به گزارش پارس،به نقل از تسنیممحمود حجتی در نشستی مشترک با وزیر کشاورزی هلند و هیئت همراه با اعلام این مطلب اظهار کرد: امیدوارم که در شرایط برجام همکاری‌های میان ایران و هلند افزایش یابد. 

وی افزود: کشور هلند کشوری توسعه‌یافته و صنعتی است اما ما هلند را بیشتر از طریق فعالیت‌های مربوط به کشاورزی و آب و خاک می‌شناسیم. 

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: کشت‌های متراکم گلخانه‌ای هلند و صادرات این کشور در دنیا زبانزد است که ایران نیز با توجه به محدودیت‌ها و ظرفیت‌های زیادی که در بخش کشاورزی دارد از کشت‌های متراکم و گلخانه‌ای استقبال می‌کند و امیدواریم که بتوانیم در این زمینه همکاری و انتقال تکنولوژی داشته باشیم. 

حجتی تصریح کرد: ما آماده همکاری‌های مشترک برای دستیابی به بازارهای اطراف ایران و همچنین نیاز داخلی هستیم. 

وی یادآور شد که از طریق همکاری‌های مشترک و سرمایه‌گذاری هلند در بخش کشاورزی به صورت مشترک یا مستقل امکان توسعه همکاری‌ها در این بخش وجود دارد. 

مقام مسئول وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در گذشته همکاری‌هایی در بخش‌های آموزشی و آب و خاک داشته‌ایم گفت: امیدواریم که دوباره علاوه بر این بخش‌ها همکاری‌های مناسبی در سایر بخش‌های مرتبط با کشاورزی داشته باشیم که در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های خوبی از محل صندوق توسعه ملی در دستور کار قرار گرفته است.

حجتی افزود: این همکاری‌ها با توجه به کارگروه‌های مشترکی که بین دو کشور در حال انجام است، پیگیری می‌شود و به صورت مورد به مورد میان طرفین مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی خطاب به همتای هلندی خود گفت: من نماینده‌ای برای این کارگروه تعیین کرده‌ام که امیدوارم شما نیز برای پیشبرد همکاری‌های مشترک دو کشور نماینده‌ای برگزینید. 

وزیر کشاورزی اضافه کرد: با توجه به حضور فعالان بخش  کشاورزی ارگانیک هلند در ایران امکان همکاری‌های مشترک در این زمینه نیز وجود دارد زیرا اقلیم ایران گرم و خشک و در مناطقی کوهستانی است و می‌توانیم در 70 هزار هکتاری که برای تولید این محصولات شناسایی شده است تولید مشترک داشته باشیم. 

حجتی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی ایران توجه به مسائل پس از تولید را نیز در دستور خود قرار دارد، گفت: کشور هلند تجربه بسیار خوبی در زمینه بازاریابی و صادرات دارد که براساس مذاکرات دو کشور در این زمینه نیز همکاری خواهیم داشت. 

این مقام مسئول ادامه داد: ایران با داشتن توپوگرافی و تنوع اقلیمی محل مناسبی برای تولید گیاهان دارویی است که در این زمینه نیز آماده همکاری کاشت، داشت ، برداشت و اسانس‌گیری به صورت مشترک هستیم. 

وی یادآور شد: محصولات گیاهان دارویی در دنیای امروز جایگاه خود را پیدا کرده و روبه توسعه هستند. ما نیز تغییر سیاست‌های خود به سمت گیاهان دارویی هستیم.

* هلند 5 برابر کشورهای اروپایی بهره‌وری در بخش کشاورزی دارد

در ادامه این مراسم هنک کامپ، وزیر کشاورزی هلند گفت: ما ایران را به عنوان یک قدرت کشاورزی در منطقه می‌شناسیم که با داشتن منابع طبیعی گسترده، زمین‌های وسیع، تنوع اقلیم و جوانان تحصیلکرده فراوان شرایط مناسبی برای تولید و تبدیل شدن به یک قدرت کشاورزی در جهان دارد. 

وی افزود: این زمینه‌ها شرایطی فراهم کرده است که ایران بتواند در تولیدات محصولات کشاورزی در آینده خودکفایی داشته باشد. 

وزیر کشاورزی هلند ادامه داد: در کشاورزی پایدار اولین اقدامی که باید صورت بگیرد باید استفاده بهینه از منابع آب است اما از آنجا که من می‌دانم بخش کشاورزی شما 80 درصد منابع آب کشور را مصرف می‌کند. 

وی تصریح کرد: کشاورزی ایران از نظر استانداردهای کارکرد و تولید محصول قابل قبول است و فکر می‌کنم که با همکاری‌های مشترک و تخصصی که ما برای بهینه‌سازی مصرف آب داریم بتوانیم مثمرثمر باشیم. 

هنک کامپ  یادآور شد: متوسط آب مصرفی برای تولید هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی در دنیا 50 لیتر است که این رقم در کشور هلند 4 لیتر بوده و 5 برابر سایر کشورهای اروپایی بهره‌وری داریم. 

وزیر کشاورزی هلند افزود: با توجه به اینکه هلند از بزرگترین صادرکنندگان محصولات کشاورزی در زمینه‌های گل، سبزی و صیفی است در این زمینه می‌توانیم با ایران همکاری داشته باشیم.

وی همچنین یادآور شد که افتخار می‌کنم که چهل نفر از دانشجویان دکترای دانشکده کشاورزی ما ایرانی هستند و امیدوارم که این افراد بتوانند به کشور خود بازگشته و مثمرثمر باشند. 

هنک کامپ گفت: ما در مجموع در زمینه‌های تولید، صادرات و واردات سبزیجات، سیب‌زمینی و بذر گل، ماکیان و شیلات آمادگی همکاری داریم.