مسعود کیمیایی:

  • لینک کوتاه
  • کد خبر: 77818

    مسعود کیمیایی در مراسم بزرگداشت‌اش گفت: پاهایمان درد می‌کند، چشم‌هایمان کم‌سو شده است اما هنوز همه چیز خوب است، هنوز هم می‌شود ایستاد. تمام زندگی، این سرزمین، این شهر و کوچه‌ها، مردم را، شما را عاشقانه دوست دارم.

    به گزارش پارس به نقل از ایسنا، بزرگداشت مسعود کیمیایی با سخنرانی احسان آقایی، منوچهر اسماعیلی، جواد طوسی، محمدرضا فروتن، پری زنگنه، علیرضا زرین دست و بهروز افخمی همراه شد.

    کارگردان فیلم « قیصر» در مراسمی که با هدف بزرگداشت او شامگاه پنجشنبه، ۳۱ مرداد در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر برگزار شد، گفت: متاسفانه حس بدی دارم هنگامی که می بینم سینمای دهه ی ۸۰ در حال نابودی است. این سینمایی که با آهن و دکمه است سینمای من نیست، سینمای بسیاری از ما نیست؛ البته شاید سینمای عده ای هم باشد و اتفاق دوباره ای سینما را راه اندازی کند. « یکه سوار» را ساختم که فروش نکرد و آنهایی که قرار بود فیلم را ببینند نبودند. از عده ای دور هستیم، از بهروز وثوقی، منفردزاده، نعمت حقیقی عزیز که در خاک است.

    کیمیایی با اشاره به فیلم جدیدش « متروپل» که در حال فیلمبرداری است، گفت: در فیلم « متروپل» سعی می کنم اتفاقی که در درونم وجود دارد را منتقل کنم. روزگار سختی است، روزگار فیلمسازی، سینما و موسیقی نیست. ما تمام تلاشمان را می کنیم که باشد، به هر جهت گلوی گرفته هم می تواند آواز بخواند.

    در هر فیلم کیمیایی نوعی تیپ اجتماعی وجود دارد

    احسان آقایی، مدیر موزه هنرهای معاصر نیز در این نشست گفت: مسعود کیمیایی در فیلم هایش به جامعه نگاه می کند. در فیلم های او به نوعی ریخت شناسی دست پیدا می کنیم که ناخودآگاه نیست. در هر فیلم کیمیایی نوعی تیپ اجتماعی وجود دارد که به صورت نقادانه و جامعه شناسانه بررسی می شود. شخصی می گفت، اگر مهدی اخوان ثالث فقط به سرودن شعر « زمستان» اکتفا می کرد و شعر دیگری نمی سرود مشخص بود که شاعر بزرگی است، این جمله درباره مسعود کیمیایی نیز صدق می کند و اگر بعد از « قیصر» و « گوزن ها» هیچ فیلمی نمی ساخت باز هم بیانگر آن بود که فیلم ساز بزرگی است.

    کیمیایی سینما و دوبله ایران را به راه راست هدایت کرد

    در بخش دیگر این نشست منوچهر اسماعیلی درباره مسعود کیمیایی گفت: در مجلسی که مملو از بزرگان است سخن گفتن سخت است، این سختی را به جان می خرم تا به مسعود کیمیایی ادای سپاس کنم.

    این هنرمند عرصه دوبله افزود: مسعود کیمیایی یکی از سه هنرمندی است که سینما و دوبله ی ایران را به راه راست هدایت کرده است. ناصر تقوایی، زنده یاد علی حاتمی و همیشه جاوید مسعود کیمیایی.

    او افزود: کیمیایی با فیلم « قیصر» حرف زدن را به ما آموخت. پرسوناژ را از دل مردم و کارکتر را از حیاط خانه انتخاب می کند. کلام او معمول اما مایه دار و چرب است، کلام های بی تربیت از صدقه سر کیمیایی باتربیت شد. مسعود جان سعادت همراهت و کیمیای وجودت پایدار باشد.

    در ادامه برنامه با پخش تصاویری از بابک بیات، نعمت حقیقی، مهردادفخیمی، روبیک منصوری، مرتضی ممیز، عباس شباویز، روح اله امامی و بسیاری از هنرمندان دیگر یاد شد.

    چاره ای جز خوش بینی نداریم

    جواد طوسی نیز از مسعود کیمیایی به عنوان یکی از نمونه ترین فیلمسازان ایران یاد کرد و گفت: نگاه ناگسسته ی او به ذات سینمای ایران موجب شده تا یکی از نمونه ترین فیلمسازان ایران باشد.

    او ادامه داد: زمانی که کیمیایی وارد عرصه حرفه ای فیلمسازی شد، اصولی از نوع مخاطب شناسی که در شکل درست و قاعده مند سینما جا دارد، پایه ریزی کرد؛ تا آنجا که حافظه من یاری می کند هیچکدام از فیلم های کیمیایی در بخش خصوصی ساخته نشد به جز دو فیلم کوتاه که به سفارش کانون فکری و پرورشی کودک و نوجوان ساخته شده است و این موضوع بیانگر آن است که نشانه ها و تعاریف اصلی سینما برای او اهمیت دارد و نقطه مقابل او مخاطب هستند.

    این منتقد بیان کرد: اگر اوج رونق کیمیایی را مرور کنیم، فکر می کنم تنها فیلمسازی است که جلوتر از بازیگران فیلم، نام خودش مخاطب جذب کرده است. چند جلسه ای که در پشت صحنه فیلم اخیر او حاضر شدم با توجه به وضعیت جسمانی او می بینم که کیمیایی هنوز با سینما نفس می کشد. در شرایطی که لوکیشن لاله زار به تبعید ناخواسته کشیده شده است، کیمیایی جلوتر از مدیران و سیاستگذاران فرهنگی، تیغه ی سینما متروپل را برمی دارد و چراغ آن را روشن می کند. یاد یکی از جمله های فیلم « دندان مار» می افتم که زنده یاد جلال مقدم در آن می گفت، یک زن آمد و چراغ این خانه را روشن کرد و اینجا یک مرد مثل مسعود کیمیایی آمد و درِ سینما متروپل را که یکی از نشانه های اصلی دوران اوج هویت مندی لاله زار بود، دوباره باز کرد و فضا و بستری را برای ما فراهم کرد تا باردیگر یک فیلم وسترن را ببینیم.

    طوسی تصریح کرد: جلودار بودن برای حیات مستمر سینما به آسانی به دست نیامده است و بسیار با ارزش است. در شرایطی که هم عرض کانون سینما، مردم شناسی که به مخاطب بهتر زندگی کردن و آدم بودن را با زبان تصویر توصیه می کند وجود دارد، اگر بپذیریم که عکس نویسی و میزانسن دو شاخصه اصلی سینمای مسعود کیمیایی هستند همواره در آثارش این عکس نویس را اجرا کرده که در آلبوم ذهن نویسی من و شما به یادگار می ماند.

    وی اظهار کرد: در حالی که در این سالن ما مراسم بزرگداشت مسعود کیمیایی را به جای می آوریم، عده ای از اهالی سینما در برابر وزیر ارشاد دولت تدبیر و امید قرار گرفته اند و ما چاره ای جز خوش بینی تاریخی بعدی نداریم تا فضای فرهنگی کشور آنقدر رونق پیدا کند تا امثال مسعود کیمیایی و هم نسلان او در کنار نسل های بعدی بتوانند فضای امنی را در کانون سینما برای نفس کشیدن تجربه کنند. امیدوارم مسعود کیمیایی آنقدر انرژی داشته باشد که عکس نویسی را در شکل ایده آل خودش در ذهن من و شما ثبت کند.

    در ادامه مراسم بزرگداشت مسعود کیمیایی رضا یزدانی دو قطعه ی « حکم» و « کوچه ملی» را اجرا کرد.

    موفقیت در سینمای کیمیایی نتیجه زندگی کردن است

    محمدرضا فروتن به عنوان بازیگر نسل جوان فیلم های کیمیایی که در این مراسم حضور داشت، به روی صحنه آمد و گفت: چه بزرگداشتی برای کیمیایی؟ واقعاً چه بزرگداشتی؟ مدت زمانی است که می دانیم انسان بزرگی را در سینما داشته و داریم. اینکه چرا عاشقانه فیلم های او را دوست داریم یا چرا خوشمان نمی آید به گذشته و تجربه زندگی ما برمی گردد، به بخش اصیلی که در درون ما می گذارد و نمی توان آن را انکار کرد.

    این بازیگر ادامه داد: موفقیت در سینمای کیمیایی نتیجه زندگی کردن است، قوانین او رعایت قوانین آزاد است نه اینکه به نظر ما این قوانین حتماً ثابت و درست است بلکه ما نیز باید قوانین خودمان را به دنیا بیاوریم؛ قوانینی که ما را به سوی رهایی، آزادی و سعادت می برد. در سینمای کیمیایی اهداف دیگران برای ما مهم است که شکل آن رفاقت و آدم بودن می شود.

    فروتن افزود: سینمای کیمیایی را برای آنکه به دنبال نتیجه بوده است و دلیل و توجیه نیاورده است، دوست دارم؛ دلایلی که از قضا ظاهراً هم منطقی است. سینمای کیمیایی را دوست دارم زیرا عنوان هایی را که برای ما مطرح است حذف نمی کند. امیدوارم اگر ما مهارت کافی برای اجرای این مفاهیم نداریم زیر آن نزنیم. آقای کیمیایی سینمای شما و خودتان را دوست دارم چون در هردوی آن زندگی را می بینم.

    نمی دانم من شهرتم را از گوزن ها گرفته ام یا گوزن ها از « گنجشک اشی مشی»

    پری زنگنه، خواننده « گنجشک اشی مشی» در تیتراژ فیلم « گوزن ها» ، گفت: این آهنگ، لوگویی برای من شده است تا هر کجای دنیا که می روم صحبت از این ترانه شود. نمی دانم من شهرتم را از گوزن ها گرفته ام یا گوزن ها از « گنجشک اشی مشی» ؟ به هرحال گنجشک هر جا که می رود آواز خوشی را با خود به همه جا می برد. امیدوارم کیمیایی هرجا که هست پایدار باشد.

    علیرضا زرین دست، فیلمبردار پیشکسوت سینما نیز یک سطر شعر برگرفته از کتاب « زخم عقل» از مجموعه اشعار مسعود کیمیایی را خواند.

    بهروز افخمی نیز به خواندن قسمت هایی از کتابی با عنوان « ساختن فیلم های ماندگار» که شامل گفت وگوی او با مرجان شیرمحمدی درباره سینما است پرداخت. ۴۰ صفحه از این کتاب به مسعود کیمیایی و فیلم های او می پردازد.

    همچنین جواد طوسی، پیام گلچهره سجادیه را که نتوانسته بود در این مراسم شرکت کند برای حاضران خواند.

    به گزارش ایسنا، در انتهای این نشست کتاب « نگارگری دلیران» از سوی مدیرعامل موزه هنرهای معاصر، « قلم سناتور اختصاصی» از سوی مدیرعامل موسسه فیلمسازی موج نو نگاه و « قلم گلستان» از سوی انجمن خانه قلم که مزین به تصویر مسعود کیمیایی بود، به او هدیه شد.

    از جمله هنرمندان حاضر در این نشست حسن فتحی، عباس گنجوی، رضا ناجی، جمشید ارجمند، بیژن امکانیان و سعید پیردوست بودند که نتوانستند سخنرانی کنند.

    هفته فیلم مسعود کیمیایی با همکاری سینما « تک» موزه هنرهای معاصر و موسسه « فیلمسازی موج نو پگاه» از ۲۶ تا ۳۱ مرداد ماه همراه با نقد و بررسی فیلم های « قیصر» ، « گوزن ها» ، « سرب» ، « اعتراض» و « جرم» برگزار شد.

    انرژی جامعه دولت زمستان سینمای ایران علی حاتمی محمدرضا فروتن مرجان مسعود کیمیایی موسیقی
    از سراسر وب
    پیشنهاد از

    ارسال نظر

    آخرین اخبار
    پربحث ترین ها
    سایر رسانه ها