر و یا احساس فشار در ناحیه قفسه سینه و ... از جمله این موارد است. در صورت بروز این علائم می توانید برای انجام تست کرونایی از پرستاران در مراکز مخصوص کمک بگیرید.

پس از اطمینان از ابتلا به کرونا میتوانید از خدمات پرستاری در منزل برای نگهداری 

از بیمار خود استفاده کنید.

چه افرادی برای بیماری کرونای خود به پرستار نیاز دارند

۲

می توان گفت نگهداری از بیمار کرونا در منزل می تواند یکی از بهترین راه حل ها باشد. ولی افرادی هستند که توصیه بیشتری می شود تا در این مواقع از پرستار برای پشت سر گذاردن این مدت کمک بگیرند. این افراد عبارتند از:

افراد سالمندی که تنها زندگی می کنند. این افراد به دلیل داشتن شرایط جسمی و روحی خاص نیاز بیشتری به پرستار سالمند حرفه ای تر و کارآزموده دارند. همچنین افراد سالمند بهتر است برای دوران بعد از بهبودی نیز از پرستاران خود کمک بگیرند تا تحلیل جسمی بوجود آمده را جبران نمایند.

افرادی که با بیماری های زمینه ای درگیر این بیماری می شوند. این افراد در انتخاب پرستار باید دقت زیادی بعمل آورند. زیرا برای این افراد نیاز به مراقبت های تخصصی بیشتری است. بنابراین برای نگهداری از بیمار کرونای خود از پرستاران متخصص و آشنا به بیماری زمینه ای باید کمک گرفت.

هرچند این بیماری در بین کودکان کمتر شایع است، ولی فرزندان خردسال به دلیل شرایط جسمی ضعیف ممکن است در اثر بیماری کووید 19 آسیب بیشتری ببینند. همچنین پرستاران در این رده سنی باید بتوانند رابطه عاطفی با کودک برقرار کنند تا امکان ادامه روند درمان وجود داشته باشد.

افرادی که تنها زندگی می کنند و دوست و آشنایی ندارند. این افراد اگر در شرایط غیر معمول نبوده و یا بیماری زمینه ای خاصی ندارند، می توانند از بهیاران نیز کمک بگیرند. زیرا نیازی به تخصص و مهارت خاصی نبوده و بهیار می تواند نیازهای این افراد را برآورده و مرتفع نماید.

پرستار بیمار کرونایی چه وظایفی را بر عهده دارد

۳

بیماری کرونا هم برای خود فرد آزاردهنده بوده و آسیب رسان است و هم برای افرادی که با بیمار زندگی می کنند. به دلیل واگیر دار بودن شدید این بیماری بهتر است در صورت مثبت شدن تست بیمار کرونایی این اقدامات از سوی سایر افراد خانواده انجام شود. سپس برای ادامه روند درمان و پرستاری از بیمار کرونایی از پرستاران متخصص در این زمینه استفاده شود. حال باید بدانیم در هر مرحله چه اقداماتی را باید انجام داد:

لازم است ابتدا محل جداگانه ای که دارای تهویه مناسب است، برای بیمار در نظر گرفته شود. لازم است افراد خانواده در قسمت های دیگر اقامت داشته و تنها پرستار بیمار در ارتباط نزدیک با فرد قرار گیرد. در این صورت از انتشار ویروس جلوگیری خواهد شد.

 لازم است پرستار به بیمار کمک نماید تا به صورت مرتب دست های خود را شسته و ضدعفونی نماید.

برای اینکه احتمال انتشار ترشحات تنفسی به حداقل برسد، از ماسک استفاده شود. در مورد کودکان خردسال، وابستگی به مادر یا پدر باعث می شود تا این افراد نیز در کنار پرستار، مراقبت از کودک را برعهده داشته باشند. والدین نیز باید از ماسک مخصوص استفاده نمایند و به هیچ عنوان تماس مستقیم با بیمار نداشته باشند.

 باید ماسک بیمار مرتباً تعویض شود، در نتیجه اگر احساس کردید که ترشحات خیس و یا کثیف بر روی ماسک دیده می شود، سریعاً ماسک را برداشته و تعویض نمایید. برای کودکان و سالمندان لازم است این نکته توسط پرستار مورد توجه قرار گیرد.

لازم است هر روز ملحفه و ظروف مخصوص غذا برای بیمار با آب داغ و مواد شوینده ضدعفونی شود. بر خلاف تصور عمومی نیازی به استفاده از گان در منزل برای پرستاران نبوده و استفاده از ماسک های استاندارد و نیز شستشوی مداوم دست ها می تواند عامل نگهدارنده مناسبی باشد.

نقش تغذیه مناسب در درمان سریع تر بیماران کرونایی

۴

  • تغذیه بیماران کرونایی بخصوص سالمندان نیز جزو مواردی است که اهمیت زیادی در روند درمان و سرعت بخشیدن به روند بهبودی بیمار دارد. در این قسمت می خواهیم به مهمترین مواردی که باید توسط پرستار بیمار کرونایی مورد توجه قرار گیرد، اشاره نماییم. بهتر است پرستار لیستی از غذاهای مفید و طرز تهیه آن ها را در اختیار سایر افراد خانواده قرار دهد. در این صورت می توان اطمینان حاصل کرد که نیازهای تغذیه ای بیمار کرونایی به صورت صحیح تامین خواهد شد. این موارد عبارتند از:
  • لازم است مصرف پروتئین برای این افراد از طریق مواد غذایی مانند مرغ، ماهی و یا لبنیات و ... تامین شود.
  • معمولاً بیماران کرونایی دچار تب و بالا رفتن درجه حرارت بدن می شوند، لازم است برای کاهش دمای بدن و پیشگیری از کم آبی و عوارض آن مانند مشکلات گوارشی و ... روزی 6 تا 8 لیوان آب توسط بیمار به بیمار خورانده شود.
  • کلسیم و ویتامین دی نیز جزو مواردی است که باعث سرعت بخشیدن درمان می شود. بنابراین مصرف این دو مورد فراموش نشود. این مورد بخصوص برای سالمندان به دلیل سن بالا و جذب کلسیم در حد کم بسیار مهم و حیاتی می باشد.
  • در این بیماری، تقویت سیستم ایمنی بیمار بسیار مهم می باشد. بنابراین باید سعی شود از مصرف مواد غذایی که باعث تقویت آن می شود.
  • مصرف مواد غذایی شیرین، چرب، غذاهای کنسرو شده و آماده و ... را کنار بگذارید.
  • برای تامین ویتامین های مهم، از انواع غلات مانند ماش و عدس در رژیم غذایی بیمار سالمند استفاده کنید.

بعد از بهبود بیمار کرونایی چه مراقبت هایی باید توسط پرستار انجام گیرد

یکی دیگر از مراحلی که نقش زیادی در بازگرداندن بیمار به روند معمول زندگی دارد، مراقبت های بعد از درمان است. بیماران کرونایی بخصوص افراد سالمند، کودکان و افرادی که بیماری های زمینه ای دارند، در این دوران آسیب زیادی دیده اند و لازم است دوران بعد از درمان نیز از پرستار کمک گرفته شود. در این مرحله اقداماتی که لازم است توسط پرستار و افراد نزدیک بیمار انجام گیرد عبارتند از:

لازم است همچنان افراد کمترین تماس را با بیمار داشته باشند و بیشتر امور مربوط به فرد توسط پرستار انجام شود. برای ملاقات بیمار کرونایی باید دقت لازم انجام شود. این ملاقات می تواند حداقل بعد از دو هفته از بهبودی صورت گیرد.

لازم است همچنان از سرویس های بهداشتی مجزا استفاده شده و هر روز چندین بار ضدعفونی انجام شود.  در این مدت نیز باید از ماسک استفاده شده و بهداشت دست ها رعایت شود.

تهویه محیطی که بیمار در آن بستری است باید کامل باشد. بعد از دوران بهبود باید تمامی این محیط ضدعفونی و گندزدایی شود تا کوچکترین آثار ویروس کرونا از بین رفته باشد.

برنامه غذایی ویژه ای نیز باید توسط پرستار به همراهان بیمار داده شود تا کلیه نیازهای غذایی فرد برطرف شود.

کلام آخر

مراقبت از بیمار کرونایی بخصوص در مورد افراد آسیب پذیر مانند سالمندان، خردسالان و افرادی که دارای بیماری زمینه ای می باشند، یکی از چالش برانگیز ترین و نگران کننده ترین مواردی است که برای اعضای خانواده مطرح می شود. واگیر بودن این بیماری باعث می شود که کمک گرفتن از پرستاران در این شرایط مطرح شود. پرستاران در این شرایط می توانند با کنترل وضعیت روحی بیمار و کاهش استرس در بیمار و سایر اعضای خانواده کمک شایانی به سرعت بخشیدن به روند درمان نمایند.