صادرات گوجه فرنگی به روسیه

صادرات گوجه فرنگی در بازار جهانی سهمی ۱۳.۵ میلیارد دلاری دارد. مکزیک، هلند، اسپانیا و ایتالیا در صدر کشورهای صادرکننده این محصول کشاورزی محبوب هستند. این محصول کشاورزی همیشه و در تمام سال و در تمام نقاط دنیا خریداران خودش را دارد.

روسیه یکی از واردکنندگان بزرگ این محصول کشاورزی است. منتها این کشور برای واردات محصولات کشاورزی قوانین و استانداردهایی سخت‌گیرانه دارد.

t1

در کشور ما هم محصول گوجه فرنگی سهم پررنگی در کشاورزی داخلی دارد. این محصول برای عرضه در بازارهای داخلی هم برای مصرف تازه و هم برای صنایع غذایی تبدیلی مثل کارخانه‌های رب و سس گوجه فرنگی تولید می‌شود.

غیر از کشت در مزارع، این محصول به صورت گلخانه‌ای هم کشت می‌شود. گوجه فرنگی از محصولاتی است که خواهان زیادی در کشورهای دیگر دارد و به همین دلیل جز مواد غذایی مناسب برای صادرات است .

در سال‌های اخیر در منطقه آزاد ارس دو گلخانه بزرگ و مدرن تاسیس شده که برابر با تولید گوجه فرنگی در سایر بخش‌های کشاورزی داخلی محصول تولید می‌کنند.

 این دو گلخانه با نام‌های ارس تارلا امین و ارس تارلا امیر در منطقه آزاد ارس کاملا با تکنولوژی روز کشت گلخانه‌ای هماهنگ هستند. نام تجاری محصولات این دو گلخانه آتاویتا است و عمده این محصولات به کشورهای حوزه سی‌ای‌اس بخصوص روسیه صادر می‌شوند.

جمع مساحت این دو گلخانه شیشه‌ای و مدرن به ۱۳۰ هکتار می‌رسد و سالانه بیش از ۴۰هزار تن انواع محصولات کشاورزی را تولید می‌کنند. از جمله محصولات این گلخانه‌های تکنولوژیک، ۴ نوع از مرغوب‌ترین گوجه فرنگی‌های تولید داخل است که از بین بهترین بذرهای موجود در بازار جهانی انتخاب شده و در این گلخانه پرورش می‌یابند.

t2

روش کشت محصولات در گلخانه‌های آتاویتا، روش هیدروپونیک است. این روش کشاورزی نیازی به خاک ندارد و کمترین مقدار آب و کود و سموم در آن مصرف می‌شود.

همچنین با به جا گذاشتن کمترین ضایعات ممکن، این گلخانه‌ها دوستدار محیط زیست شناخته می‌شوند. ایجاد این گلخانه‌های شیشه‌ای تکنولوژیک به سرمایه‌گذاری کلانی احتیاج داشت وحالا محصولات فوق‌العاده باکیفیت آن در بازارهای جهانی دیده می‌شوند.

این چهار نوع محصول در گلخانه‌های آتاویتا تولید و صادر و برای خرید عمده گوجه فرنگی به بازار عرضه می‌شود. گوجه فرنگی کلاستر یا خوشه‌ای، گوجه فرنگی گیلاسی یا چری، گوجه بیف و گوجه تخم‌مرغی این انواع را تشکیل می‌دهند. گوجه چری در رنگ‌های زرد و نارنجی هم تولید می‌شود و بر زیبایی سبد عرضه این گلخانه می‌افزاید.

محصولات آتاویتا باکیفیت و سالم و عاری از سموم و مواد شیمیایی هستند. به دلیل محیط کاملا کنترل شده گلخانه، بذر مرغوب، بسته‌بندی و شرایط حمل و نقل ویژه این محصولات از ماندگاری بسیار بالایی برخوردارند.

 بیش از ۸۵ درصد از تولیدات آتاویتا نظیر گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای به روسیه و دیگر کشورهای همسایه صادر و ۱۵درصد باقی مانده در بازارهای داخلی عرضه می‌شود. می‌توان گفت که آتاویتا به عنوان برندی برای محصولات باکیفیت کشاورزی در بازار میوه و تره‌بار روسیه بیش از ایران شناخته شده است.

این محصولات با شعار آتاویتا؛ طعمی از گذشته، با عطر و طعمی واقعی می‌توانند یادآور طعمی از صیفی‌جات باشند که از یادها رفته و به گذشته پیوسته است. کافی است این محصولات را از نزدیک ببنید تا متوجه این تمایز بشوید.